Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Filmy se v Česku točí dál. Za propadem trhu stojí zejména omezení reklam

Natáčení, ilustrační foto
Pixabay
Stanislav Šulc

Data Asociace producentů v audiovizi ukazují, že se během pandemie objem peněz utracených filmaři v Česku propadl zhruba o pětinu. Nejvíc se omezilo natáčení reklam, a to téměř o polovinu.

Reklama

Natáčení velkofilmu The Grey Man pro globální televizi Netflix bude jednou z největších filmařských událostí na našem území letošního roku. Do Česka se vracejí velké produkce, které kvůli pandemii často musely omezit natáčení nejen u nás, ale i v dalších zemích včetně Hollywoodu.

Pandemie výrazně omezila filmový průmysl, a to jak na straně poptávky, tak i nabídky a největší hollywoodské šlágry se loni do kin většinou ani nedostaly. Proto velká studia omezila investice do budoucích projektů. Což se logicky projevilo na propadu peněz utracených štáby v České republice.

„V roce 2020 došlo k propadu českého audiovizuálního trhu o 1,7 miliardy korun, tedy o více než 20 procent oproti roku 2019, v němž audiovizuální průmysl naopak dosáhl nejlepšího výsledku za posledních 20 let,” uvedla Asociace producentů v audiovizi ve zprávě zveřejněné na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary. „Celkový obrat českých produkčních společností sdružených v APA v roce 2019 dosáhl 9,4 miliardy korun, v roce 2020 se pak propadl na 7,7 miliardy korun,” dodávají producenti.

Johnny Depp

Johnny Depp míří do Varů. 100 milionů dolarů za film již ale berou jiné hvězdy

Daniel Craig dostane od Netflixu za dvě chystaná pokračování detektivní komedie Na nože 100 milionů dolarů. Přitom Robert Pattinson si za nového Batmana pro kina přijde jen na tři miliony.

Přečíst článek

Rekordní zakázka

Paradoxně se právě v tomto období v Praze a dalších tuzemských městech realizoval vůbec největší zahraniční projekt. „Historicky největším projektem s útratou dvě miliardy korun a 163 natáčecími dny byla epická sci-fi série Wheel Of Time s hvězdnou herečkou Rosamundou Pike, která se v tuzemsku točila pro Amazon od podzimu 2019. Do ČR se vrátila i druhá sezona noir fantasy Carnival Row s Orlando Bloomem v hlavní roli, která se natáčela pro Amazon Studios a Legendary Television,” uvádějí producenti.

Přes tento nesporný úspěch celkový obrat zahraničních štábů na českém území propadl z 6,3 miliardy v roce 2019 na 5,7 miliardy v loňském roce. To představuje zhruba devítiprocentní propad, který však celkové číslo táhne výrazně dolů. Zhruba o čtvrtinu propadly útraty tuzemských štábů.

Největší propad však zaznamenalo natáčení reklam. Svá propagační videa v Česku tradičně natáčejí největší světové značky včetně Applu či Red Bullu, ostatně právě video pro výrobce kultovního nápoje, v němž formule 1 projíždí historickým centrem Prahy, vzbudilo rozruch i u laické veřejnosti. Nicméně ruku v ruce omezených marketingových rozpočtů firmy začaly omezovat i tuto činnost.

Kultura dostala v čase pandemie tvrdé rány

Viliam Buchert: Kulturní byznys dostal při pandemii velké rány. Stát ho dusí dál

Přijdete do restaurace a nikdo nekontroluje opatření související s koronavirem. Přijdete do divadla či do kina a musíte si pořád nasadit respirátor. Proč ty rozdíly? To politici a úředníci nikdy smysluplně nevysvětlili a je to trestuhodné.

Přečíst článek

„Reklamní produkce v roce 2020 klesla na svoje minimum od roku 2002, kdy začala APA statistiku obratů sbírat. I přes rozšíření členské základny dosáhla pouze na 1,055 miliardy korun, což je meziroční pokles o 44 procent," uvádí APA.

Netflix i Amazon musí točit pořád

Výraznějšímu celkovému propadu tak zabránily zejména zakázky od velkých nadnárodních videoték typu Netflix či Amazon. Výhodou pro místní producenty je zejména to, že tyto videotéky zkrátka musejí dodávat nový obsah svým předplatitelům neustále nehledě na pandemii a další omezení.

Podle Asociace tak dokonce došlo ke zvýšení poptávky po zakázkové výrobě audiovizuálních děl ze stran poskytovatelů služeb videa na vyžádání, streamovacích platforem a televizních společností. „Globální investoři jako Amazon a Netflix potřebují vyrábět okamžitě, proto jsou nyní kvůli nedostatku kapacity ve státech s vyšší pobídkou ochotni vyrábět i v ČR s nízkou 20procentní pobídkou,” uvádí APA. I díky tomu byl rozpočet na takzvané filmové pobídky ve výši 800 milionů korun pro letošní rok vyčerpán již v červnu a na vládu by mělo jít v nejbližších dnech jeho navýšení o dalších 300 milionů korun

Kino, ilustrační foto

Kina se probírají z koronavirové letargie, jde to ztuha. Hitem může být Zátopek

Koronavirové restrikce vlády zasáhly kina nesmírně tvrdě. Byla zavřená téměř osm měsíců. Teď se snaží tento marasmus, který provozovatelům biografů, distributorům i filmovým tvůrcům přinesl obrovské finanční ztráty, překonat. Ale jde to ztuha.

Přečíst článek

V Česku se tak již natáčí nebo se připravují rozsáhlé projekty společností Netflix, Amazon, Lionsgate, NBCUniversal, ZDF nebo Sky, mezi nimi i pokračování dvou dosud největších několikaletých seriálových projektů Carnival Row a Wheel of Time. Netflix tu právě dotočil nejdražší projekt ve své historii The Gray Man, Apple TV přesunuje z Irska do ČR výrobu kultovního seriálu The Foundation, jehož několikaměsíční natáčení znamená investici 1,2 miliardy korun.

Logo SkyShowtime

Do Česka vstupuje nová streamovací služba

Ani Disney +, ani HBO Max. Českým divákům se ještě před těmito prémiovými streamovacími službami představí SkyShowtime, která nabídne tisíce hodin zábavy od celé řady studií.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme