Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Češi přestávají nakupovat. Tržby v maloobchodě klesly třetí měsíc v řadě

Obchod (ilustrační foto)
Pixabay

Češi více kupovali jen léky a zdravotnické potřeby, ostatní zboží propadá. Šetří se i na jídle. Tržby se propadly do roku 2019.

Reklama

Meziroční pokles maloobchodních tržeb v červenci zrychlil, a to na 7,2 procenta z červnových 6,9 procenta. Může za to nižší prodej pohonných hmot, nepotravinářského zboží i potravin. Tržby obchodníků klesají v Česku třetím měsícem v řadě. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Meziměsíčně byly tržby v maloobchodě vyšší o 0,6 procenta.

"Vyšší zájem než loni měli spotřebitelé pouze o farmaceutické a zdravotnické zboží, v ostatních typech prodejen se tržby snížily," uvedla Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky obchodu ČSÚ. Internetové obchody zaznamenaly pokles prodeje sedmý měsíc v řadě, dodala.

Petr Fiala, premiér

Stanislav Šulc: Vládo, jednej. Situace živnostníků a firem je kritická

Pomoc domácnostem v energetické tísni byla správně vyhodnocena jako vládní priorita. Nyní je však již opravdu načase zaměřit veškerou pozornost na živnostníky, podnikatele a firmy. U nich skutečně doutná velmi nebezpečná rozbuška.

Přečíst článek

Podle hlavního ekonoma banky Creditas Petra Dufka aktuálně české domácnosti nakupují jen tolik zboží jako v roce 2019.

Reklama

Může za to inflace

"Příčinou omezování útrat je především extrémní inflace, která snižuje kupní sílu obyvatel, a kterou zdaleka nekompenzuje vývoj mezd a dalších příjmů. Inflace pak spolu s obavami z dalšího vývoje ekonomiky se pak dál odrážejí v negativní náladě spotřebitelů," uvedl Dufek. 

Nákupy, které lze odložit, se odkládají, což potvrzují i aktuální statistiky maloobchodu. Pokles zaznamenává i elektronika, kterou se domácnosti výrazně zásobily v době lockdownů. Vysoké ceny jsou rovněž důvodem poklesu tržeb pohonných hmot, a dokonce i oblečení a obuvi, jejichž prodeje zdaleka nedosahují objemů roku 2019.

Šetří se i na jídle

Tržby klesly i prodejcům potravin, oproti loňskému červenci snížily o 7,9 procenta. 

Co čekat dál? "Omezování nákupů českých domácností bude pokračovat i v dalších měsících. Klesající kupní síla spolu s obavami z nových ceníků u energií vede k opatrnosti, která se odrazí na výsledcích nejenom maloobchodu, ale i dalších služeb, které domácnosti využívají. Útlum poptávky by poté mohl přimět některé obchodníky k viditelnějšímu zlevňování především sezónního zboží," uvedl Dufek. 

Ekonom UniCredit Bank Jiří Pour souhlasí. "V příštích měsících čekat pokračující poklesy tržeb v prodejnách výrobků pro kulturu, sport a rekreaci či v prodejnách elektroniky, a zřejmě se nebude dařit ani prodejcům automobilů. Ve druhé polovině letošního roku očekáváme, že česká ekonomika projde technickou recesí vlivem oslabené domácí i zahraniční poptávky," uvedl.

Berlínská katedrála ve snaze připojit se k úsporám energií na konci července vypnula na maximální míru své noční osvětlení.

Chladnější kanceláře, zhasnuté památky a reklamy. Německo začalo povinně šetřit

V Německu dnes začalo platit vládní nařízení, jehož smyslem je uspořit energie. Mezi hlavní body patří ve veřejných budovách nevytápění chodeb a snížení teploty na pracovištích, výjimku mají sociální služby či školy a školky. Spolkový ministr hospodářství Robert Habeck soubor těchto opatření považuje za nezbytný a opakovaně zdůrazňuje, že každá ušetřená kilowatthodina je krokem k překonání zimy a ke snížení závislosti na zemním plynu z Ruska.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh. 

V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.

Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Tržby v maloobchodě v Česku v lednu zrychlily meziroční růst na 2,4 procenta

Lidé konečně utrácí. Tržby za potraviny zaznamenaly po 20 měsících poklesu růst

Přečíst článek
Čechům se vrací chuť nakupovat

Lukáš Kovanda: Češi opět s chutí nakupují. V lednu utratili nejvíc peněz za poslední roky

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme