PwC: České ženy za stejnou práci berou o pětinu méně než muži. V managementu jich přibývá
Ženy v Česku vydělávají o 19 procent méně než muži na stejných pozicích. Proti loňsku se rozdíl v odměňování prohloubil o tři procentní body, v pětiletém srovnání zůstává na podobné úrovni. Vyplývá to z analýzy společnosti PwC.
Poradenská společnost také upozornila, že v hodnocení rovného postavení žen a mužů na trhu práce, které provedla Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), skončilo Česko na 24. místě ze 33 sledovaných zemí.
„V České republice v posledním roce výrazně narostl počet žen ve vedoucích pozicích, obsadily již čtvrtinu pozic v představenstvech českých firem. Ale ani tento poměrně vysoký podíl manažerských pozic nevede k tomu, že by se srovnával rozdíl mezi příjmy mužů a žen. České ženy stále vydělávají o pětinu méně než muži na stejných pozicích," uvedla expertka PwC na řízení lidských zdrojů Andrea Linhartová Palánová.
Pandemie koronaviru zpomalila narovnávání podmínek žen a mužů na českém trhu práce. Mnoho žen také za pandemie z trhu práce odešlo a ne všechny se vrátily zpět. Vyplývá to z analýzy, kterou představila společnost Manpower. Podle zprávy Světového ekonomického fóra je Česko na 76. místě na světě v hodnocení rovnosti mezi ženami a muži.Už jenom 132 let. Pak budou podmínky žen a mužů na trhu práce rovné, ukazuje analýza
Politika
Ze zemí Evropské unie jsou větší platové rozdíly mezi muži a ženami pouze v Estonsku, na podobných úrovních jako Česko jsou Německo nebo Rakousko. Jedinou zemí, kde jsou ženy placeny stejně jako muži, je Lucembursko, do pětiprocentního rozdílu se vejdou ještě Belgie a Řecko.
Analýza také konstatuje, že v Česku jsou málo rozšířené zkrácené úvazky nebo sdílené pracovní pozice. „Přes 92 procent českých žen pracuje na plný úvazek. Firmy zatím velmi málo nabízejí částečné úvazky, které ženám například usnadní návrat po mateřské dovolené. Ve vyspělých evropských zemích přitom na plný úvazek pracují zhruba dvě třetiny žen,” upozornila Linhartová Palánová.
Analýza zároveň ukázala, že české ženy mají v mezinárodním srovnání dobrou pozici při shánění práce. Míra nezaměstnanosti v Česku je nejnižší ze zemí Evropské unie a platí to i pro zaměstnávání žen. „Míra nezaměstnanosti žen je čtvrtá nejnižší v zemích OECD, na českém trhu je stále vysoká poptávka po kvalitních zaměstnancích. A ani současné potíže spojené s recesí to nezmění, nezaměstnanost pro české ženy žádný zásadní problém nepředstavuje,” uvedla Linhartová Palánová.
AKTUALIZOVÁNO: Nezaměstnanost v Česku v únoru stagnovala, když stejně jako v lednu činila 3,9 procenta. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Úřad práce ČR. Lidí bez práce bylo ke konci února zhruba 282 500, což bylo o 550 méně než před měsícem. Počet volných míst oproti lednu stoupl přibližně o 2000 na téměř 283 100. Loni v únoru byla nezaměstnanost nižší, a to 3,5 procenta. Bez práce bylo tehdy zhruba 263 400 lidí a volných míst bylo 363 900. Míra nezaměstnanosti nadále zůstává nejnižší v celé EU.Nezaměstnanost v Česku v únoru i přes recesi stagnovala. Bez práce je 283 tisíc lidí
Money
Vzdělání je nezbytnou podmínkou pro to, aby byly ženy finančně nezávislé a nebály se realizovat své profesní sny. Pokud si ženy věří a umí se o sebe postarat, obohacuje to celou společnost i jednotlivé profese a pracovní týmy. Shodly se na tom účastnice setkání inspirativních žen s názvem Innovative Women Shapping the Future, kterou spolu s Irským velvyslanectvím a Enterprise Ireland pořádal Newstream Business Club českých a slovenských žen.Každá další generace je sebevědomější. Vzdělání a podpora vedou ženy k finanční nezávislosti, zaznělo na setkání Klubu žen
Leaders
Magazín newstream CLUB
Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh.
V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.
Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.