Evropští výrobci alkoholu slaví. Lihoviny zřejmě uniknou americkým clům
                            Výrobci vína a lihovin z Evropské unie by mohli patřit k několika málo vítězům obchodní dohody mezi EU a Spojenými státy, která byla oznámena o víkendu. Podle některých evropských představitelů je dohoda nevyvážená, ale tento sektor by mohl z nové úpravy obchodních vztahů výrazně profitovat. S odvoláním na informace od zástupců z odvětví to uvedla agentura Reuters.
Dohoda stanovuje základní clo 15 procent na většinu zboží dováženého z EU do Spojených států. Má však několik výjimek u zemědělských produktů, které ale teprve budou upřesněny. Podle úředníků by mezi těmito výjimkami měly být rovněž alkoholické nápoje.
„Jsme optimisté a věříme, že toto pozitivní setkání a dohoda v nadcházejících dnech povedou k obnovení režimu nulových cel na lihoviny mezi USA a EU,“ uvedl v prohlášení v reakci na dohodu prezident a generální ředitel americké obchodní a lobbistické organizace Distilled Spirits Council Chris Swonger. Organizace zastupuje producenty a dovozce lihovin.
Spotřeba vína v posledních letech neustále klesá napříč celým světem, což donutilo vinařský průmysl hledat nové cesty k zákazníkům. Více se věnují výrobě bio a oranžových vín, vymýšlejí nealkoholické varianty a propagují své prvotřídní ročníky. V těchto segmentech je totiž patrný růst poptávky.
	Alkohol už mladé tolik neláká. Vinaři proto hledají cestu k záchraně. Na co sázejí?
		Zprávy z firem
		
Bouchejte šampaňské. Je čas oslavovat
Také francouzský ministr obchodu Laurent Saint Martin očekává, že sektor lihovin bude od amerických cel osvobozen.
Pokud se osvobození od cel potvrdí, znamenalo by to záchranu pro výrobce alkoholu, včetně největších světových výrobců lihovin, jako je Diageo, Pernod Ricard, Rémy Cointreau a Campari, kteří jsou velmi závislí na obrovském americkém trhu. Jejich zisky už výrazně klesly, protože spotřebitelé utrácejí méně za nápoje.
Alkohol patří mezi nejvýznamnější vývozní komodity z EU do USA. Podle údajů statistického úřadu Eurostat se v roce 2024 vyvezl do Spojených států alkohol zhruba za devět miliard eur (221,3 miliardy korun).
Setkat se s lidmi, jakými jsou Alexandre Gabriel a jeho manželka Debbie, se člověku jen tak nepoštěstí. Úspěšní, inspirativní, milí, přesto zacílení, důslední, naplno oddaní svému byznysu. Jen tak může jejich společnost zahrnující celou řadu alkoholických nápojů uspět. „Svou firmu vnímám jako misi a svoje produkty jako sdílené dobrodružství,“ říká šéf impéria, do nějž patří světoznámé značky rumů Planteray, giny Citadelle a koňaky Ferrand. „To není práce, to je lifestyle,“ dodává.
	REPORTÁŽ: V Maison Ferrand se rodí skvělý koňak, gin i rum
		Enjoy
		
Přibližně třetina veškerého vývozu irské whisky, jako například Jameson od firmy Pernod Ricard, směřuje do Spojených států. U některých produktů, jako je koňak Rémy Martin a šampaňské, je problém v tom, že se musejí vyrábět v konkrétních evropských regionech. Nelze tak jejich produkci přesunout do zahraničí. Na vývozu šampaňského se Spojené státy podílejí 18 procenty a na vývozu koňaku až 43 procenty. Pro výrobce koňaku navíc představují americká cla obtíže vzhledem k tomu, že se jim tento měsíc podařilo odvrátit hrozbu až 35procentního cla od Číny.
Cla by zasáhla také italské a španělské vinaře. Na vývozu vín ze Španělska mají Spojené státy podíl zhruba 14 procent a na vývozu italských vín 24 procent.
Americký prezident Donald Trump začátkem července pohrozil zavedením 30procentního cla na evropské zboží. Podle některých odborníků by taková cla mohla zastavit tok některých výrobků z EU do Spojených států. Nová dohoda tuto hrozbu zažehnala.
Lepší výsledky firma v účetní závěrce vysvětlila růstem počtu turistů. 
	Luxusu se v Česku daří. Módní značka Louis Vuitton tu loni vydělala 320 milionů
		Zprávy z firem
		
Francouzští producenti koňaku zaplakali loni nad výdělkem. Kvůli odvetným clům Číny na evropskou brandy se jejich export skokově propadl. 
	Čínská cla na brandy z EU otřásla regionem Cognac
		Money
		
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.