Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Pivní byznys kvete, díky Asii. Nejprodávanější pivo je z Číny

pivní sud, ilustrační foto
iStock
Viliam Buchert

Přes koronavirovou pandemii jsou výhledy pivovarnických společností podle expertů velmi dobré. Trendem je posilování a koncentrace hlavních světových hráčů, výroba nejrůznějších speciálů a takzvaných lehkých piv pro mladší generace.

Reklama

Pro Čechy je pivo národním nápojem, typické jsou výborné ležáky (v čele s legendárním Pilsner Urquell), ale pokud jde o objem produkce, tak nemůžeme konkurovat globálním pivovarnickým skupinám. Ty ovšem dnes vlastnicky ovládají i většinu výroby v České republice.

Pro našince bude pak asi překvapením, že nejprodávanější značkou světa je čínské pivo Snow, jež se přitom prodává většinou jen na miliardovém čínském trhu. Dostupné informace hovoří o tom, že 5,5 procenta všeho piva prodaného loni na světě neslo značku Snow. To se vyrábí především v severočínském městě Šen-jang. 

Prodej piva jakožto alkoholického nápoje s sebou nese řadu omezení. A řeč není jen o spodní věkové hranici jeho konzumentů, ale do jeho prodeje promlouvají také náboženské důvody. A tak v některých například muslimských státech se alkohol vůbec nesmí prodávat, v jiných jen s určitými podmínkami a také v druhé nejlidnatější zemi světa a na obrovském trhu jako je Indie není místním hinduistům pití alkoholu doporučeno. To je pro Čechy, kteří vládnou světovém pivnímu žebříčku co do konzumace na hlavu, pekelná představa.

TOP 5 světových výrobců

Suverénně největší pivní společnost na světě je AB InBev, která měla loni tržby 52,33 miliardy dolarů. Ta vznikla sloučením belgického pivního kolosu InBev a americké společnosti Anheuser-Busch. Američané také převzali podnikání britského SABMiller, jež jistou dobu vlastnil i Plzeňský Prazdroj. AB InBev má po světě na 400 pivních značek, z nichž jsou nejznámější Budweiser, Corona, Stella Artois, Beck´s, Hoegaarden a Leffe.

Stáčecí linka na pivní PETky

Pivovary Staropramen připravil lockdown o stamiliony. Exportu se dařilo

Loňský lockdown připravil Pivovary Staropramen o stamilionové provozní zisky. I tak ale rok uzavřely s čistým ziskem ve výši 807 milionů korun. Pomohly dividendy z dceřiných společností.

Přečíst článek

Druhou největší světovou pivní firmou je většinově nizozemský Heineken N.V. Patří mu kolem 250 značek a v nedávné minulosti nakupoval především po Evropě. Jeho nejznámějšími značkami jsou Heineken, Amstel, Tecate, Desperados, Fosters, Sagres, Skopsko, Żywiec, Zagorka, slovenský Zlatý Bažant, italské Moretti, z českých značek jsou to Krušovice, Starobrno, Březňák, Louny, Zlatopramen či Hostan.

První trojku doplňuje japonská Asahi Breweries. Není se v tomto případě čemu divit, protože pivo je v Japonsku, kde je část roku velké horko a dusno, dlouhá léta oblíbeným nápojem. Dnes do skupiny Asahi patří i Plzeňský Prazdroj a v rámci toho také Velkopopovický kozel a Radegast. Dále vyrábí holandské pivo Grolsch, italské Peroni, anglické Meantime. Mnoha nákupy dnes Asahi ovládá více než 44 procent českého trhu, kolem třetiny polského, 36 procent rumunského a kolem 18 procent italského.

Do první pětky pak patří britská společnost Diageo se značkami Guinness, Rockshore, Harp Lager, Kilkenny a další.

Nástup Číny

Do první patnáctky světových pivovarnických společností se v posledních deseti letech dostalo hned několik čínských společností. Pití piva nebylo přitom ještě v 80. letech minulého století v Číně ničím rozšířeným, zcela dominoval čaj. Ženy zde tehdy tento nápoj vůbec nepily, pivo se většinou prodávalo v lahvích o velikosti 0,7 decilitru a jednu lahev obvykle pilo i několik lidí najednou. To se naprosto změnilo a dnes je pivo v říší středu pořád na vzestupu. 

Krušovice pivovar, ilustrační foto

Heineken za pololetí zdvojnásobil provozní zisk. Zbytek roku čeká slabší

Nizozemský pivovar Heineken za šest měsíců letošního roku zvýšil provozní zisk bez mimořádných nákladů o 109 procent na 1,63 miliardy eur (41,6 miliardy korun). Společnost ale varovala před slabším vývojem ve zbývající části roku. Zdůvodnila to růstem nákladů, které snižují ziskovou marži, a pokračující pandemií na důležitých trzích.

Přečíst článek

Největšími čínskými firmami jsou pak Beijing Yanjing Brewery, CR Snow (s nejprodávanější značkou světa) a Tsingtao Brewery Group. Zajímavé je, že Tsingtao, které okupuje asi 15 procent čínského trhu, bylo založeno Němci už v roce 1903 a toto pivo chutí připomíná výrobky z Česka.

Mezi další největší pivovarnické skupiny světa patří dánský Carlsberg, kterému patří i značky Tuborg, ruská Baltika neho chutné Beerlao z Laosu, kde bychom našli i stopy českých sládků.

Významnou roli na světovém trhu pak hrají společnosti Modelo, Kirin, Molson, Castel, Dogfish. Každá z nich skoupila po světě mnoho značek. Do dvacítky pivovarnických gigantů pak patří firmy, kde je pivo populární kvůli teplému počasí a kde žije velké množství obyvatel. Najdeme zde proto zástupce z Brazílie, Vietnamu, Thajska (u českých turisté známé značky Singha a Chang) i Filipín.

Podle ekonomických expertů bude prodej piva ve světě nadále růst, ještě více se rozšíří i nabídka malých pivovarů a zdá se, že tento nápoj je populární u mladých generací a stále více i u žen. To jsou všechno dobré předpoklady růstu. 

Stáčírna Budějovický Budvar, ilustrační foto

Tržby Budvaru byly loni na rekordu. Pivovar podržela domácí konzumace

Budějovický Budvar zvýšil loni zisk po zdanění o necelých deset procent na 305 milionů korun.

Přečíst článek

Pivovar v Mostě navrhli architekti ze studia ADR

Na pivo do Mostu. Na kraji města nově stojí stylový minipivovar s restaurací

Architekti Petr Kolář a Aleš Lapka, jejichž studio ADR má za sebou desítky realizací po celém světě, zanechali svoje stopy i na severozápadě Čech, konkrétně v Mostě. Na svažitém pozemku na okraji města navrhli objekt minipivovaru.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme