České prvenství. Země má nejvyšší daň z příjmu právnických osob v rámci států V4

Česko má nejvyšší daň z příjmu právnických osob ze zemí visegradské skupiny (V4), její letošní zvýšení z 19 na 21 procent tuto pozici potvrdilo.
Nižší sazby korporátní daně však na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku nejsou dostupné pro všechny firmy, zdanění se tam liší podle velikosti a sektorového působení společností. Uvádí to studie poradenské společnosti Forvis Mazars. V regionu střední a východní Evropy nebylo Česko jedinou zemí, která letos zvýšila zdanění firem, k podobnému kroku sáhlo také Slovinsko.
Studie upozorňuje, že nastavení základní sazby korporátní daně nemusí dokonale vypovídat o daňovém zatížení firem v jednotlivých zemích. „Pokud zohledníme další specifika daňových systémů zemí V4, zdanění právnických osob nemusí v Česku vycházet jako nejvyšší. Třeba v Maďarsku, které se prezentuje nejnižší sazbou daně z příjmů právnických osob v EU devět procent, může dosahovat celkové zdanění firem v některých sektorech až 50 procent,“ uvedl vedoucí partner daňového oddělení Forvis Mazars v České republice Pavel Klein.
Slovensko a Polsko uplatňují zvýhodněné sazby daně pro menší firmy. V Polsku je obecná sazba daně 19 procent, podniky s příjmy do dvou milionů eur (49,4 milionu korun) ale platí daň devět procent. Na Slovensku platí 15procentní sazba daně pro firmy, jejichž příjmy za zdaňovací období nepřesáhnou 60 tisíc eur (1,5 milionu korun), ostatní společnosti mají sazbu 21 procent.
Sazby korporátní daně se letos ve většině zemí střední a východní Evropy nezměnily. Ke zvýšení sazby kromě Česka přistoupilo Slovinsko, které ji posunulo z 19 na 22 procent. Ke snížení sazby daně naopak sáhlo Rakousko, kde klesla z 24 na 23 procent. Od pandemie covidu-19 Rakousko podruhé snížilo daň z příjmu právnických osob o jeden procentní bod.
Evropská fotbalová unie (UEFA) počítá s tučnými zisky z fotbalového mistrovství Evropy, zatímco německý stát přebírá vysoké náklady, ale nevybírá skoro žádné daně, píše německý deník Frankfurter Allgemeine Zeitung . Snaží se přitom analyzovat příčiny "prohry" německého daňového poplatníka.
Vítězové a poražení na fotbalovém Euru. UEFA vydělá balík, Německo zapláče
Money
Ve školství se pohybuje již několik let. V poslední době se však Nikola Hodková rozhodla, že do škol vrátí radost a hru. Její společnost Infráček proto vyvíjí inovativní pomůcky a hry, které mají dětem pomoci najít si cestu k předmětům, jako jsou matematika nebo chemie. Vedle toho se ale zabývá i tím, jak umělá inteligence promění pracovní trh. „Systém, kdy se ve škole něco naučím, na základě toho dostanu práci a tu budu dělat dalších dvacet třicet let, tak ten definitivně skončí. AI některé trhy úplně zruší, ale zároveň bude jiné vytvářet. Lidé se tak budou muset neustále vzdělávat,“ myslí si zakladatelka a CEO Infráčku Nikola Hodková.
Nikola Hodková: Je škoda, že se děti nerady učí matematiku nebo fyziku. Dopadá to na pracovní trh
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.