Vyšší sazby ČNB přihrály bankám miliardové zisky. Čtveřice největších vydělala za čtvrtletí 15 miliard
Čtveřice největších bank v Česku v letošním 1. čtvrtletí vydělala 15 miliard korun, což je proti stejnému období loni nárůst o sedm miliard korun. Vyplývá to z výsledků bank. Hlavním faktorem nárůstu jsou vyšší výnosy úložek u České národní banky a nižší náklady na riziko.
„Během prvního kvartálu bankám ve větší míře pomáhají vyšší reinvestiční výnosy z úložek u ČNB. Proti prvnímu čtvrtletí loňského roku bankám taky pomáhají nižší náklady na riziko. Naopak k mírnému nárůstu došlo na úrovni provozních nákladů, což odráží inflační prostředí,“ řekl analytik Cyrrusu Tomáš Pfeiler.
Komerční bance stoupl v prvním čtvrtletí čistý zisk meziročně o 75,9 procenta na 3,5 miliardy korun, České spořitelně o 84,3 procenta na pět miliard korun, ČSOB o 68 procent na 4,6 miliardy korun a UniCredit Bank v ČR a na Slovensku o 119 procent na 1,9 miliardy korun.
„Hlavní vliv na ziskovost naší bankopojišťovací skupiny měl v prvním čtvrtletí především růst čistého úrokového výnosu a výborná kvalita úvěrů,“ komentoval výsledky generální ředitel ČSOB Aleš Blažek. Za růstem spořitelny je podle jejího vyjádření vyšší provozní výsledek odrážející zotavení po pandemii covidu-19. Také podle Komerční banky meziroční srovnání ovlivnila nízká základna z loňského roku, kdy byl první kvartál poznamenán významným omezením pohybu obyvatel a podnikatelských aktivit v důsledku protiepidemických opatření.
Česká národní banka (ČNB) reaguje na výrazné oslabení koruny měnovými intervencemi. Podle ČNB je cílem nepřipustit dlouhodobější oslabení kurzu koruny v situaci vysoké inflace. Banka zároveň po dobu intervencí pozastavila program odprodeje části výnosů z devizových rezerv. 
	ČNB opět intervenuje proti oslabování koruny
		Money
		
Banky po celém světě čelí nečekanému problému. Zejména mladým klientům se zdá, že využívání bankovních služeb nepřináší dostatek emocí. Proto využívají stále více služeb mladých fintechových společností a do banky si jdou jen pro hypotéku. S bankami zkrátka není sranda a hrozí jim výrazný odliv klientů. Uvědomují si to klienti i zástupci bank po celém světě, a finanční domy se tak snaží přiučit u mladých fintechů, zjistil letošní report globální poradenské společnosti Capgemini o bankovním sektoru. „Jeden z nejtěžších úkolů při transformaci na digitální éru je zbořit vnitřní bariéry, struktury a začít vytvářet produkt společně s ajťáky,“ říká šéf poradenské společnosti Capgemini Česká republika Ondřej Valvoda. 
	Ondřej Valvoda: České banky se digitalizují obstojně. O jedné se dokonce učí na Harvardu
		Leaders
		
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.
 
				 
                             
 
 
 
 
 
 
