Reklama

Je tu Black Friday. Nikdo v USA neví, jak to dopadne

Black Friday
ČTK
Zdeněk Pečený

Ve Spojených státech výprodejové šílenství na Black Friday tradičně startovalo období vánočních nákupů. Časy se ale mění. Nejen že Black Friday už není jednodenní záležitostí, ale trvá klidně i měsíc. Letos se prodejci ke všemu děsí, zda vše prodají.

Reklama

Nikdo neví, co si myslet o letošní nákupní sezóně. Dopadnout to může jakkoliv a ve hře jsou vysoké miliardy dolarů. Po dvou obdobích pandemických Vánoc, které byly poznamenané ucpanými dodavatelskými řetězci, obchodníci doufali, že se tento rok konečně zahojí.

Návrat do období bezstarostnosti se ale nekoná. Pandemie sice ustoupila a dodavatelské řetězce se stabilizovaly, ale přišla inflace, jakou lidé 40 let nepamatují. A válka na Ukrajině. To jen zvýšilo všeobecnou nejistotu ohledně budoucího vývoje.

Výsledkem je zmatek. Prodejci letos neumí vůbec říct, jaká vlastně letošní vánoční sezóna bude a zmůžou se jen na pokrčení rameny. „Nejsme si úplně jisti, jak silné budou vánoční výdaje domácností oproti loňskému roku,“ řekl investorům již v říjnu Brian Olsavsky, finanční ředitel Amazonu. „Jsme připraveni na vše."

Tři ze čtyř

Po dvou letech s nefunkčními dodavatelskými řetězci řada maloobchodníků raději naskladnila větší než obvyklé množství zboží. V březnu, krátce po začátku války na Ukrajině, začala americká centrální banka zvyšovat úrokové sazby ve snaze zkrotit inflaci. Právě v té době manažeři v maloobchodu připravovali plány, jaké hračky, věnce a chlupaté ponožky budou na konci roku prodávat. A zboží tou dobou také objednávali.

Řada obchodníků se snaží tvářit optimisticky, ale zákazníci plánují šetřit. Podle průzkumu investiční banky Goldman Sachs plánují tři ze čtyř Američanů letos utratit za dárky stejně či méně. A to navzdory podstatně vyšším cenám.

Národní maloobchodní federace (NRF) má o něco optimističtější předpověď. Očekává, že maloobchodní tržby v listopadu a prosinci oproti loňskému roku vzrostou o šest až osm procent. Meziroční míra inflace v říjnu činila 7,7 procenta. Takže v nejlepším případě by maloobchodníci mohli zůstat na svém.

Kup teď, zaplať později

Isela Dalenciová, která začátkem tohoto týdne nakupovala ve Walmartu v Secaucus ve státě New Jersey nezbytnosti pro domácnost, řekla deníku Washington Post, že prozatím nákup vánočních dárků odkládá. „Nakupuji méně,“ řekla Dalenciová a poznamenala, že letos utratí za vánoční dárky asi 700 dolarů (zhruba 16,5 tisíce korun), což je o třetinu méně než loni.

Katie Leach, sociální pracovnice na Manhattanu, také procházela uličky ve Walmartu řekla, že tento se však bude více spoléhat na výhodné nabídky, svou kreditní kartu a služby typu „kup teď, zaplať později“. Více Američanů bude letos čekat na poslední chvíli, zda budou obchodníci nuceni ve snaze vyprodat své sklady snižovat ceny. To je zásadní změna od posledních let, kdy bylo kvůli dlouhým čekacím lhůtám nutné nakoupit s předstihem.

Danilo Turletto, Sound´s Travel & Leisure Sarl

Jak se dělá hotelový byznys v exotických zemích

Madagaskar je opravdu překrásná země a turisté ji zatím ještě příliš neobjevili. Nechceme však, aby se stala turistickým skanzenem. Jde nám především o to, abychom co nejvíce zachovali původní přírodu, rozmanitost krajiny a atmosféru ostrova. To je ta jedinečná, autentická hodnota, kterou Madagaskar má a kterou chceme zachovat a představovat i našim klientům, říká mi při dálkovém letu z Nosy Be do Prahy Danilo Turletto, Director of Sales and Marketing a partner madagaskarské turistické a investiční skupiny Sound´s Travel & Leisure Sarl Group.

Přečíst článek

Black Friday a výprodej? Zapomeňte, slevy jsou jen deset až 15 procent, tvrdí Hlídač shopů

Black Friday a výprodej? Zapomeňte, slevy jsou jen deset až 15 procent, tvrdí Hlídač shopů

Výše reálných slev v tuzemských internetových obchodech se při letošní akci Black Friday zatím pohybuje nejčastěji mezi deseti a 15 procenty, což je zhruba stejně jako loni. Někteří obchodníci přitom inzerují slevy až čtyřnásobně vyšší. Vyplývá to z údajů projektu Hlídač shopů. Black friday vyvrcholí v pátek 25. listopadu, část obchodníků slevy spustila již dříve tento měsíc.

Přečíst článek

Warren Buffett

Týden tradera: Buffett vyrazil na nákupy. Trhy vystrašil výbuch rakety v Polsku

Americké a evropské akcie si procházejí lepším obdobím, kdy příchozí makro data potvrzují „story“ o zpomalení ekonomiky a růstu cen. Také výhled pro růst sazeb pouze o 50 bazických bodů na dalším zasedání Fedu v prosinci již vypadá, jako jistota. V tomto směru se jedná o vítanou změnu, kdy klesá významně volatilita měřena indexem VIX (tzv. index strachu) na nejnižší hodnoty za několik měsíců a investoři se více vracejí do dlouhých pozic. Jedná se o léčku v podobě medvědí „rallye“ nebo jsme svědkem delšího růstového trendu? A jaké další události byly k vidění v uplynulém týdnu?

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme