
Politický diář Jany Havligerové: Pokoj lidem dobré vůle
NázoryČtvrtou svíci, řečenou andělská a představující mír a pokoj, na adventním věnci zapálili – aby se neřeklo, i politici. Jinak ale všechno po starém.
Čtvrtou svíci, řečenou andělská a představující mír a pokoj, na adventním věnci zapálili – aby se neřeklo, i politici. Jinak ale všechno po starém.
Korejské firmy by se podle premiéra Petra Fialy (ODS) mohly zapojit do PPP projektů (Public Private Partnership) při výstavbě vysokorychlostních železnic nebo dálnic v Česku.
Stát chce letos začít s výstavbou další části Pražského okruhu od dálnice D1 do Běchovic.
Léto, čas dovolených a nacpaných dálnic. Ty přitom letos procházejí jednou z největších proměn za desítky let, když podle zákona nově můžeme jezdit až 150 kilometrů v hodině. Tato revoluce ale nese několik šrámů, předně že to půjde jen někde a je vůbec otázka, jestli se to někdy povede zrealizovat.
Cesta autem do Bulharska je pro řidiče náročná, ale cestovatelům poskytuje maximální svobodu a flexibilitu. Další výhodou je možnost poznání dalších zemí. Nevýhodou však je fakt, že cesta balkánskými silnicemi může být velice dobrodružná a dlouhá. Letadlem jste v Burgasu pohodlně za dvě hodiny, autem nejdříve za šestnáct.
Jakou formou chce stát financovat dokončení dálniční sítě? Zda přes klasické veřejné zakázky, kterými teď jede salámovou metodou po jednotlivých úsecích pár kilometrů, anebo formou PPP (partnerství veřejného a soukromého sektoru) na větší celky a dlouhodobé provozování. To je teď velmi živá otázka pro Ministerstvo dopravy a ŘSD pro dostavbu posledních velkých úseků dálnice D35, nepochybně velké priority pro dokončení spojení na Olomouc a tím odlehčení přetížené D1. Stát aktuálně testuje po dlouhé době první PPP projekt dálnice D4, na kterém uvidí výhody a nevýhody.
Není třeba házet flintu do žita, dostavba D11 k Polsku se může do příštího roku stihnou. Tedy - pokud je vůle. Ředitelství silnic a dálnic má nyní tři možnosti.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil rozhodnutí o vítězi tendru na výstavbu dálnice D11 v úseku z Trutnova na státní hranice s Polskem. Vítězem byla polská stavební firma Budimex, která ale podle ÚOHS nesplnila podmínku technické kvalifikace.
Ceny dálničních známek se v ČR mění po 12 letech. Od prvního března cena ročního kupónu zdražuje o více než polovinu, z 1500 korun na 2300 korun.
Chorvatský státní provozovatel dálnic Hrvatske Autoceste (HAC) se na základě výběrového řízení rozhodl podepsat s konsorciem zahrnujícím českou společnost TollNet a slovenskou firmu SkyToll dohodu o vytvoření systému pro elektronický výběr mýtného v hodnotě zhruba 100 milionů eur (2,5 miliardy korun).
Výstavba dálnice D4 formou partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) možná pro stát nebude tak výhodná, jak se předpokládá. Uvedl to Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) s tím, že ministerstvo dopravy nedodalo dostatečné podklady o výdajích na provoz, obnovu a údržbu českých dálnic a výhodnost byla nakonec stanovena na základě převážně zahraničních zkušeností. Podle ministerstva ale výhodnost modelu financování formou PPP při výstavbě D4 nelze v žádném případě zpochybnit.
Šéf italské bankovní skupiny UniCredit si 👍 dokáže představit, že podíl své firmy v německé Commerzbank prodá zájemcům, kteří nejsou z Evropy. Andrea Orcel to řekl nedělníku Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung (FAS). Italská společnost je největším akcionářem Commerzbank a podíl v ní stále navyšuje, to se ale nelíbí další důležitému akcionáři, kterým je německá vláda.