Tržby ve službách rostly napříč odvětvími, nejvíc ve službách napojených na turistiku

Tržby ve službách v letošním druhém čtvrtletí meziročně stouply o 12,1 procenta, rostly tak pátý kvartál za sebou. Dařilo se většině odvětvím, nejvíce ale službám souvisejícím s turistikou. Mezičtvrtletně byly tržby ve službách po očištění o sezonní vlivy vyšší o 2,4 procenta. Vyplývá to z dat Českého statistického úřadu (ČSÚ).
Například tržby cestovních agentur, kanceláří a jiných rezervačních činností na jaře podle vedoucího oddělení datové podpory statistiky obchodu, služeb a životního prostředí ČSÚ Tomáše Haráka meziročně stouply o 217,1 procenta. Následovalo je ubytování s růstem tržeb o 146,5 procenta a letecká doprava s nárůstem o 135,6 procenta. „Naopak největší pokles vykázaly činnosti související se zaměstnáním, a to o 13,7 procenta,“ doplnil Harák.
„Super jídlo a pohostinní lidé,“ vyskočí na mě, když otevřu nějakého turistického průvodce o jakémkoliv řeckém ostrově. Dovolím si nesouhlasit. Strávil jsem týden projížděním řeckého ostrova Rhodos ve snaze nalézt nějaké pohostinné lidi. Viděl jsem vše od velmi chladné obsluhy, přes naprosto apatickou (nejčastěji) až po tu agresivní, když se vám něco nelíbí.
REPORTÁŽ: Jel jsem do Řecka a stejnou chybu už neudělám
Enjoy
Podle statistiků ale meziroční nárůst tržeb zaznamela všechna hlavní odvětví služeb, přičemž největší růst, o více než polovinu, byl v ubytování, stravování a pohostinství. V administrativních a podpůrných činnostech, kam spadají i cestovní agentury a kanceláře, byly tržby proti loňskému druhému čtvrtletí vyšší o pětinu.
Tržby v odvětví dopravy a skladování proti loňskému jaru narostly o 15,8 procenta. V růstu pokračovaly u letecké dopravy, která se od jara 2020 potýkala s následky proticovidových opatření. Tržby v letecké dopravě podle statistiků začaly růst loni na jaře a v letošním druhém čtvrtletí se meziročně zvýšily o 135,6 procenta. O 76,3 procenta měla vyšší tržby i vodní doprava a o pětinu skladovací služby. Naopak o 6,5 procenta méně utržily poštovní a kurýrní služby.
Po dvouletých proticovidových omezeních a rapidním úbytku turistů se Praha změnila. Otevřela se více místním, zejména mladým lidem. Řada památek se dočkala opravy a otevřely se nové galerie v čele s Kunsthalle. Díky novým projektům, které byly spuštěny v letech 2020 a 2021, je město ještě zábavnější než dříve, vysekl poklonu českému hlavnímu městu prestižní deník The New York Times. A jaké jsou jeho tipy na nejzajímavější místa?
Je ještě zábavnější než před pandemií, chválí Prahu The New York Times
Enjoy
V profesních, vědeckých a technických činnostech tržby meziročně stouply o zhruba sedm procent. V tomto odvětví největší nárůst tržeb podle statistiků vykázaly služby spojené s vědeckými, technickými, architektonickými a inženýrskými činnostmi, zatímco reklamním agenturám a průzkumu trhu klesly.
V informačních a komunikačních činnostech se tržby meziročně zvýšily o 2,5 procenta. Stejný nárůst byl i v oblasti nemovitostí.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.