Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Suchej únor letos připraví prodejce alkoholu o více než miliardu korun

Suchej únor letos připraví prodejce alkoholu o více než miliardu korun
Profimedia
Lukáš Kovanda

Češi letos za alkohol utratí nejvíce v historii, asi 120 miliard korun, a to i přes to, že akce „Suchej únor“ připraví prodejce o víc než miliardu korun.

Reklama

Populární akce „Suchej únor“, zdá se, narazila na svůj strop, počtu abstinujících Čechů v nejkratším měsíci v roce už nerostou. Přesto však nadále představuje problém pro prodejce alkoholu. Ať už se jedná o hospody či hypermarkety. Zvláště hospody, předně ty venkovské, jsou přitom letos zasaženy růstem DPH z čepovaného piva.

Loni se akce „Suchej únor“ aktivně zúčastnilo zhruba třináct procent dospělé populace ČR, tedy nějakých 900 tisíc lidí. To je sice obstojné číslo, avšak shodné s údajem z roku 2022. Přitom v letech 2017 až 2022 obliba akcie výrazně narůstala, postupně z úrovně tří procent zapojené dospělé populace na úroveň zmíněných deseti procent. 

Točené pivo

Připravte se na to, co se změní ohledně DPH v roce 2024. Do sazby 21 procent spadne i pivo

Rok 2024 bude nejen ve znamení změn, které mají za cíl snižovat deficit veřejných financí, které přináší konsolidační balíček vlády Petra Fialy. Čeká nás i řada dalších významných legislativních změn jakou jsou například změny dotýkající se zákona o dani z přidané hodnoty. Ve spolupráci s daňovými experty z poradenských společností BDO a Moore Czech Republic tentokrát přinášíme přehled nejdůležitějších změn, které se v roce 2024 dotknou prakticky všech obyvatel. Budou se týkat spotřební daně u zbytných věcí, ale i DPH u zboží a služeb pro osobní potřebu, kterou platíme všichni.

Přečíst článek

Kvůli existenci akce, při níž se Češi na celý druhý měsíc roku (a někteří i na déle) vzdávají konzumace alkoholických nápojů, přicházejí ve střednědobém pohledu prodejci alkoholu o stále méně zanedbatelnou část svých tržeb. Letos lze jejich ztrátu způsobenou akcí „Suchej únor“ vyčíslit na zhruba půl miliardy korun.

Ze zprávy Alkofakta 2020, kterou sestavili organizátoři akce „Suchej únor“ a Ladislav Csémy z Národního ústavu duševního zdraví, vyplývá, že přibližně 90 procentům účastníků akce se podaří její cíl naplnit.

Čechům zdražilo pivo

Za alkoholické nápoje lidé v Česku podle nejnovějších dat Eurostatu – za rok 2022 – utratili 108,8 miliardy korun ročně. Loni to odhadem bylo 115 miliard korun, letos to bude zhruba 120 miliard, i kvůli inflaci. To je přibližně 14 tisíc korun v přepočtu na dospělou osobu. Měsíčně jde tedy o přibližně 1200 korun na osobu.

Akce „Suchej únor“ se ovšem budou účastnit spíše ti konzumenti alkoholu, kterým relativně více záleží na životosprávě, pročež i jejich konzumace alkoholu je i bez akce „Suchej únor“ podprůměrná. Jejich měsíční výdaje za alkohol činí průměrně zhruba 850 korun, nikoli 1200 korun.

Pokud tito lidé dodrží „Suchej únor“ jako v minulých letech i letos, připraví prodejce alkoholu po celé ČR během právě začínajícího letošního února o takřka 700 milionů korun. To plyne z toho, že 810 tisíc účastníků „Sucháče“, kteří akci úspěšně zvládnou, si tím pádem „odpustí“ výdaje za alkohol v průměru 850 korun, tedy dohromady za necelých 690 milionů korun.

Oslavy různými pohledy umělé inteligence

Novoroční bolehlav bude obrovský. Lidé se odvrátili od kvality k ceně, říká prodejce lihovin

Letošní inflace a nejistota se projeví i v posledním dni roku. Lidé se podle vyjádření obchodníků zaměřených na kvalitnější alkohol a další produkty zbláznili. Trendem letošních oslav příchodu roku 2024 totiž je v duchu hesla: Hodně muziky za málo peněz.

Přečíst článek

Navíc, u deseti procent účastníků akce, kteří se do ní rozhodli zapojit, ale nakonec její cíl nenaplnili, lze na základě údajů z minulých ročníků předpokládat nulovou spotřebu alkoholu alespoň po část letošního února. Pokud tito lidé utratili v průměru za alkohol zhruba poloviční částku, než jakou by utratili nebýt jejich (byť nakonec ne zcela úspěšného) zapojení se do akce „Suchej únor“, jedná se o dalších zhruba 38 milionů korun ztráty pro prodejce alkoholu.

Podle zmíněné zprávy Alkofakta 2020 však část účastníků akce drží „Suchej únor“ i během března, dubna či května. Ještě v květnu se alkoholu nedotkne dvanáct procent účastníků akce, což odpovídá 108 tisícům osob. Ještě více lidí zřejmě logicky vydrží alkohol nekonzumovat v březnu a dubnu. Takže tito lidé v souhrnu připraví prodejce alkoholu počínaje březnem až do konce letošního roku v souhrnu o dalších zhruba 350 milionů korun.

Sečteno, podtrženo, „Suchej únor“ letos prodejce alkoholu připraví o bezmála 1,1 miliardy korun.

Se ztrátou musí počítat také stát, třeba proto, že vybere méně na spotřební dani z lihovin, piva či některých vín.

Radovat se z akce „Suchej únor“ zato ale mohou třeba prodejci stále populárnějších domácích limonád a dalších nealkoholických nápojů. Těm tržby naopak díky ní rostou, neboť část konzumentů si místo alkoholického nápoje koupí právě nějaké „nealko“.

Francouzi šetří, pijí méně šampaňského

Francouzi pijí po boomu z předchozích let méně šampaňského. Výrobci loni dodali na domácí trh nejméně lahví šumivého moku z kraje Champagne od roku 1985. Podle agentury Bloomberg je to další příznak slábnoucího trhu s luxusním zbožím.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

předseda vlády Petr Fiala (ODS)

Lukáš Kovanda: Fialova vláda si zrušením nejnižší sazby DPH „přihraje“ 24 miliard, zdraží ale vodu a léky

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme