Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Stanislav Šulc: Česko se chystá vyhodit stamiliardy za pomalovlaky

Stanislav Šulc: Česko se chystá vyhodit stamiliardy za pomalovlaky
Profimedia
Stanislav Šulc

800 miliard bude stát infrastruktura na vlaky, které budou jezdit 320 kilometrů v hodině. Tedy když to, lidově řečeno, všechno klapne. 

Reklama

„Výstavba prvního úseku vysokorychlostních železničních tratí (VRT) mezi Brnem a Přerovem by měla začít v příštím roce. Práce na úseku mezi Brnem a Břeclaví začnou v roce 2026, úsek Moravská brána pak nejpozději v roce 2028.“ To slíbil ministr dopravy Martin Kupka.

Dodejme, že základní infrastruktura má vyjít na 800 miliard korun. Tedy v dnešních cenách, což v reálu bude znamenat minimálně bilion korun, proti čemuž se najednou dva, ale vlastně i čtyři jaderné bloky zdají být rozumnou investicí.

Zbožná přání za biliony

Cena však tentokrát zdaleka není tím hlavním problémem. Tím je jiný parametr – 320 kilometrů v hodině. To je maximální rychlost, kterou by dané vlaky za těch několik let (tedy spíš dekád) mohly brázdit českou krajinou. Ačkoli jde o dvojnásobek maximální rychlosti, která je vlakům povolena dnes, stále jde o absurdně nízkou rychlost. Absurdně proto, že jde o rychlost srovnatelnou s dnešními maximálkami ve Francii či Německu.

Společně s tím, jak budeme vydávat stamiliardy na technologie srovnatelné se stárnoucími technologiemi sousedů, se tak můžeme začít modlit, že v těchto zemích nikoho nenapadne investovat do rychlejších vlaků.

Reklama

Jen není asi úplně správné stavět velké investice na zbožných přáních. Ale ono to s těmi jadernými bloky je vlastně podobně.

Karel Havlíček

Karel Havlíček: Cena dvou bloků Dukovan bude sedm set až devět set miliard korun

Kdybychom byli ve vládě, jinak bychom nerozhodli, říká o vyhlášení vítěze soutěže na dostavbu jaderných bloků v Dukovanech, korejské společnosti KHNP, Karel Havlíček, bývalý ministr průmyslu za ANO. Cena celého projektu podle něj ovšem bude jiná, než vláda prezentuje. „Stát bude muset vynaložit sedm set až devět set miliard korun,“ říká Havlíček. Započítává do toho i úroky z financování. A vláda podle něj neřekla, kde tyto peníze vezme.

Přečíst článek

Dukovany

Rozhodnuto. Dukovany rozšíří Korejci. Stavět se budou „jen“ dva bloky

Největší zakázka v novodobé historii Česka má vítěze. Dva jaderné bloky v Dukovanech postaví za stovky miliard korejská KHNP. Vládní kabinet Petra Fialy jí dal přednost před francouzskou EDF. „Korejská nabídka byla lepší prakticky ve všech hodnocených kritériích,“ řekl premiér.

Přečíst článek

Vlaková zastávka v Praze

Budoucnost dopravy v Praze je ve vlacích, vzniknou dvě nové linky

Na území Prahy by mohly vzniknout dvě nové vlakové linky S61 z Vršovic do Malešic a S71 z Radotína do Běchovic. Cílem je zlepšit síť vlakových spojení. Kdy budou zavedeny, není jasné, záležet bude na vybudování potřebné infrastruktury včetně některých zastávek.

Přečíst článek

Reklama

Související

Železniční přeprava v Česku nevzkvétá

Stanislav Šulc: Snaha dostat zboží ze silnic na koleje dopadla v Česku jako vždycky. Zkolabovala

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme