Maloobchodní tržby v Česku zpomalily meziroční růst

Maloobchodní tržby v Česku bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel v lednu zpomalily meziroční růst na 2,8 procenta po prosincovém revidovaném růstu o 6,4 procenta, oznámil Český statistický úřad. V lednu k růstu tržeb podle statistiků nejvíce přispěl internetový prodej a prodej pohonných hmot. V porovnání s loňským prosincem se tržby v maloobchodě o 0,5 procenta snížily.
„Maloobchodní tržby po očištění o cenové vlivy meziročně vzrostly za prodej potravin, pohonných hmot i nepotravinářského zboží. K růstu tržeb nejvíce přispěl prodej prostřednictvím internetu a prodej pohonných hmot. Nižší tržby jsme zaznamenali u prodejen s počítačovým a komunikačním zařízením a s výrobky pro domácnost. Tempo růstu maloobchodních tržeb se v lednu oproti předchozím sedmi měsícům snížilo,“ uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.
Meziročně v lednu tržby za pohonné hmoty vzrostly o 5,4 procenta, za nepotravinářské zboží o 3,1 procenta a za potraviny o 1,5 procenta.
Internetovým a zásilkovým obchodům tržby vzrostly o šest procent. Tržby ve specializovaných prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky meziročně vzrostly o 6,8 procenta, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 6,7 procenta, s oděvy a obuví o 4,5 procenta a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 1,2 procenta. Naopak tržby v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením klesly o 7,6 procenta a s výrobky pro domácnost o dvě procenta. Ve specializovaných prodejnách potravin se tržby zvýšily o 1,7 procenta a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin vzrostly o 1,5 procenta. Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se meziročně zvýšily o 2,9 procenta.
V porovnání s loňským prosincem se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel v lednu snížily o půl procenta, přičemž za nepotravinářské zboží klesly o 1,4 procenta, naopak za potraviny vzrostly o 0,4 procenta a za pohonné hmoty o 0,2 procenta.
Tržby za prodej a opravy motorových vozidel se v lednu meziročně zvýšily o 0,7 procenta, v tom za opravy motorových vozidel vzrostly o 2,8 procenta a za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů o 0,1 procenta. Meziměsíčně tržby za prodej a opravy motorových vozidel vzrostly o 1,2 procenta.
Dostupných ploch pro novou skladovou výstavbu ubývá. Proto se naskýtá otázka, zda by nemohly růst do výšky. „V Česku je z hlediska povolovacích procesů problém postavit halu vysokou patnáct metrů, běžně jsou vysoké 12 metrů,” říká Martin Baláž, šéf správy majetku Prologis pro střední Evropu.
Česku chybí velké sklady. Řešením by byl růst do výšky, říká developer
Reality
Česko si ani nestačilo oddechnout od zdražování potravin a už je tu jeho další vlna. Ohlašuje ji nejvýraznější růst cen zemědělských výrobců za poslední takřka dva roky. Jedná se o ceny, za něž zemědělci dodávají do prodejní sítě nebo k dalšímu zpracování, takže jejich nynější citelný růst představuje pro nadcházející dobu výrazný tlak na růst cen potravin v obchodech.
Lukáš Kovanda: Špatná zpráva pro Čechy. Další vlna zdražování potravin je tu
Názory
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.