Dálniční známka. Kolik stojí a kde ji koupit
MoneyCeny dálničních známek se v ČR mění po 12 letech. Od prvního března cena ročního kupónu zdražuje o více než polovinu, z 1500 korun na 2300 korun.
Ceny dálničních známek se v ČR mění po 12 letech. Od prvního března cena ročního kupónu zdražuje o více než polovinu, z 1500 korun na 2300 korun.
O jakémsi českém zájmu v rámci Evropské unie mluví politici rádi, napříč stranami. Jaký vlastně ten zájem? Dálnice, vzdělanost? Jediným viditelným jsou důchody, míní komentátor Newstreamu Dalibor Martínek.
V současné době chřadnoucí stavebnicví, a na něj navázené obory, nyní drží nad vodou zejména velké investice do výstavby dálnic a železnic. Stavební aktivitu má ještě podpořit úprava liniového zákona, díky které bude možné u dopravních staveb, minimálně za 7,5 miliardy, přeskočit odvolací řízení. Navíc úřady budou muset vydat stavební povolení do čtyř let od chvíle, kdy investor předložil podklady, včetně posudku EIA.
Preferování dálničních sítí je krokem zpět. Na stole je významné posílení železniční sítě, protože kombinace vysokorychlostních tratí a příměstské dopravy je totiž tím nejúčinnějším způsobem, jak omezit individuální automobilovou dopravu. „Železniční doprava byla otloukánkem, a to se změní,“ říká v dalším díle podcastu Realitní Club Petr Hlaváček, radní pro územní rozvoj.
Posledním „nesmyslem“, kterým se zabývá celá vážená česká Poslanecká sněmovna, je zrychlení jízdy na některých úsecích dálnic na sto padesát kilometrů. Ano, není důležitější otázka rozvoje Česka než rychlost jízdy po dálnicích. Druhou klíčovou normou, kterou poslanci schválili, je možnost sedmnáctiletých učit se řídit pod dohledem. Skoro to vypadá, že naše země skutečně nemá jiné téma, než je řízení aut.
Na vybraných úsecích dálnic bude možné zvýšit povolenou rychlost až na 150 kilometrů v hodině. Nepůjde o plošné zvýšení, týkat se to bude jen nových a modernizovaných úseků, kde to dovolí úřady. Zjednoduší se také systém trestných bodů pro řidiče. Místo nynějších pěti skupin trestných bodů budou jen tři kategorie. Některé pokuty se zvýší. Počítá s tím vládní novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, kterou dnes schválila sněmovna. Musí ji ještě projednat Senát a podepsat prezident
Švédská stavební společnost Skanska v roce 2022 vykázala v České republice a na Slovensku čistý zisk 487,4 milionu korun, tedy meziročně o 21 procent více. Provozní výnosy společnosti se meziročně zvedly o 20,6 procenta na 9,1 miliardy korun.
Vedle dovolených zdraží i cestování autem. Při jízdě do zahraničí musí řidiči počítat s mírným zdražením dálničních poplatků, například na Slovensku a v Rakousku, od poloviny června pak zdraží také ve Slovinsku. V jiných evropských zemích, kde fungují dálniční známky, řidiči zaplatí stejně jako loni. Vyplývá to ze stránek oficiálních prodejů vinět jednotlivých evropských zemí. V dalších zemích Evropy řidiči musí platit mýtné, které například v Chorvatsku na léto zdražuje.
Už víc než rok pracuje současná vláda na novele stavebního zákona. Tu původně připravila minulá vláda Andreje Babiše. Nyní ji má na starost ministerstvo pro místní rozvoj pod vedením šéfa Pirátů Ivana Bartoše. Rekodifikace zatím spíš vyvolala kritiku odborné veřejnosti. „Je to trošku krok zpátky, je to pravda. Na druhou stranu přináší rekodifikace digitalizaci, speciální úřad, který bude povolovat speciální stavby,“ přibližuje Jan Šebesta, expert na stavební právo ze Svazu průmyslu a dopravy.
Ministerstvo dopravy od března příštího roku zavede jednodenní dálniční známku. Bude stát 200 korun. Zatímco roční známka má zdražit z 1500 na 2300 korun, desetidenní kupón zlevní o 40 korun na 270 korun a měsíční bude stát 430 korun místo 440 korun. Vyplývá to z návrhu novely zákona o pozemních komunikacích, kterou představil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Rekonstrukce hlavní dopravní tepny v Česku, dálnice D1, v posledních letech komplikovala cestu většiny řidičů. Ale ani po skončení obřích opravných prací mezi Mirošovicemi a Kývalkou za 28 miliard korun není D1 v pořádku a některá místa dál ohrožují bezpečnost dopravy, uvedl Nejvyšší kontrolní úřad. Stát výsledek rekonstrukce hájí.
Francouzská potravinářská společnost Danone ve třetím čtvrtletí zvýšila 💰💰💰tržby o 4,8 procenta na 6,876 miliardy eur. Tržby tak vzrostly více, než podle agentury Reuters očekávali analytici, průměr jejichž prognóz činil 4,3 procenta. Navzdory silnému čtvrtletí ponechala společnost střednědobý výhled růstu beze změny na úrovni tři až pět procent.
Tržní hodnota společnosti 🍏🍏🍏Apple poprvé přesáhla čtyři biliony dolarů. Firma se tak stala třetím veřejně obchodovaným podnikem, který tuto hranici pokořil.
Číst víceAmerická vláda uzavřela s firmou Westinghouse Electric, Cameco a Brookfield Asset Management dohodu o výstavbě nových ☢️☢️☢️jaderných reaktorů v hodnotě nejméně 80 miliard dolarů. Vyplývá to z dnešní tiskové zprávy firmy Westinghouse. Podle agentury Bloomberg je plánovaná výstavba nových reaktorů součástí širší snahy o pokrytí vzestupu poptávky po elektřině spojeného s umělou inteligencí (AI).
Předseda gruzínského parlamentu Šalva Papuašvili uvedl, že vládnoucí strana Gruzínský sen podá žádost ústavnímu soudu, aby ❌❌❌zakázal tři největší opoziční strany v zemi. Informovala o tom agentura Reuters. Za neústavní by mělo být prohlášeno Sjednocené národní hnutí (UNM) uvězněného exprezidenta Michaila Saakašviliho spolu s dalšími dvěma opozičními stranami. Gruzie, dříve považovaná za jednu z nejdemokratičtějších a nejvíce prozápadních zemí vzniklých po rozpadu Sovětského svazu, se od začátku rozsáhlé invaze na Ukrajinu stává čím dál více autoritářskou a zároveň prohlubila hospodářské vztahy s sousedním Ruskem. Trojice stran, kterou Gruzínský sen žádá zakázat, zastává silně prozápadní postoje.