Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Lukáš Kovanda: Český průmysl v únoru zklamal. Kdo za to může? Němci, Číňané i piráti

Výroba automobilů Škoda v Mladé Boleslavi
ČTK
Lukáš Kovanda

Český průmysl podvazují vysoké úroky a také slabá německá a čínská poptávka. Stejně tak útoky jemenských povstalců v Rudém moři nebo třeba nadprůměrně teplé počasí, píše v komentáři ekonom Lukáš Kovanda.

Reklama

Tuzemská průmyslová výroba letos v únoru zaostala za očekáváním, když meziročně přidala jen 0,7 procenta.

Klíčovým problémem tuzemského průmyslu zůstává nedostatečný výkon klíčového exportního partnera, Německa, jež se samo musí vypořádat s úderem, který mu uštědřuje nutnost vyrovnat se s odpojením od poměrně levných ruských energií, probíhající transformativní přeměna německé energetiky a konečně také zadrhávání čínské ekonomiky. Ta je německému průmyslu hlavním vývozním odbytištěm. 

I když spotřebitelská inflace v české ekonomice klesá, tuzemští průmyslníci se musí vypořádávat naopak s růstem cen svých vstupů. Inflace jejich nákladů je sice mírná, ale i tak nejvýraznější za poslední více než rok. Na vině jsou zejména útoky jemenských povstalců na obchodní plavidla v Rudém moři. Související přesměrování lodní přepravy, například v podobě obeplouvání Mysu Dobré naděje, protahuje dodávky vstupů a také je prodražuje. Jen část průmyslových firem v ČR ale vyšší náklady přenáší na zákazníky. Nicméně jde o neklamný znak toho, že možné výraznější inflační tlaky v české ekonomice stále nejsou zcela zažehnány.

Češi spoří a tím krotí inflaci

Lukáš Kovanda: Češi spoří a tím krotí inflaci. Ta je nyní jedna z nejnižších v EU

Málokdy v novodobé historii Češi spořili tolik jako loni. Tím překvapivější je, že česká ekonomika se nakonec loni nepropadla až tak, jak se myslelo. Na druhou stranu, tím méně ovšem překvapuje, že inflace nyní zase klesá rychleji – alespoň tedy v porovnání s ještě nedávnými předpoklady.

Přečíst článek

Autoprůmysl ztrácí tah

Průmyslová výroba v ČR letos zatím zklamává, jak v únoru, tak v lednu. Růst ve výrobě aut totiž není natolik silný, aby výrazněji kompenzoval propad zejména v těžebním a těžkém průmyslu či ve výrobě stavebních hmot. Energetickému průmyslu zase škodí letošní nadprůměrně teplé počasí, které omezuje poptávku po energiích. V případě výroby aut odeznívá efekt dokončování dříve rozpracovaných zakázek, který poskytoval celému autoprůmyslu silný růstový impuls, který však není udržitelný.

Zakázky se v autoprůmyslu nahromadily coby důsledek zpřetrhaných mezinárodních dodavatelsko-odběratelských řetězců, které byly narušeny už od doby pandemie. Efekt nahromaděných a dokončovaných zakázek bude letos tedy postupně dále slábnout, takže autoprůmysl bude mít i slabší sílu vytahovat celkovou průmyslovou výrobu do černých čísel.

Přitom podstatná část ostatního průmyslu trpí stále poměrně vysokými cenami energií a zmíněným útlumem německé ekonomiky, zprostředkovaně tedy také ekonomiky čínské. Zároveň ji nesvědčí ani nadále poměrně vysoké úrokové míry, tedy vysoké náklady financování a investic, které rovněž omezují zakázky – jak domácí, tak zahraniční. Za celý letošní rok se tak průmyslová výroba v Česku mírně propadne, v rozsahu „červené nuly“, a to o 0,2 procenta.

Další komentáře ekonoma Kovandy čtěte zde

Sanjeev Gupta

Guptovo ocelářské impérium je v problémech. A nejen v Česku

Ocelářská společnost Liberty Steel se potýká s problémy od pádu jejího hlavního věřitele Greensill Capital v roce 2021. Kromě Česka, kde vlastní Liberty Ostrava, čelí hospodářskému poklesu a dluhům také v Británii nebo Rumunsku.

Přečíst článek

Prorektor Vysoké školy finanční a správní Petr Budínský v pořadu Svět financí s Trinity Bank na CNN Prima NEWS

Ekonom Petr Budínský: Letošní a příští rok budou skvělé pro dluhopisy

Státní protiinflační dluhopisy byly nejlepší možnou investicí v době vysoké inflace. Uvedl to v pořadu Svět financí na CNN Prima NEWS prorektor Vysoké školy finanční a správní Petr Budínský. A dluhopisy, ačkoli ne ty protiinflační, budou podle něj mimořádnou investicí také v letošním a příštím roce.

Přečíst článek

Škoda Auto zvýší od dubna mzdové tarify o pět procen

Český průmysl dál strádá. Můžou za to Němci a Číňani

Podmínky v českém zpracovatelském průmyslu se vyvíjejí nejméně nepříznivě za celé období od srpna 2022. Vyplývá to z v úterý zveřejněného březnového indexu nákupních manažerů. Podmínky se sice stále zhoršují, ale meziměsíčně vůbec nejslabším tempem právě od srpna 2022. To svědčí o tom, že český průmysl nakročil ke stabilizaci podmínek v něm, které neblaze poznamenaly dopady války na Ukrajině a energetické drahoty.

Přečíst článek

Reklama

Související

Čínská továrna automobilky Geely v provincii Če-ťiang na jihovýchodě Číny.

Lukáš Kovanda: Evropě hrozí záplava čínských elektroaut. Východisko však existuje

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme