Black Friday a výprodej? Zapomeňte, slevy jsou jen deset až 15 procent, tvrdí Hlídač shopů
![Black Friday a výprodej? Zapomeňte, slevy jsou jen deset až 15 procent, tvrdí Hlídač shopů](https://www.newstream.cz/uploads/article/660x464_fit/profimedia-0674540884.jpg)
Výše reálných slev v tuzemských internetových obchodech se při letošní akci Black Friday zatím pohybuje nejčastěji mezi deseti a 15 procenty, což je zhruba stejně jako loni. Někteří obchodníci přitom inzerují slevy až čtyřnásobně vyšší. Vyplývá to z údajů projektu Hlídač shopů. Black friday vyvrcholí v pátek 25. listopadu, část obchodníků slevy spustila již dříve tento měsíc.
„E-shopy se pomalu připravují na platnost Evropské směrnice i v ČR. Zhruba polovina tak už uvádí reálné slevy i během letošního Black Friday. Jsou ale stále e-shopy, které si hledají skulinky. Jednou z nich je například neuvádět výši slevy a jen produkt dát do kategorie Black Friday, což je nekalá praktika," uvedl jeden z autorů projektu Hlídač shopů Jakub Balada. Podle něj je v těchto případech sleva zanedbatelná, nebo je produkt zdražený.
Už za deset dní, 25. listopadu, nastane letošní Black Friday. Den plný slev, importovaný z USA, se v Česku uchytil v necelém posledním desetiletí zejména v oblasti internetového nakupování. Letos se vyplatí nakupovat zvláště elektroniku. Naopak, s nákupy třeba oděvů je lepší vyčkat na povánoční nebo novoroční slevové akce.
Lukáš Kovanda: Slevové akce Black Friday jsou tu. A s nimi i falešné slevy
Názory
U největších e-shopů se nicméně udávaná sleva, která se blíží té skutečné. Například u Alzy je průměrná uváděná sleva 19 procent a reálná je podle Hlídače shopů 18 procent, v případě Datartu je to 16 procent versus 12 procent a u CZC se průměrná a deklarovaná sleva shodují na 14 procentech. Na Mall.cz je ale například rozdíl mezi uváděnými 19 procenty a skutečnou slevou deset procentních bodů a u Mountfieldu pak 46 bodů v neprospěch reálné slevy.
Začátek vrcholu prodejní sezony
Pro obchodníky je závěr roku začínající právě akcí Black Friday vrcholem sezony. Podle Asociace pro elektronickou komerci letos e-shopy v souvislosti s Black Friday utrží okolo sedmi miliard korun a slevové akce využije 67 procent internetových uživatelů.
CZC podle svého sdělení uvádí u každého ze standardních produktů možnost zobrazení grafu s transparentním vývojem ceny. Všechny slevy počítá z nejnižší ceny e-shopu za posledních 30 dní. Podobné je to podle mluvčí Pavly Hobíkové u Mall.cz. „Změnou oproti předchozím slevovým akcím je to, že u nás zákazníci letos již nenajdou produkty se slevou ve výši 70 až 80 procent. V minulosti se totiž výše slev počítala z doporučených maloobchodních cen, kdežto od letošního roku je vypočítávána z nejnižší ceny, za jakou se zboží prodávalo v posledních 30 dnech. Slevy sice působí opticky menší, nakupující mají ale stoprocentní jistotu, že jsou opravdu férové," dodala.
Věrnostní programy patří k populárním tahákům obchodníků. V běžných dobách spotřebitelé za své osobní údaje dostanou příležitost dostat nějaký bonus k nákupu. V současnosti ale řetězce začaly své věrnostní programy zneužívat a jejich chování začíná připomínat diskriminaci, míní komentátor newstream.cz Stanislav Šulc.
Stanislav Šulc: Slevové karty řetězců jako lék na drahotu? Spíše špinavá hra
Názory
„Do slev dáváme i aktuální sezonní zboží, jako je třeba noční prádlo, nejde pouze o výprodej starších kolekcí. V akci v rámci Black Friday máme zboží v hodnotě 100 milionů korun. Je to největší Black Friday v dějinách naší firmy a samozřejmě zajímavá příležitost pro zákazníky na Vánoce," uvedl ředitel nákupu Astratex Lukáš Barcal.
Podle posledního spotřebitelského průzkumu mezi více než 1000 respondenty pro marketingovou agenturu Acomware a logisticko-technologickou společnost Zásilkovna se nechá slevami ke spontánním nákupům zlákat 42 procent lidí. Impulzivně nakupují spíše ženy a, co se týče věkové kategorie, nejvíce jim neodolají lidé mezi 25 a 34 lety. Neplánovaně na internetu častěji nakupují vysokopříjmové nebo naopak nízkopříjmové domácnosti.
Magazín newstream CLUB
Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh.
V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.
Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.