Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Auta na elektriku ztrácí body. Levněji mnohdy vyjde živit nehospodárný benzíňák

Škoda Enyaq IV
Škoda Auto

Provoz elektrických aut měl být levný, pak ale přišla energetická krize. V některých případech je tak jízda na elektřinu dražší než na benzin či naftu.

Reklama

Neúsporné diesely i benzíňáky se ve světle energetické krize už nezdají být tak nehospodárné. Dobíjení elektromobilů u veřejných dobíjecích stanic totiž od začátku roku podražilo až o 80 procent. Při dobíjení elektromobilů doma nebo v práci ale motoristé stále proti vozům se spalovacím motorem ušetří. Vyplývá to z informací firem z oboru.

Největší provozovatel dobíjecích stanic ČEZ zvýšil od července ceny u veřejných dobíječek podle výkonu z šesti, respektive osmi nebo deseti korun za kilowatthodinu na osm, 13 nebo 18 korun. „Důvodem k tomuto kroku jsou především bezprecedentní pohyby na trhu energií, které ČEZ pro síť dobíjecích stanic nakupuje za tržních podmínek. Vliv má také skutečnost, že síť dobíjecích stanic ČEZ se za poslední dva roky rozrostla na dvojnásobek,” řekl mluvčí Martin Schreier.

Elektrická energie, ilustrašní foto

PŘEHLED: Opatření vlády či EU na snížení dopadů drahých energií

Příspěvky státu lidem a firmám platícím vysoké účty za elektřinu a plyn, zastropování cen energií a další. To jsou opatření, která vláda Petra Fialy (ODS) či EU přijaly či se chystají přijmout na zmírnění dopadů rapidně vysokých cen energií vyhnaných k rekordům v důsledku ruské invaze na Ukrajinu. Tady je jejich přehled.

Přečíst článek

Podobně až o 50 procent od srpna zdražil i E.ON, Pražská energetika měnila ceník od 1. dubna. I ona přešla na rozdílné ceny podle typu použité dobíjecí stanice.

Podle automobilového experta EY Petra Knapa stále motoristé většinou dobíjí doma nebo v práci za cenu do pěti korun za kWh. Na dobíjení mimo veřejnou síť podle Knapa připadá zhruba 80 procent dobití. Cena jízdy jednoho kilometru s elektromobilem dobitým doma tak vyjde na méně než jednu korunu, zatímco u vozů se spalovacím motorem je to kolem 2,50 Kč na km. „Při veřejném dobíjení s cenou mezi 13 a 20 Kč za kWh se ale řidič elektromobilu dostane lehce i nad úroveň vozu na konvenční paliva z ropy,” podotkl Knap.

Martin Kupka (ODS), ministr dopravy

Kupka: Budeme jednat o trvalém snížení spotřební daně z nafty

Vláda by měla příští týden projednat trvalé snížení spotřební daně z nafty. V současnosti toto opatření platí pro naftu i benzin do konce září. Důvodem je situace v okolních zemích, která znevýhodňuje tuzemské dopravce tím, že čerpají dražší naftu v Česku. Na kongresu Čerpačka to uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Přečíst článek

Také podle Schreiera nelze u elektromobilů cenu za ujetý kilometr odvozovat od cen za dobíjení v síti veřejných stanic, protože řidiči většinově dobíjí elektromobily přes noc doma nebo ve firmě za přiznaný tarif. Veřejné dobíjecí stanice jsou doplňkem pro cesty na delší vzdálenosti. „Cena za ujetý kilometr se tak v současnosti pohybují cca v intervalu 1,10 až 1,40 Kč/km a provoz elektromobilu zůstává i nadále výrazně levnější než jízda klasickým autem,” dodal Schreier.

Letos v pololetí bylo v České republice registrováno 12 183 osobních bateriových elektrických vozidel. Počet dobíjecích bodů se pohybuje okolo 1900. Elektromobily tvoří necelá dvě procenta prodávaných osobních vozů.

Škoda Auto, ilustrační foto
video

Škoda Auto se řítí do elektrické budoucnosti. A investuje do ní horentní sumu

Škoda Auto se plnou rychlostí řítí do elektrické budoucnosti. Během příštích pěti let investuje do elektromobility 138 miliard korun. To je čtyřnásobně víc, než s čím počítal původní plán. Podíl čistě elektrických vozů na prodejích značky má v Evropě do roku 2030 vzrůst na více než 70 procent.

Přečíst článek

Vše k energetické krizi čtěte zde

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Na trh výkupu zelené elektřiny vstupuje MND. Majitele solárů láká na jistotu ceny i odkupu

Na trh výkupu zelené elektřiny vstupuje MND. Majitele solárů láká na jistotu ceny i odkupu

Přečíst článek
Poptávka po ropě je téměř za vrcholem. Příští rok ji zabrzdí elektromobily a touha po čisté energii

Poptávka po ropě je téměř za vrcholem. Příští rok ji zabrzdí elektromobily a touha po čisté energii

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme