Fenomén Labubu vrcholí. Výrobce vydělal miliardy dolarů

Čínský výrobce hraček Pop Mart zveřejnil výsledky za první pololetí letošního roku. Tržby se přiblížily hranici 14 miliard jüanů, zisk vystřelil meziročně o 400 procent na 4,6 miliardy. To vše díky fenoménu Labubu, který zaplavil svět. Hodnota firmy Pop Mart letí vzhůru, v současnosti představuje dvojnásobek hodnoty Hasbra a Mattelu dohromady.
Hledáte firmu, jejíž akcie v posledním roce opravdu hodně vyrostly? Tak se podívejte na hongkongskou burzu, kde se obchoduje s akciemi hračkářského gigantu Pop Mart. Její akcie totiž v posledním roce vystřelily o neuvěřitelných 650 procent. Důvod? Jediný – hračkářský fenomén Labubu, který sice existuje již deset let, v posledním roce se z něj ale stal globální trend číslo jedna a podpořily jej celebrity jako Rihanna nebo David Beckham.
A potvrzují to také hospodářské výsledky firmy. Podle serveru FT.com společnost za první letošní půlrok dosáhla mimořádných tržeb i zisku.
„Tržby vystřelily na 13,9 miliard jüanů, tedy v přepočtu téměř dvě miliardy dolarů. Ještě rychleji pak rostl zisk, který meziročně vylétl o 400 procent na 4,6 miliardy jüanů. Tím výsledky překonaly odhady samotné firmy,“ uvádí William Langley z The Financial Times. Nejrychleji přitom prodeje rostly v posledním měsíci sledovaného období. Z dat firmy přitom vyplývá, že 40 procent příjmů firma získává ze zahraničních trhů, zbytek představuje domácí trh.
Fenomén Labubu zasáhl svět, cena asijských hraček se šplhá do absurdních úrovní. Jsou hračky skutečně novým druhem alternativních investic, nebo se nacházíme na hranici tržní bubliny, podobné té, kterou způsobila tulipánová horečka v 17. století, zamýšlí se Olívia Lacenová, analytička Wonderinterest Trading.
Labubu dosáhlo ceny jako bitcoin. Je to jak tulipánová horečka, říká analytička
Trhy
Největší hračkář světa
Růst akcií učinilo ze společnosti Pop Mart jednu z nejhodnotnějších firem v hračkářském odvětví na světě. „Její hodnota dnes představuje dvojnásobek toho, co by dohromady stály firmy Hasbro a Mattel,“ poznamenává Langley.
Labubu se stalo fenoménem v posledním roce zejména díky úspěchu na sociálních sítích, především TikToku. Pop Mart totiž sází na v tomto odvětví nepříliš častý model takzvaného blind boxu, figurky Labubu tak jsou zabaleny v neprůhledných obalech a zákazníci nevědí přesně, co kupují. Firma to navíc podporuje častým vydáváním speciálních edicí a uzavřených kolekcí. To pak vede k výraznému sekundárnímu trhu.
Čínská firma Pop Mart, která oblíbené přívěsky Labubu ve tvaru chlupatých příšerek vyrábí, musela do června pozastavit jejich prodej ve svých svých britských obchodech, aby předešla potenciálním bezpečnostním problémům. V prodejnách totiž docházelo ke strkanicím a hádkám o poněkud drahé sběratelské postavičky.
Další tiktokový hit z Asie. O plyšáky Labubu se zákaznice perou, zájem je i v Česku
Zprávy z firem
Ohrožení zisků
Zároveň je ale Pop Mart kritizován za to, že tyto obchodní praktiky podporují závislostní chování, což znepokojuje i čínské úřady.
To přitom může představovat potenciální hrozbu pro další růst akcií. Langley z FT.com dále upozorňuje, že fenomén Labubu se může již brzy vyčerpat a Pop Mart bude muset rozšířit nabídku, pokud chce zachovat rostoucí trend výsledků.
Červen se na amerických akciových trzích nesl ve znamení růstu. Ačkoli zapojení USA do konfliktu mezi Izraelem a Iránem mělo potenciál znovu otřást trhy, reakce amerických akciových trhů po zásahu USA v Iránu byla překvapivě vlažná a žádný výprodej na trzích se nekonal. Člověk měl skoro dojem, že investoři začínají brát geopolitické riziko jako součást života a nenechají se tím znepokojit. Už to je samo o sobě znepokojivé.
Bomby v Íránu investory nevzrušují. Zato hračky Labubu je umějí pěkně rozparádit
Trhy
Připadá vám, že se americký prezident chová jako mafiánský boss nebo římský imperátor? A že mu to vlastně docela jde? Vypadá to, že jestli někdy něco v životě četl, jsou to příručky o tom, jaké jsou zákony moci.
Trump dovedl svět na pokraj třetí světové války. Aby si vesele zatancoval
Názory