Indie chce vyšší cla na auta. Možná tím zasáhne i Škodovku

Indie od dubna zvýší cla na dovážená auta a motocykly, opatření se týká rovněž elektromobilů. Dovozní clo stoupne i v případě aut, která se v zemi kompletují. Změna by se tak mohla týkat i automobilky Škoda Auto, která má v Indii dva závody, informovala agentura Reuters.
Cla v Indii patří k největším na světě
Zvýšení cel je součástí federálního rozpočtu indické vlády. Země, která je třetím největším automobilovým trhem světa, se před volbami plánovanými na příští rok snaží podpořit místní výrobu v souladu s kampaní Make in India (Vyrábějte v Indii). Tu podporuje premiér Naréndra Módí.
Všechna vozidla s pořizovací cenou do 40 tisíc dolarů (zhruba 872 tisíc korun) budou podléhat 70procentnímu clu proti dřívějším 60 procentům, což by podle analytiků mohlo ovlivnit poptávku. Pořizovací cena zahrnuje cenu vozidla a také náklady na pojištění a na přepravu. Dovozní clo na všechny částečně zkompletované automobily, u kterých se hlavní díly dovážejí samostatně a konečné vozidlo se montuje v Indii, stoupne na 35 z nynějších 30 procent.
Cla na dovážené automobily v Indii patří k nejvyšším na světě, což vyvolává kritiku automobilek. Loni například americký výrobce elektromobilů Tesla kvůli vysokým clům odložil plán vstoupit na indický trh.
Výroba osobních aut loni meziročně stoupla o 10,2 procenta na 1,218 milionu vozů. Na tuzemský trh směřovalo 87 736 vozidel, tedy o 9,7 procenta méně než v předchozím roce. Více než 92 procent vyrobených automobilů zamířilo na zahraniční trhy. Export vozidel tak v meziročním srovnání naopak zaznamenal 12procentní růst. Sdělilo Sdružení automobilového průmyslu (SAP).
V Česku se vyrobilo 1,2 milionu aut. Jen zlomek pro domácí trh
Money
Toyota varuje před zvýšením cen
Vedle zmíněné Škody Auto v Indii auta vyrábí a prodává i její mateřský koncern Volkswagen a dále například dceřiné společnosti automobilek Hyundai, Kia či Toyota. Škoda loni v indických provozech v Púně a v Aurangábádu vyrobila 56 tisíc vozů Kushaq, Slavia, Octavia, Kodiaq a Superb. Montážní sety se připravují v závodech v České republice.
Indie loni zaznamenala silné oživení poptávky po automobilech, prodej se zvýšil o 25 procent na 3,8 milionu. Růst byl vyšší u prémiových a luxusních vozů, rekordní prodej v Indii zaznamenaly automobilky Mercedes-Benz či BMW. Největším automobilovým trhem je Čína, kde loni maloobchodní prodej aut vzrostl o 1,9 procenta na 20,5 milionu.
Luxusní značka Lexus ze skupiny Toyota varovala, že na základě zvýšení cel v Indii bude možná muset „upravit ceny“ některých svých modelů.
Indický podnikatel Gautam Adani přišel o titul nejbohatšího člověka v Asii. S odhadovaným majetkem za 83,7 miliardy dolarů (1,8 bilionu korun) jej v žebříčku časopisu Forbes předstihl krajan Mukeš Ambani, zatímco odhadovaná hodnota Adaniho majetku dosahuje 75,1 miliardy dolarů. Adaniho obchodní impérium pociťuje dopady negativní zprávy analytiků, podle nichž je společnost Adani Group zapojena do účetních podvodů. Adani obvinění odmítá.
Adani už není nejbohatší Asiat. Doběhl ho účetní podvod
Leaders
Celosvětový prodej elektromobilů se v loňském roce zvýšil téměř o 60 procent na 10,3 milionu vozů. Vyplývá to z údajů analytické společnosti BloombergNEF. V letošním roce však společnost očekává výrazné zpomalení růstu.
Loni se na celém světě prodalo 10 milionů elektroaut, nejvíc v Číně. Letos to bude slabší
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.