Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Cesta Pavla Baudiše a Eduarda Kučery k miliardám

Pavel Baudiš a Eduard Kučera
Avast
Stanislav Šulc

Od prográmku, který překonal virus Vienna, po úspěšný prodej americkému gigantu. Jak Pavel Baudiš a Eduard Kučera založili Avast a vybudovali z něj jednoho z lídra trhu kyberbezpečnosti.

Reklama

1988

V roce 1988 napsal Pavel Baudiš původní program, který překonal takzvaný virus Vienna a ze kterého se postupně vyvinula všechna bezpečnostní řešení, která Avast nabízí.

1991

Pavel Baudiš a Eduard Kučera zakládají první firmu. Nese název ALWIL Software. Jejich produktem se pak postupně stane antivirus Avast. Pod tímto názvem se skrývá zkratka slovního spojení „AntiVirus Advanced SeT“, protože původní program v roce 1988 byl napsán jako nástroj složený z mnoha utilit. Výraz Avast pochází i z námořnického a pirátského slangu a znamená „pozor/stop“.

1995

Dnešní CEO Avastu Ondřej Vlček nastupuje do Alwil Software jako vývojář.

1997

Alwil Software uzavřel licenční smlouvu s poskytovatelem antivirového zabezpečení McAfee. Antivirus Avast se stává globálním produktem a jeho mezinárodní úspěch je otázkou okamžiku.

2001

Jeden z klíčových okamžiků kyberbezpečnosti: Avast se rozhodl uvést bezplatný produkt. Od této chvíle si nutnost zabezpečení svého počítače a dat v něm uvědomují stamiliony lidí po celém světě. Základ budoucího úspěchu Avastu s jeho modelem nazvaným freemium, který později převezmou další hráči i mimo segment kyberbezpečnosti, ale také třeba streamingová společnost Spotify.

2003

Další milník: 30 měsíců od uvedení bezplatného antiviru získává Avast miliontého zákazníka.

2006

Období exponenciálního růstu. Tři roky od přivítání miliontého zákazníka má Avast již 20 milionů uživatelů. V současnosti jich má více než 450 milionů. Mimochodem to je podobný počet jako prodaných kopií knih s Harrym Potterem.

2009

CEO společnosti se stává Vincent Steckler. Společnost dál pracuje na globální expanzi.

2010

Nová dekáda, nové jméno. Alwil Software se přejmenovává na Avast, jméno hlavního produktu dává pojmenování celé společnosti.

2011

Segment koncových zákazníků dál roste, Avast se proto zaměřuje na novou cílovou skupinu a uvádí speciální produkt pro malé a střední podniky.

2012

Další podstatné rozšíření produktového portfolia: Avast zavádí mobilní ochranu pro smartphony. Již o rok později má milion uživatelů.

2014

Nadnárodní kolos CVC Capital Partners se stává strategickým investorem. Tato investice Avast nacenila na 1 miliardu dolarů. Vedení Avastu tak získalo finance na další expanzi a zároveň posílila na trhu mobilních řešení. V červenci 2014 Avast koupil český startup Inmite a doplnil tak svůj mobilní tým o 40 vývojářů mobilních služeb. I díky tomu si mobilní řešení od Avastu stáhlo 100 milionů uživatelů mobilních telefonů rychleji než kteroukoli jinou zabezpečovací aplikaci na světě.

2015

Avast otevírá v Praze nové sídlo a snaží se zavádět kulturu Silicon Valley. Avast zaměstnával v roce 2015 cca 600 osob v hlavním sídle v Praze a dalších kancelářích v Německu, USA a Asii.

2016

Nejdůležitější okamžik v historii firmy. Avast převzal za 1,3 miliardy dolarů konkurenční společnost AVG Technologies. O rok později navíc Avast koupil britskou technologickou firmu Piriform. Těmito akvizicemi vznikla firma obsluhující 435 milionů zákazníků po celém světě s tržbami ve stovkách milionů dolarů ročně.

2018

V květnu Avast upisuje akcie na Londýnské burze. IPO ocenilo společnost na 2,4 miliardy liber, což z Avastu dělá jedno z největších technologických burzovních kótování ve Velké Británii.

2019

Ondřej Vlček se stává CEO Avastu.

2020

Akcie Avastu se dostaly do prestižního indexu FTSE 100, v němž jsou největší firmy kotované na londýnské burze.

2021

Americký kyberbezpečnostní gigant NortonLifeLock ohlásil akvizici Avastu za 8,6 miliard dolarů, tedy v přepočtu 186,3 miliard korun. Majetek zakladatelů má hodnotu desítek miliard korun.

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí. 

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme