Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Prosazování genderové rovnosti je běh na dlouhou trať. Vůdčích vzorů je třeba

Prosazování genderové rovnosti je běh na dlouhou trať. Vůdčích vzorů je třeba
iStock
 nst
nst

Cesta k férovější společnosti je dlouhá. Do cíle ale musí dojít všichni. Některé velké firmy už cílovou pásku přetrhly, jiné jsou teprve na startovní čáře.

Reklama

Udržitelný rozvoj je pojem, který v posledních letech nabral na popularitě i důležitosti. Skloňuje se v novinových článcích, často jej slyšíme z úst státních představitelů a své pevné místo má i ve školní výuce. Možná byste ho automaticky vztáhli spíše k problematice ochrany přírody, ale jeho podstata tkví v udržitelnosti života nás všech. Dobrá životní úroveň lidstva neznamená pouze zdravé životní prostředí, ale také hospodářskou a sociální stabilitu. Právě ta je klíčem k míru a bezpečnosti, čehož si je vědoma i Organizace spojených národů (OSN). 

Činnost OSN na podporu rozvoje má zásadní vliv na životy milionů lidí po celé světě. Právě proto OSN definovala plán Cílů udržitelného rozvoje. Pokrývá celkem 17 zásadních oblastí, které jsou měřitelné a jejich naplňování lze monitorovat. Jedna z nich cílí na podporu rovnosti pohlaví a zlepšení postavení žen. 

Statistiky nelžou

Ženy tvoří polovinu lidstva, ale jejich příležitosti téměř všude na světě ve srovnání s muži pokulhávají. V národních parlamentech zasedá pouze 26 procent žen (2022) a v čele států a vlád světa stojí žen jen 26 (2021). Každá třetí žena za svůj život čelí nějaké formě násilí. A ženy jsou většinou tím, kdo bezplatně vykonává veškerou práci spojenou s péči o domácnost a své blízké. Cílem udržitelného rozvoje je zlepšit postavení žen ve společnosti a skoncovat se všemi formami diskriminace žen a dívek.

Sledování problematiky se věnuje také Evropská unie (EU), která se zavázala k pravidelnému monitorování plnění cílů udržitelného rozvoje v členských státech. V každoročně publikované zprávě EU se tak bohužel mimo jiné dozvíme, že v rámci eurounijních zemí tvoří ženy pouze 32,2 procent z celkového počtu vedoucích pracovníků a že ženy v EU vydělávají v průměru o 12,7 procenta méně než jejich mužské protějšky. 

Stereotypy se drží, potvrzuje studie. Muži, jejichž partnerka vydělává víc, trpí komplexy

K zaběhnutému slovnímu spojení muž – živitel rodiny stále častěji přibývá také spojení žena – živitelka rodiny. Ukazuje se však, že stereotypy stále fungují a tam, kde žena přináší domů výrazně víc peněz než muž, bývá celá rodina v průměru méně spokojená.

Přečíst článek

Dobré příklady táhnou

V České republice se za ekonomickou rovnoprávnost a nezávislost žen zasazuje organizace Business & Professional Women CR, která mimo jiné spolupracuje na projektu Women's Empowerment Principles (WEPs) neboli Principech posílení postavení žen. 

WEPs jsou nástrojem pro vytváření rovných příležitostí a posilování postavení žen právě v rámci Cílů udržitelného rozvoje OSN. „Rozhodly jsme se tvořit komunitu firem, které se o WEPs zajímají a společně nejen zvýšit počet jejich signatářů, ale využít tuto platformu pro výměnu zkušeností a pro podporu těch společností, které zatím svoji cestu k plnění Cíle rovnosti žen a mužů teprve hledají,“ vysvětluje Lenka Šťastná, prezidentka Business & Professional Women CR.

Mezi signatáře WEPs se řadí také společnost GasNet, největší distributor plynu v České republice: „Signatářem jsme se stali jako první společnost v české energetice a jsme za to vděční, protože přínosy jsou dobře patrné: Principy WEPs nám pomáhají nastavovat jasný směr v diverzitě. Současně se navzájem inspirujeme s dalšími firmami, signatáři a získáváme tak podněty pro rozvoj férovosti v rámci ESG strategie. Konkrétní aktivity se pak pozitivně projevují ve spokojenosti zaměstnanců. Právě díky jejich hodnocení jsme se stali Férovým zaměstnavatelem s dobrou atmosférou roku 2023,“ popisuje Helena Steinerová, manažerka HR týmu skupiny GasNet.

Pro více informací o WEPs sledujete web https://bpwcr.cz/projekty/weps/.

Video transgenderové influencerky Dylan Mulvaneyové propagující na sociálních sítích speciálně pro ni vyrobené plechovky piva Bud Light vyvolal bojkot milovníků piva v takové míře, že v květnu tato značka přišla o prestižní post nejprodávanějšího piva v USA.

Transgenderová reklama, která vejde do dějin. Americký Bud kvůli ní přišel o pozici nejprodávanějšího piva

Snaha nadnárodních firem s konzervativními zákazníky oslovit nové spotřebitele se může hrubě nevyplatit. Přesvědčil se o tom pivovarský gigant Anheuser-Busch, který na jaře vsadil na transgenderovou influencerku Dylan Mulvaneyovou (na snímku). Její video propagující na sociálních sítích speciálně pro ni vyrobené plechovky piva Bud Light vyvolal bojkot milovníků piva v takové míře, že v květnu tato značka po letech přišla o prestižní post nejprodávanějšího piva v USA, napsal deník The Wall Street Journal.

Přečíst článek

Eliška Hromková, šéfkuchařka Alcronu

Šéfkuchařka Alcronu ráda experimentuje, jejím menu jsem byl ohromen, říká gurmet Maurer

Eliška Hromková je pozoruhodný úkaz české gastronomické scény. Původně si myslela na kariéru architektky, pohodlí kanceláře ale vyměnila za frkot v kuchyni. Učila se od michelinských špiček a teď sama šéfuje legendárnímu Alcronu. A velmi úspěšně, dodává novinář a gurmet Pavel Maurer, který Elišce položil několik rychlých otázek. Jak jde ze stručných a přesných odpovědí tušit, pracovní tempo těch nejlepších šéfkuchařů je skutečně vražedné. Na každé minutě jednoduše záleží. I tak má jejich pracovní den i 14 hodin, jak potvrzuje první žena šéfkuchařka slavného Alcronu.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí. 

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Jerome Powell, šéf Fed

Banky nemají řešit klima, zní od šéfa Fedu. A vytáčí tím evropské kolegy

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme