Široké zavedení umělé inteligence by přineslo české ekonomice dodatečných 250 miliard ročně

Umělá inteligence funguje jako ekonomická páka. Česko by mohlo díky jejímu koordinovanému zavádění zvýšit své HDP zhruba o 250 miliard korun ročně. Zhruba 90 procent tohoto přínosu přitom připadne na malé a střední firmy. Vyplývá to z akčního plánu, který tento týden představila asociace AI Chamber, která sdružuje start-upy, korporace, organizace a nevládní organizace zaměřené na AI z regionu střední a východní Evropy.
Akční plán obsahuje záměr například posílit AI infrastrukturu propojením národních superpočítačů, vytvořit sdílené databáze a standardy pro data, motivovat absolventy k návratu do své domoviny, zvýšit investice do vzdělávání, zefektivnit vývoj pomocí regulačních sandboxů, zřídit radu pro dodržování pravidel AI nebo spustit výzkumné a vývojové programy.
„Země střední a východní Evropy si nemohou dovolit čekat, jak se situace s AI vyvine. Následujících 12 až 24 měsíců pro nás bude klíčových. Jestli si chceme vybudovat pozici jednoho z konkurenceschopných a inovativních evropských lídrů, budeme muset rychle, odvážně a koordinovaně zakročit. Následující dva roky určí, jestli bude z regionu CEE globální hráč na poli AI, nebo pouze pasivní pozorovatel. Umělá inteligence je ekonomická páka naší generace. Pokud dáme malým a středním podnikům potřebné nástroje, data a kapitál, mají na to být lídry,“ uvedl výkonný ředitel AI Chamber Tomasz Snażyk.
Poté, co se dostal na veřejnost spor Elona Muska a Sama Altmana o firmu Open AI, přichází další zpráva. Musk chce masivně nabírat trenéry pro svou umělou inteligenci.
Chcete dělat pro Muska? Bude nabírat
Money
Podle ředitele České asociace AI Lukáše Benzla má Česko strategii a akční plány, ale má také zpoždění. „Pokud nechceme v závodě o AI zaostávat za světem, musíme jednat teď. Každý projekt a každá spolupráce může rozhodnout o tom, jestli budeme v oblasti AI tvořit budoucnost, nebo ji budeme do naší země jen importovat,“ dodal Benzl.
Firmy ve střední a východní Evropě v adopci umělé inteligence podle datového ředitele Creative Docku Adama Hanky stále zaostávají, proto je akční plán vítanou iniciativou. „Podle odhadů může AI a s ní spojená automatizace do roku 2030 přinést až 13 procent dodatečného růstu HDP v EU. Koncentrované investice do českých i regionálních podniků jsou klíčové, aby středoevropské ekonomiky tento potenciál plně využily. AI představuje obrovskou příležitost a je nutné vytvořit jednotné zastřešení všech souvisejících aktivit, které jsou dnes roztříštěny mezi různá ministerstva a orgány. Akční plán pro CEE jasně ukazuje, že nastal čas nejen podpořit malé a střední podniky v adopci AI, ale také založit ministerstvo pro umělou inteligenci. Jeho úkolem by byla koordinace jednotné strategie napříč státní správou a budování image ČR jako země přátelské k AI,“ doplnil Hanka.
Meta získala téměř poloviční podíl ve Scale AI a posílila svou pozici v oblasti umělé inteligence. Tento krok ale vyvolal vlnu nevole mezi konkurenty – Google, Microsoft nebo xAI přerušují se Scale AI spolupráci. Firma čelí nejisté budoucnosti a na scénu vstupují noví hráči.
Když Meta nakupuje, ostatní prchají. Scale AI přichází o klienty
Zprávy z firem
Česko podle ředitele společnosti elevaty.ai Alexandra Bruny potřebuje státní program Compute-as-a-Service pro malé a střední firmy, rychlé přeškolení 30 tisíc lidí a testování AI bez byrokracie. Každý měsíc zdržení přitom podle něj stojí zhruba miliardu korun nevyužitého potenciálu.
Umělá inteligence zůstává v klíčových technologických společnostech velkým tématem a jsou ochotny do toho investovat velké částky. Aktuálně je na lovu Meta Platforms Marka Zuckerberga, která chce poskládat nejlepší tým pro vývoj AI na světě. Šéf konkurenční OpenAI Sam Altman nyní odkryl, jaké nabídky jeho stávající zaměstnanci od konkurence dostávají. Jde o neuvěřitelné sumy.
Zuckerberg touží po lidech z OpenAI. Nabízí jim miliardy ročně
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.