Evropa je passé. Mladí radši jezdí utrácet peníze do Asie

Turisté mění své cestovatelské návyky. Češi nejsou výjimkou. Zvláště ti mladší, kteří jsou ovlivňováni aktuálními trendy, stále častěji vyrážejí do mimoevropských destinací. Čím dál větší zájem je o Asii, kde navíc utrácejí více než dříve, uvádí první zpráva Global Travel Spending Report o cestovatelských výdajích klientů fintech společnosti Revolut.
Mezi více jak milionem Čechů, kteří využívají při placení platformu či kartu Revolut, roste podle analýzy platebního chování zájem o asijské destinace na úkor těch evropských. „Výdaje z cestování do Japonska mezi Čechy, a to zejména díky mladším cestovatelům vzrostly o 59 procent, do Jižní Koreje o 34 procent a do Vietnamu o 26 procent. A oblíbené destinace jihovýchodní Asie, jako je Thajsko a Indonésie, také zaznamenaly dvojciferný nárůst,“ uvádí zpráva Global Travel Spending Report fintech společnost Revolut, která poprvé analyzovala platební chování více jak 55 milionů svých klientů ze 24 zemí. Výdaje Čechů vzrostly i ve Spojených státech, a to o pět procent. Destinace se tím zařadila mezi prvních šest nejoblíbenějších.
Dovolená na vietnamském ostrově Phú Quốc
Češi cestují i v rámci Evropy, ale utrácí méně
Na Evropu Češi i přes zvýšený zájem o Asii úplně nezanevřeli. V jejich hledáčku i nadále zůstává Itálie, Polsko i Rakousko, i když tam cestovatelé z Čech utráceli méně než dřív. Oblíbená je ale i středomořská destinace jako je Španělsko a stabilní zájem zůstává o Chorvatsko.
Zahraniční výdaje Čechů představují kombinaci základních potřeb a zážitků. Téměř polovinu všech výdajů českých cestovatelů tak podle reportu představovaly útraty za restaurace, potraviny a věci denní potřeby. Čeští klienti Revolutu nicméně vloni v zahraničí utratili o 5 procent méně než v roce 2023.
Uvedená čísla ale mohou být poněkud zavádějící, protože Češi cestující po Evropě, mohou bez problémů a bez vysokých poplatků platit svou kartou od tuzemských bank a nepotřebují kvůli tomu využívat speciální nebankovní platební karty. Takovéto karty nejen od Revolut, ale třeba i od společnosti Wise, naopak bývají užitečné při cestování v exotičtějších destinacích, kde se platí v méně obvyklých měnách. Nejenže si u těchto platforem tak mohou klienti otevřít účet v dané měně a platit při cestování právě přímo v měně navštěvované země, ale současně mají k dispozici často i mnohem zajímavější kurzy na převody měn, než bývají běžné u tuzemských bank.
Deset nejoblíbenějších destinací, kde Češi utráceli své peníze v roce 2024:
/Procenta ukazují výši utracené částky v poměru k celkovým mezinárodním výdajům v roce 2024/
- Itálie - 11 %
- Polsko - 10 %
- Rakousko - 9 %
- Španělsko - 8 %
- Německo - 8 %
- USA - 5 %
- Velká Británie - 4 %
- Slovensko - 3 %
- Francie - 3 %
- Chorvatsko - 3 %
Zdroj: Revolut
Otázka, zda platit na dovolené kartou nebo hotovostí, napadne před cestou snad každého. Jak si ale vybrat platební kartu, která vám přinese pro cestování více výhod a pomůže vám třeba snížit i nežádoucí poplatky? Přinášíme vám základní tipy, co si u karty na dovolenou ohlídat a na co si dát pozor, aby se vám cestování zbytečně neprodražilo.
Ať se cestování neprodraží. Co si ohlídat u platební karty při cestě do zahraničí?
Money
Rozdílná představa o dovolené mezi partnery, ale i potřeba nějaké životní změny. To jsou podle cestovních kanceláří jedny z mnoha důvodů, proč Češi stále častěji vyrážejí na dovolenou sami. A tito jednotlivci volí hlavně exotiku.
Nový trend. V Česku roste zájem o zájezdy pro jednotlivce
Enjoy
Téměř dvacet procent Čechů, kteří se vypraví na lyže do ciziny, se nijak speciálně nepojišťuje a spoléhá se jen na svou kartu zdravotní pojišťovny, jak vyplývá z posledního průzkumu KB Pojišťovny. To se jim však nemusí vůbec vyplatit, protože kvůli „lovcům nehod“ na ně mohou tvrdě dopadnout platby i za jiné než léčebné výlohy. A ty se mohou podle pojistných expertů vyšplhat i do statisíců či milionů korun. Přečtěte si na co si dát pozor, když se chystáte lyžovat v cizině.
Lovci nehod v cizině cílí na neznalé lyžaře. Spoléhat se jen na kartičku zdravotní pojišťovny může přijít na miliony.
Money
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.