Francouzi šetří, pijí méně šampaňského
Francouzi pijí po boomu z předchozích let méně šampaňského. Výrobci loni dodali na domácí trh nejméně lahví šumivého moku z kraje Champagne od roku 1985. Podle agentury Bloomberg je to další příznak slábnoucího trhu s luxusním zbožím.
Dodávky šampaňského do zahraničí loni klesly o 8,2 procenta, uvedla v pondělí společnost Comité Champagne, která zastupuje výrobce. Uvnitř Francie klesly dodávky na nejnižší úroveň za téměř čtyři desetiletí s výjimkou roku 2020, který zkreslila pandemie covidu-19.
Francouzi jsou zdaleka největšími konzumenty domácího šumivého vína. Na francouzský trh připadá více než 40 procent dodávek. Podle Comité Champagne ale nyní zatěžuje rozpočty domácností inflace. Poradenská společnost Bain odhaduje, že sektor letos poroste pouze o čtyři procenta, a zpomalí tak z loňských osmi procent.
Celkové dodávky loni klesly na 299 milionů lahví. Podle Comité Champagne pěstitelé nižší objemy dokázali kompenzovat prodejem dražších značek, zejména v zahraničí. Podařilo se jim tak dostat tržby nad rekordní hodnotu šest miliard eur (148 miliard korun) dosaženou v roce 2022.
Podle výkonného ředitele divize vín a lihovin společnosti LVMH Philippea Schause nastala na trhu se šampaňským rovnováha po bouřlivých letech 2021 a 2022, kdy spotřeba převyšovala nabídku. „Rok 2024 bude pravděpodobně rokem s mírnějším růstem cen, protože jsme trochu zdražovali loni,“ řekl Schaus v neděli na panelu pořádaném Národní maloobchodní federací.
Šampaňské je po staletí znakem oslav a luxusního života. Stoupající teploty v Evropě a stále proměnlivější počasí však vyvolávají obavy, že by se proslulá francouzská oblast Champagne mohla stát nevhodnou pro produkci tohoto šumivého vína, uvedl server zpravodajské televize CNBC.Konec šampaňského, tak jak ho známe? Jeho chuť ohrožují klimatické změny
Enjoy
Výrobci francouzského koňaku loni celosvětově prodali 212,5 milionu lahví, což je meziročně o 4,8 procenta méně. Přesto to byl po rekordních letech 2019 a 2021 třetí nejlepší rok v historii. Na svém webu to uvedl Svaz výrobců koňaku se sídlem ve francouzském městě Cognac.Po šampaňském hlásí jeden z nejlepších roků i výrobci proslulých francouzských koňaků
Enjoy
Magazín newstream CLUB
Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.
Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba.
Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.
Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.