Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Erewhon je kult, který dobývá Los Angeles. A pronikl i do Česka

Supermarket Erewhon
iStock
Zdeněk Pečený

Značka, která z obyčejného smoothie udělala instagramový status a z bio zeleniny náboženství, má za sebou úspěšný byznysový příběh.

Luxusní bio supermarket Erewhon letos v Los Angeles otevírá tři nové pobočky. Značka, která z obyčejného smoothie udělala instagramový status a z bio zeleniny náboženství, má za sebou úspěšný byznysový příběh. A pokud jste si mysleli, že virální šílenství kolem wellness potravin se Česku vyhne, pletete se.

Od makrobiotiky k miliardové značce

Erewhon vznikl už v roce 1969 jako malý obchod se zdravou výživou inspirovaný makrobiotikou. Skromné začátky v bostonské čtvrti vystřídala v 70. letech expanze do Kalifornie – jenže značka spala. Až do chvíle, kdy ji v roce 2011 koupili manželé Tony a Josephine Antoci.

Ti proměnili zaprášený obchod se zdravím v luxusní supermarket s image módního chrámu pro mileniály, Gen Z, bio nadšence a celebrity. Interiéry jako z galerie, produkty s příběhem a ceny, které dělají z nákupu zážitek – a taky výsadu. Zdejší ceny opravdu nejsou pro každého.

Smoothie jako vstupenka mezi lepší lidi

Zásadním bodem zlomu se stala spolupráce se celebritami a influencery. Každý, kdo v LA něco znamená – od Hailey Bieberové po Emmu Chamberlainovou – už měl v Erewhonu „své“ smoothie. A když máte v ruce kelímek za 20 dolarů (430 korun) s kolagenem, růžovou solí, mořskými řasami a matchou, vysíláte světu jasný signál: patřím mezi ně.

Co bylo dřív jen zdravou stravou, se tak změnilo na statusový symbol. A značka si toho byla dobře vědoma.

Investice, růst a expanze

V roce 2019 do firmy vstoupila newyorská investiční společnost Stripes Group, která dříve podpořila značky jako Blue Apron, Reformation nebo Stella & Chewy’s. Výsledky se dostavily. V roce 2023 už Erewhon provozoval deset poboček a letos otevře další tři.

Podle některých odhadů by mohl mít řetězec tržby přes 350 milionů dolarů ročně. A to s minimální sítí obchodů. Síla značky a marže na produktech – například voda za 26 dolarů nebo jedna jahoda za 19 – dělají své. Vedle toho je půl litr džusu za 15 dolarů či „obyčejný“ salát za 20 skoro zadarmo.

Česko se nevyhnulo

Autor tohoto článku má s Erewhonem dost zkušeností – když pobývá v Los Angeles, rád zajde do pobočky na Beverly Drive, hned vedle slavnější Rodeo Drive v Los Angeles. Stylové prostředí, perfektní branding, personál s neformálním „cool“ přístupem. Naposledy tu seděla česká rodina s dvěma teenagerkami, které své rodiče přemluvily, že musí do „toho slavného obchodu, kde mají to smoothie od Hailey“. Nešlo si nevšimnout, jak pečlivě si fotily každý kelímek. A když odcházely, zaznělo spokojené: „Stálo to za to.“

Je to možná trochu úsměvné. Ale zároveň působivé. Erewhon se podařilo to, co se daří málokomu: udělat z běžného produktu virál a z obchodu destinaci. A pokud si někdo myslí, že dvacet dolarů za smoothie je přehnané, fronty před prodejnou i uvnitř tvrdí něco jiného. Lidé si nekupují jen nápoj. Kupují si příslušnost.

Gucci

Bohatství z TikToku. Papírové tašky s logem drahých značek se proměnily v trofeje za tisíce

Luxusní značkové zboží má mnoho podob. Tou nejpokleslejší jsou fejky. Drahých kousků chtiví zákazníci, kteří si nemohou dovolit kabelku od Diora či Prady, přišli na celkem levný způsob, jak hrdě nosit značkovou tašku, a přitom se nesnížit ke koupi její napodobeniny. Novým hitem jsou teď papírové nákupní tašky – od těch, do nichž luxusní butiky ukládají pečlivě zabalené drahé zboží, až po taštičky, v nichž se dříve ocitla krabička s cenově dostupným, ale značkovým krémem či parfémem.

Přečíst článek

 

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Victoria´s Secret chce být zase sexy. Nová podoba "obchodů budoucnosti"

Victoria´s Secret chce být zase sexy. Značka spodního prádla znovu hledá tajemství úspěchu

Přečíst článek
Doporučujeme