A Čína se směje. Evropa levný elektromobil nyní nevytvoří. Ztracená příležitost, zní z Renaultu

Levný elektromobil značky Twingo ve spolupráci automobilek Volkswagen a Renault nevznikne, spekulace zdrojů potvrdil šéf Renaultu Luca de Meo. Uvedla to agentura Reuters, podle níž konec rozhovorů znamená komplikaci ve snaze těchto automobilek čelit konkurenci ze strany čínských výrobců elektromobilů.
„Chtěl jsem ukázat, že evropský průmysl by mohl spolupracovat jako tým. Myslím si tedy, že je to ztracená příležitost, ale možná budou nějaké jiné,“ řekl De Meo na okraj konference VivaTech v Paříži. Zdroje agentury Reuters minulý týden uvedly, že jednání ukončil Volkswagen, který preferuje vývoj svého vlastního elektromobilu.
Potenciální partnerství mezi Volkswagenem a Renaultem by dalo dohromady renomované značky ze dvou největších evropských ekonomik. Vznikla by také protiváha asijským rivalům, kteří se snaží na evropském trhu etablovat.
Tlak na Volkswagen
Konec vyjednávání tedy znamená, že německá automobilka bude muset zřejmě vyvinout svůj vlastní cenově dostupný elektromobil. Renault bude pokračovat ve vývoji svého elektrického Twinga, které by chtěl mít na trhu v roce 2026.
Na evropský trh nyní díky svým levným modelům pronikají čínští výrobci elektromobilů, což tlačí evropské automobily ke snižování nákladů a urychlování vývoje nových modelů.
Evropská komise (EK) loni začala vyšetřovat subvencování výroby elektromobilů v Číně, což by mohlo vést k zavedení dodatečných cel na dovoz těchto vozů do Evropské unie. Spojené státy už oznámily, že od srpna zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny z 25 na 100 procent.
Zatímco si Donald Trump už třetí předvolební kampaň nasazuje MAGA čepičku a trousí všude frázi America First, v současnosti to je paradoxně jeho protivník v nadcházejících prezidentských volbách, kdo Ameriku opět posadí na trůn. Alespoň pomyslně. Joe Biden totiž zavádí dost přísná cla na čínské zboží. Co bude následovat? Očekávat lze téměř cokoli.
Stanislav Šulc: Biden dokončí to, co spustil Trump. Celní válku s Čínou
Názory
Vedoucí představitelé německých automobilek Volkswagen a BMW varovali před zavedením nových cel na dovoz elektromobilů od čínských výrobců do Evropské unie.
Zavedením cel na dovoz elektromobilů z Číny se EU střelí do vlastní nohy, uvedl šéf BMW
Zprávy z firem
Rusko předpokládá, že se do roku 2030 zbaví závislosti na dovozu lithia a některých dalších vzácných nerostů. Ruské zpravodajské agentuře TASS to řekl Jevgenij Petrov, šéf úřadu Rosnědra, který v Rusku vydává licence k těžbě.
Rusové budou těžit lithium za polárním kruhem
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.