Internet táhne nahoru tržby maloobchodu

Většina lidí plánuje nákup vánočních dárků přes internet. Pouhá tři procenta chtějí vše nakoupit v kamenných obchodech, tvrdí průzkum.
Čechům se vrátil apetit utrácet. Potvrzují to aktuální data Českého statistického úřadu o tržbách v maloobchodě, které v červenci letošního roku meziročně vzrostly o 5,5 procenta. Pro připomenutí: léto 2020 již mezi spotřebiteli panovala euforie z překonané pandemie a také dost utráceli, aktuální data tedy znamenají opravdu dobrý výsledek.
To podporuje i fakt, že růst maloobchodních tržeb ze středoevropského regionu udržela jen Česká republika a Polsko, naopak ostatní sousední země zaznamenaly pokles a mírně klesl také průměr celé evropské sedmadvacítky.
„Největší vliv na růst maloobchodu měl prodej prostřednictvím internetu, který byl o 15,3 procenta vyšší než v loňském roce. Naopak nižší tržby zaznamenaly například prodejny s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci a prodejny oděvů a obuvi, kde se tržby snížily o více než 2 procenta,“ říká Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ.
Covidová pandemie způsobila pětiletý skok do budoucnosti v prodejích na internetu, říká Samuel Huba z Shoptetu.
Výbuch na webu. Při covidu začali online nakupovat i senioři, říká šéf Shoptetu
Money
Sledovaný prodej a servis motorových vozidel podle Bouškové meziročně sice vzrostl o 4,4 procenta, meziměsíčně ale propadl, a to o 1,5 procenta.
Vánoce v e-shopu
O nárůstu obliby nákupů v e-shopu vypovídá také průzkum balíkové společnosti WEDO. České e-shopy počítají v letošním roce s dalším růstem tržeb. Jen šest procent z nich očekává, že budou mít za celý rok letos nižší tržby než v roce 2020. Víc než polovina e-shopů (52 procent) počítá s tím, že jim letos tržby vzrostou, 42 procent kalkuluje s příjmy na úrovni loňského roku.
„V době loňského lockdownu došlo k bezprecedentnímu nárůstu nákupů na e-shopech, vypadá to, že většina klientů již zůstane převážně on-line nakupování věrná a jen část se zcela vrátí do kamenných prodejen,“ komentoval výsledky výzkumu mezi partnerskými e-shopy generální ředitel WEDO Daniel Mareš. Výhled je navíc podobně pozitivní i do roku 2022, více než polovina e-shopů počítá s podobnými tržbami jako v roce 2021 a třetina věří dokonce v další růst.
Růst cen zdaleka nemusí být přechodný. Nejdůležitější je očekávání, varuje akademik Niall Ferguson.
Inflace se může utrhnout z řetězu jako v sedmdesátkách, říká finanční historik
Money
Společnost také zkoumala nákupní chování respondentů. A tady byly výsledky ještě překvapivější. Pouhá tři procenta lidí plánují dárky pro letošní Vánoce nakupovat striktně v kamenných obchodech. Dalších devět procent pak „převážně” v kamenných obchodech. Zbylých 87 procent populace tak pro vánoční dárky ve větší míře upřednostní právě internetové obchody.
„O tom, že vánoční sezóna je skutečně za dveřmi, svědčí i fakt, že 46 procent lidí chce mít nakoupeny vánoční dárky více než měsíc dopředu. Naopak nákupy na poslední chvíli nechává jen šest procent nakupujících,“ uzavřel Mareš.
Nárůst uživatelských hodnocení může proměnit reklamní trh a změnit to, jak budeme v budoucnu platit za zboží a služby. Češi jsou však oproti vyspělému světu stále trochu specifičtí.
Nečekané dopady pandemie. Lidé nechtějí cash a hodnotí zboží na síti
Money
Magazín Newstream CLUB
Je nový byznysově - lifestylový čtvrtletník o tom, jak žít bohatý a smysluplný život. Přináší inspiraci, osobnosti, miliardáře, rozhovory, life-hacky. Nedílnou součástí je fashion, design, travel, styl, food, filantropie a taky budoucnost.
Za hlavní téma PRVNÍHO čísla magazínu Newstream CLUB s titulkem Work is Life jsme zvolili radikální změnu, která se odehrává na poli práce. Ostatně i tento magazín je výrazem této změny. Ještě před několika lety by takový časopis zaměstnal velkou redakci na několik týdnů. Díky současným technologiím jej dokáže připravit mnohem menší tým. Pokud je dost efektivní a 100procentně oddaný pro věc.
Aktuální číslo magazínu Newstream CLUB představuje na titulní straně manažerku a podnikatelku Michaelu Bakala, která prozrazuje, že zvažuje novou kariéru. Vydala se proto studovat psychologii do Kalifornie.
Headhunter Jan Bubeník v prvním čísle mluví o tom, jak se v poslední době změnily nároky na šéfy. „Dnešní šéf je kapitán na rozbouřeném moři,“ říká.
Miliardáři a investoři Libor Winkler, Ondřej Fryc, Andrea Ferancová Bartoňová či Radim Jančura sdílejí své tipy, jak nakládat s penězi a investicemi.
V magazínu je sekce věnovaná filantropii – představují se top české nadace včetně Cibulky manželů Vlčkových a nadace rodiny Kellnerových. Objevují se v něm také články z prestižního Harvard Business Review, které redakce na základě licence jako jediná přináší českému publiku.
K dostání je v síti trafik Lagardère. K dostání je také online i jako předplatné přes SEND.
Další číslo magazínu Newstream Club vyjde v prosinci 2023.