Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

REPORTÁŽ: Americké diskonty marně shání zaměstnance. Nabízí ostudné podmínky

Americký diskont Dollar General
Zdeněk Pečený / Newstream
Zdeněk Pečený

Diskontní americké řetězce, které se proslavily tím, že jejich sortiment stojí dolar či méně, musejí od covidové pandemie čelit hned několika problémům. Stále méně Američanů pro ně chce pracovat a stále více měst si je nepřeje.

Reklama

Nejčerstvější ránu americké dolarové obchody utržily před pár dny z úst senátorky Patty Murrayové. Ta obchody zkritizovala za neuctivé zacházení se zaměstnanci. Murrayová obeslala dva největší řetězce, Dollar General a Dollar Tree, které v dopise pranýřuje za pracovní podmínky. Murrayová, která předsedá americkému senátnímu výboru pro zdraví, vzdělávání, práci a důchody, požádala obě společnosti, aby výboru předaly řadu záznamů týkajících se pracovních pozic, mzdových sazeb, přestávek na jídlo a odpočinek, hygieny a inspekcí bezpečnosti na pracovišti. 

„Vyzývám vás, abyste vysvětlili ostudné pracovní praktiky vaší společnosti a zavázali se k jejich zlepšení,“ píše v dopise.

Není divu, že se diskonty potýkají již delší dobu s nedostatkem zaměstnanců, kteří je houfně opouštějí a další nepřicházejí. „Než jsem skončila, neúspěšně jsem se snažila shánět nové zaměstnance, ale nebylo to úplně snadné, když jsme nabízeli 12 dolarů na hodinu. Konkurenční Walmart dával 16,“ svěřila se pro newstream.cz Dale, bývalá manažerka dolarového obchodu v Birminghamu ve státě Alabama. Nucené přesčasy nakonec přiměly Dale k výpovědi. Běžně pracovala až 80 hodin týdně.  

Nová realita není pro každého

Ještě na začátku covidové pandemie se dolarovým obchodům dařilo. Jejich byznys model, který se opírá o relativně levnou pracovní sílu a laciné zboží, byl vytvořen tak, aby fungoval i v dobách krize. To, co fungovalo během hospodářské krize v letech 2008 a 2009, se nyní nezopakovalo.

Jenže se zdá, že dolarové obchody nejsou dobře nastaveny na novou realitu postpandemické doby. Strhaní zaměstnanci jako Dale podávají výpovědi a jeden pozitivní test na nákladní lodi může dodávky levného zboží z Asie do Spojených států zpozdit o měsíce.

Miroslav Singer

Bývalý guvernér ČNB Singer: Přestaňme si hrát na bídu. Žádná krize není

Už mě nebaví odpovídat pořád dokola na otázky kolem inflace. Ceny prostě rostou, je válka. Česko to však určitě přežije. Přestaňme neustále žádat stát o pomoc, a začněme se snažit každý sám za sebe, říká bývalý guvernér České národní banky Miroslav Singer. I kdyby Rusové vypli plyn, zvládneme to, říká muž, který si před lety vysloužil nelichotivá přízviska za to, že v boji s hrozící deflací držel tři roky českou měnu v kurzu nad 27 korun za euro.

Přečíst článek

„Jde jen o další příklad toho, jak pandemie odhalila zranitelná místa naší ekonomiky,“ říká Stacy Mitchellová, ředitelka Institutu pro lokální soběstačnost – neziskové organizace, která často kritizuje chování velkých maloobchodníků. 

Problém s pracovní silou a dodávkami mají ale všichni. Jenže ti, kteří se od svého vzniku prezentují nízkou cenou, mají problém přenést vyšší náklady na cenu citlivého zákazníka. Dollar Tree uvedl, že v roce 2021 ho doprava zboží stála o 200 milionů dolarů (téměř 4,5 miliardy korun) více než počítal. 

I Wall Street si všímá

Závažnost situace neuniká ani analytikům z Wall Street. „Pravidelně vidíme regály, které nejsou uspořádané či jsou poloprázdné,“ napsal v komentáři na adresu dolarových obchodů Brad Thomas, analytik KeyBanc Capital Markets. Podle něj to naznačuje, že obchod nemá dostatek pracovní síly anebo nemá tu správnou.

Scott Mushkin, zakladatel a analytik R5 Capital, uvedl, že ostatní velcí maloobchodníci reagovali rychleji na měnící se pracovní podmínky zvýšením mezd, když jejich tržby začaly v průběhu pandemie růst. Tento včasný zásah vedl k tomu, že nová situace na ně nedopadla tak tvrdě, jako na dolarové obchody.

Postoje politiků a místních komunit k dolarovým obchodům v některých místech Spojených států se také mění. Podle Institutu pro lokální soběstačnost od začátku pandemie téměř tři desítky komunit zavedly limity na rozvoj dolarových obchodů nebo obchody přímo odmítly.

Moskva, mrakodrapy

Blíží se krize? Ve světě to poznají podle mrakodrapů, v Česku podle chlebíčků na rautech

V Česku se používá ohňostrojový nebo chlebíčkový model hospodářské kondice státu. Američané, jejichž burza funguje nepřetržitě již staletí, mají ještě sofistikovanější modely. Prosperitu odvozují i podle spodního prádla mužů nebo podle délky sukní zaměstnaných žen, připomíná CNBC.

Přečíst článek

Covid zabíjel hlavně chudé Američany bez zdravotního pojištění

V chudších okresech Spojených států umíralo za pandemie covidu-19 v průměru téměř dvakrát více lidí než v bohatších místech země. Uvádí to nová zpráva nevládní společnosti Poor People's Campaign, podle níž šíření koronaviru ještě zhoršilo společenské a ekonomické nerovnosti, které v USA existovaly již před pandemií. Největší podíl na vzniku této nerovnosti má podle zprávy zřejmě to, že v USA není všeobecné veřejné zdravotní pojištění.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Victoria´s Secret chce být zase sexy. Nová podoba "obchodů budoucnosti"

Victoria´s Secret chce být zase sexy. Značka spodního prádla znovu hledá tajemství úspěchu

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme