Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Francouzi šetří, pijí méně šampaňského

Francouzi šetří, pijí méně šampaňského
iStock
 ČTK

Francouzi pijí po boomu z předchozích let méně šampaňského. Výrobci loni dodali na domácí trh nejméně lahví šumivého moku z kraje Champagne od roku 1985. Podle agentury Bloomberg je to další příznak slábnoucího trhu s luxusním zbožím.

Dodávky šampaňského do zahraničí loni klesly o 8,2 procenta, uvedla v pondělí společnost Comité Champagne, která zastupuje výrobce. Uvnitř Francie klesly dodávky na nejnižší úroveň za téměř čtyři desetiletí s výjimkou roku 2020, který zkreslila pandemie covidu-19.

Francouzi jsou zdaleka největšími konzumenty domácího šumivého vína. Na francouzský trh připadá více než 40 procent dodávek. Podle Comité Champagne ale nyní zatěžuje rozpočty domácností inflace. Poradenská společnost Bain odhaduje, že sektor letos poroste pouze o čtyři procenta, a zpomalí tak z loňských osmi procent.

Celkové dodávky loni klesly na 299 milionů lahví. Podle Comité Champagne pěstitelé nižší objemy dokázali kompenzovat prodejem dražších značek, zejména v zahraničí. Podařilo se jim tak dostat tržby nad rekordní hodnotu šest miliard eur (148 miliard korun) dosaženou v roce 2022.

Podle výkonného ředitele divize vín a lihovin společnosti LVMH Philippea Schause nastala na trhu se šampaňským rovnováha po bouřlivých letech 2021 a 2022, kdy spotřeba převyšovala nabídku. „Rok 2024 bude pravděpodobně rokem s mírnějším růstem cen, protože jsme trochu zdražovali loni,“ řekl Schaus v neděli na panelu pořádaném Národní maloobchodní federací.

šampaňské, ilustrační foto

Konec šampaňského, tak jak ho známe? Jeho chuť ohrožují klimatické změny

Šampaňské je po staletí znakem oslav a luxusního života. Stoupající teploty v Evropě a stále proměnlivější počasí však vyvolávají obavy, že by se proslulá francouzská oblast Champagne mohla stát nevhodnou pro produkci tohoto šumivého vína, uvedl server zpravodajské televize CNBC.

Přečíst článek

Prodeje koňaku přes mírný pokles překonaly koronavirovou krizi

Po šampaňském hlásí jeden z nejlepších roků i výrobci proslulých francouzských koňaků

Výrobci francouzského koňaku loni celosvětově prodali 212,5 milionu lahví, což je meziročně o 4,8 procenta méně. Přesto to byl po rekordních letech 2019 a 2021 třetí nejlepší rok v historii. Na svém webu to uvedl Svaz výrobců koňaku se sídlem ve francouzském městě Cognac.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Francií obchází strašidlo daně z bohatství. Je to řešení krize nebo zabiják ekonomiky, jak hrozí král luxusu Arnault?

Přečíst článek
Doporučujeme