Reklama

Lukáš Kovanda: Nafta je rekordně drahá oproti benzínu. Nahrazuje totiž drahý plyn

tankování, čerpací stanice
ČTK
Lukáš Kovanda

Po letním cenovém poklesu začaly pohonné hmoty u českých čerpacích stanic v uplynulém týdnu viditelně zdražovat, nafta pak poměrně dramaticky.

Reklama

Nafta v uplynulém týdnu zdražila o skoro 2,40 koruny na litr. Včera tak její průměrná cena, 45,23 koruny na litr, byla nejvyšší od začátku srpna. Benzín zdražuje o poznání pomaleji. Za poslední týden přidal na ceně jen 22 haléřů na litr.

Prudké zdražování nafty v porovnání s benzínem je celosvětovým fenoménem, nastává od Spojených států přes Evropu až po Nový Zéland. V Česku byla včera nafta průměrně o zhruba 4,70 koruny na litr dražší na benzín. To je historicky zcela mimořádné. A to přitom ještě byla začátkem roku 2021 snížena spotřební daň z nafty a jednu korunu na litr, zatímco z benzínu nikoli. Na obě pohonné hmoty se pak vztahuje letošní přechodné snížení spotřební daně o 1,50 na litr. To mělo původně končit na konci září, ovšem vláda jeho platnost zřejmě prodlouží.

Zbyněk Stanjura (ODS), ministr financí

Pro levnější naftu už nebude nutné jezdit k sousedům. Ve hře je trvalé snížení spotřební daně

Prodloužení snížení spotřební daně na naftu a benzin, které má zatím platit do 30. září, zvažuje ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS), který zopakoval svůj dřívější záměr, že u nafty by mohlo být snížení trvalé. Důvodem nejsou vysoké ceny paliva, ale zajištění konkurenceschopnosti českých dopravců.

Přečíst článek

Celosvětové rozevírání cenových nůžek mezi naftou a benzínem souvisí s otřesem globálního trhu, k němuž dochází v důsledku války na Ukrajině a souvisejících sankcí. Rusko je nejen významným vývozcem ropy, ale také ropných produktů, včetně dieselového paliva. Od přelomu letošního a příštího roku hodlá jak na ruskou ropu, tak ropné produkty včetně dieselu zavést embargo EU. Přitom stále i nyní zhruba polovinu dieselového paliva, jež se do EU dováží, zajišťuje Rusko.

Dochází tedy k předzásobování a k hledání alternativních dodavatelů, což obnáší i přeplácení stávajících odběratelů. To šroubuje celosvětově ceny výše. Západní země, ale také země typu Indie nebo Číny přistupují k odběru ruských paliv stále obezřetně, snaží se nevybočit z určité neutrality, resp. lavírování a hry na obě strany konfliktu.

Reklama

Drahý benzin

Na maržích na benzínu rejžují ropné firmy i v Německu

Ceny benzinu v Německu se nyní při porovnání s cenami ropy a kurzem dolaru nacházejí na příliš vysoké úrovni. Uvedl to podle listu Bild německý autoklub ADAC. Na vysokých cenách benzinu podle listu vydělávají ropné společnosti, jejichž ziskové marže u rafinerských aktivit se podle autoklubu ADAC od začátku roku více než zpětinásobily.

Přečíst článek

Zároveň s nadcházející topnou sezonou stoupá poptávka po topné naftě. Ta v řadě případů může zastoupit drahý plyn. Například německý energetický kolos Uniper nyní shání zaměstnance pro trvalejší provoz své dosud jen občasně využívané elektrárny ve Švédsku, postavené již v 70. letech a využívající k výrobě elektřiny mazut, což je těžký topný olej. Sháňka po topných ropných produktech, jako je mazut nebo nafta, zdražuje právě také motorovou naftu, zatímco na cenu benzínu má slabší dopad. 

V příštím týdnu tak benzín dále zdraží v rozsahu do dvaceti haléřů na litr, zatímco nafta přidá zhruba 1,50 na litr.

Další komentáře Lukáše Kovandy čtěte zde 

Drahý benzin

Čerpací stanice si v červenci účtovaly nepřiměřené marže, ukázaly kontroly

Průběžné výsledky kontrol marží prodejců pohonných hmot za červenec prozatím ukázaly nepřiměřeně zvýšené marže u většiny velkých čerpacích stanic. Přesáhly průměrnou úroveň loňského roku, a výrazně se tak odpoutaly od květnových a červnových výsledků, kdy se marže držely na velmi nízké úrovni, řekl mluvčí ministerstva financí (MF) Tomáš Weiss. S kontrolami bude MF pokračovat nejméně do konce září.

Přečíst článek

Reklama

Související

Viktor Orbán

Lukáš Kovanda: Maďaři nemají dost benzínu. Orbán kapituluje před zákonem trhu

Přečíst článek
čerpací stanice, ilustrační foto

Lukáš Kovanda: Pohonné hmoty zlevňují. Benzínky vyfukují přemrštěné marže

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme