Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Evropa je passé. Mladí radši jezdí utrácet peníze do Asie

Exotická dovolená ve Vietnamu
Stanislav Šulc / Newstream
Věra Tůmová
tmv

Turisté mění své cestovatelské návyky. Češi nejsou výjimkou. Zvláště ti mladší, kteří jsou ovlivňováni aktuálními trendy, stále častěji vyrážejí do mimoevropských destinací. Čím dál větší zájem je o Asii, kde navíc utrácejí více než dříve, uvádí první zpráva Global Travel Spending Report o cestovatelských výdajích klientů fintech společnosti Revolut.

Mezi více jak milionem Čechů, kteří využívají při placení platformu či kartu Revolut, roste podle analýzy platebního chování zájem o asijské destinace na úkor těch evropských. „Výdaje z cestování do Japonska mezi Čechy, a to zejména díky mladším cestovatelům vzrostly o 59 procent, do Jižní Koreje o 34 procent a do Vietnamu o 26 procent. A oblíbené destinace jihovýchodní Asie, jako je Thajsko a Indonésie, také zaznamenaly dvojciferný nárůst,“ uvádí zpráva Global Travel Spending Report fintech společnost Revolut, která poprvé analyzovala platební chování více jak 55 milionů svých klientů ze 24 zemí. Výdaje Čechů vzrostly i ve Spojených státech, a to o pět procent. Destinace se tím zařadila mezi prvních šest nejoblíbenějších.

Dovolená na vietnamském ostrově Phú Quốc

Češi cestují i v rámci Evropy, ale utrácí méně

Na Evropu Češi i přes zvýšený zájem o Asii úplně nezanevřeli. V jejich hledáčku i nadále zůstává Itálie, Polsko i Rakousko, i když tam cestovatelé z Čech utráceli méně než dřív. Oblíbená je ale i středomořská destinace jako je Španělsko a stabilní zájem zůstává o Chorvatsko. 

Zahraniční výdaje Čechů představují kombinaci základních potřeb a zážitků. Téměř polovinu všech výdajů českých cestovatelů tak podle reportu představovaly útraty za restaurace, potraviny a věci denní potřeby. Čeští klienti Revolutu nicméně vloni v zahraničí utratili o 5 procent méně než v roce 2023.

Uvedená čísla ale mohou být poněkud zavádějící, protože Češi cestující po Evropě, mohou bez problémů a bez vysokých poplatků platit svou kartou od tuzemských bank a nepotřebují kvůli tomu využívat speciální nebankovní platební karty. Takovéto karty nejen od Revolut, ale třeba i od společnosti Wise, naopak bývají užitečné při cestování v exotičtějších destinacích, kde se platí v méně obvyklých měnách. Nejenže si u těchto platforem tak mohou klienti otevřít účet v dané měně a platit při cestování právě přímo v měně navštěvované země, ale současně mají k dispozici často i mnohem zajímavější kurzy na převody měn, než bývají běžné u tuzemských bank.

Deset nejoblíbenějších destinací, kde Češi utráceli své peníze v roce 2024:
/Procenta ukazují výši utracené částky v poměru k celkovým mezinárodním výdajům v roce 2024/

  • Itálie - 11 %
  • Polsko - 10 %
  • Rakousko - 9 %
  • Španělsko - 8 %
  • Německo - 8 %
  • USA - 5 %
  • Velká Británie - 4 %
  • Slovensko - 3 %
  • Francie - 3 %
  • Chorvatsko - 3 %

Zdroj: Revolut

ilustrační foto

Ať se cestování neprodraží. Co si ohlídat u platební karty při cestě do zahraničí?

Otázka, zda platit na dovolené kartou nebo hotovostí, napadne před cestou snad každého. Jak si ale vybrat platební kartu, která vám přinese pro cestování více výhod a pomůže vám třeba snížit i nežádoucí poplatky? Přinášíme vám základní tipy, co si u karty na dovolenou ohlídat a na co si dát pozor, aby se vám cestování zbytečně neprodražilo.

Přečíst článek

Zájem o zájezdy pro jednotlivce roste

Nový trend. V Česku roste zájem o zájezdy pro jednotlivce

Rozdílná představa o dovolené mezi partnery, ale i potřeba nějaké životní změny. To jsou podle cestovních kanceláří jedny z mnoha důvodů, proč Češi stále častěji vyrážejí na dovolenou sami. A tito jednotlivci volí hlavně exotiku.

Přečíst článek

Lyže, ilustrační foto

Lovci nehod v cizině cílí na neznalé lyžaře. Spoléhat se jen na kartičku zdravotní pojišťovny může přijít na miliony.

Téměř dvacet procent Čechů, kteří se vypraví na lyže do ciziny, se nijak speciálně nepojišťuje a spoléhá se jen na svou kartu zdravotní pojišťovny, jak vyplývá z posledního průzkumu KB Pojišťovny. To se jim však nemusí vůbec vyplatit, protože kvůli „lovcům nehod“ na ně mohou tvrdě dopadnout platby i za jiné než léčebné výlohy. A ty se mohou podle pojistných expertů vyšplhat i do statisíců či milionů korun.  Přečtěte si na co si dát pozor, když se chystáte lyžovat v cizině.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Třetina Čechů si na dovolenou vůbec nešetří. A pak jdou s útratami „na krev“

Přečíst článek
Kreditní karta, ilustrační foto

Opatrnosti není nikdy dost. Jak nastavit platební kartu před zneužitím v cizině?

Přečíst článek
Doporučujeme