Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Zlato mělo chránit před inflací. Proč tedy i jeho cena klesá?

zlato, zlaté slitky
Pixabay
Tereza Zavadilová
tzv

Zlato je vykreslováno jako bezpečný přístav v dobách nejistoty a inflace zvlášť. Takto jej prodejci nabízejí i drobným klientům. V posledním kvartále přitom cena zlata klesla o více než pět procent. 

Reklama

Že klesají kryptoměny, když svět zachvacuje nervozita z růstů cen i úrokových sazeb, které dusí ekonomiku a sráží akciové trhy, není nic zas tak překvapivého. Bitcoin a spol se uchovatelem hodnoty zatím nestaly. Pokles cen zlata je ale celkem překvapením. 

Šok ze ztráty bohatství

Od začátku roku je výnos ze zlata na nule, v posledním kvartále dokonce cena klesla o 5,5 procenta. Podle dřívějšího předpokladu investiční banky Goldman Sachs měla v tuto dobu stát trojská unce zlata 2100 dolarů, místo toho je kousek nad 1800 dolarů, píše Bloomberg. Podle analytiků této banky za tím stojí takzvaný wealth shock, definováný jako panika ze ztráty bohatství. V tomto případě u měn rozvojových trhů, nejvíce čínského juanu, který oslabil vlivem pokračujících pandemických uzávěr a také obecného napětí z inflace i krize logistiky. Číňané jsou největšími kupci zlata na světě. Vlivem války na Ukrajině z globálního trhu také zmizeli Rusové, protože jak produkce zlata, tak trh s ním zůstává kvůli sankcím především uvnitř země, která se nákupem vlastního zlata chrání před přílišným posilováním rublu.

Přesto analytici banky zůstávají optimističtí, svou cílovou cenu pro konec letošního roku na úrovni 2500 dolarů za unci neměnili. 

„Zdá se, že šok ze ztráty bohatství dosáhl vrcholu a očekáváme oživení poptávky po zlatě na rozvíjejících se trzích ve druhé polovině roku,” uvedli analytici. „Pokud nenastane likviditní šok, považujeme současnou slabost ceny zlata za dobrý vstupní bod pro nákupy,” uvedli ve zprávě.

Reklama

Zlaté slitky

Pozor na zlato. Za draho koupíte, prodáte jen se slevou

Češi ve snaze ochránit své úspory před inflací zběsile nakupují zlaté slitky. Ekonomové varují před rozčarováním, které se může dostavit při pokusech investiční zlato prodat. Někteří obchodníci zpětný výkup vůbec neumožňují, jiní nastavují nákupní cenu o desítky procent níž než tu prodejní. „Rozdíl spreadu by se měl pohybovat do pěti procent. Jinak je to snaha obrat prodávajícího,“ říká hlavní analytik BHS Štěpán Křeček. 

Přečíst článek

Burza - ilustrační foto

Šéfové fondů mění strategii, chystají se na špatné časy

Problémů z Evropy se bojí i američtí správci aktiv - krize se přenese jako ta finanční z roku 2008. Kontinent doplácí na stagflaci i blízkost válečnému konfliktu.

Přečíst článek

Zlato a bitcoin, ilustrační foto

Válka pomáhá zlatu. Bitcoin se neukázal jako bezpečné útočiště, zatím

Válečný konflikt na Ukrajině ukázal, co investoři v turbulentních dobách považují za bezpečný přístav. Zlato jím je, bitcoin nikoliv.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh. 

V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.

Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Aktuální sazby zářijových spořicích účtů. Víme, kde vám dají nejlepší sazbu

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme