Uzemnění A380 se prodražuje. Návrat do vzduchu vyžaduje spoustu práce

4500 člověkohodin nebo také deset vysoce kvalifikovaných inženýrů plně vytížených dva měsíce. Tak dlouho trvá příprava největšího letounu světa, aby se po dvou letech odstávky mohl vrátit do provozu, prozradil šéf aerolinky Qantas Airways.
Málokterý sektor utrpěl za pandemie tak velké ztráty jako letecká doprava. Doslova ze dne na den se zastavila většina leteckého provozu a vzkvétající multimiliardový byznys se zasekl bez vidiny návratu. V roce 2020 první odhady o návratu do normálu hovořily o roku 2023, nyní se očekává spíše někde mezi roky 2024 až 2026.
Jedním z hlavních poražených pak byly obří letouny A380, pro něž byla pandemie poslední ránou. Airbus již dříve uvedl, že je o největší dopravní letadla světa stále menší zájem kvůli rostoucím nákladům a měnící se globální přepravě lidí.
Během pandemie obliba soukromých letů vzrostla, lidé se dostali do míst, kam by je běžné linky nedopravily, navíc se vyhnuli frontám a potenciální nákaze. Podle Martina Feče z brokerské společnosti Charter Advisory, která lety s private jety zprostředkovává, se tak cílová skupina této formy přepravy rozrůstá. „Už to není jen svět vlastníků firem, ale nově třeba i manažerů z korporátu,“ tvrdí.
Martin Feč: Private jetem se do Ruska dostanete. My to ale v žádném případě nenabízíme
Leaders
Drahý návrat do služby
Většina existujících A380 tak byla uzemněna a čeká na návrat do služby. To se však může aerolinkám značně prodražit. Šéf australských aerolinek Qantas Airways agentuře Bloomberg prozradil, co takový návrat A380 znamená.
„Je to zhruba 4500 hodin vysoce kvalifikované práce. Tedy téměř dva měsíce deseti plně vytížených inženýrů pracujících v Mohavské poušti,“ uvedl Alan Joyce. „Musejí vyměnit 22 kol, 16 brzd, zbavit se všech válců v motoru a hasicích přístrojů. A taky vše, co je na palubě, se musí vyměnit,“ doplnil CEO Qantas Airways.
Australské aerolinky vlastní 12 letadel A380, doposud byla všechna uzemněna. Jak se ale poptávka po dlouhých letech vrací na předpandemickou úroveň, A380 se budou postupně vracet do vzduchu.
„Teď do Vánoc jich stihneme uvést do provozu šest. Celkem to bude deset letounů, ale až do roku 2024,“ dodal Joyce.
Milovníci letadel dostanou šanci vlastnit kus jednoho z nejikoničtějších letadel světa – plně dvoupatrového Airbusu SE A380, největšího a nejprostornější dopravního letadla, které brázdilo oblohu do svého loňského konce. Jeho výrobce, společnost Airbus, pořádá od 13. října třídenní aukci asi 500 součástí „superjumba”, uvedla agentura Bloomberg.
Milujete letadla? Kupte si část kultovního obřího Airbusu
Enjoy
Dvouleté obavy z koronavirové epidemie přiměla řadu movitých lidí více využívat místo komerčních letů soukromých tryskáčů umožňujících izolaci od většího počtu lidí. A tento trend bude pokračovat i po skončení epidemie – nárůst poptávky po business jetech stoupne v následujících deseti letech o 15 procent, odhaduje společnosti Honeywell, uvedla agentura Reuters.
Miliardáři si v době covidu zamilovali soukromé tryskáče. Poptávka bude i nadále stoupat
Money
Magazín Newstream CLUB
Je nový byznysově - lifestylový čtvrtletník o tom, jak žít bohatý a smysluplný život. Přináší inspiraci, osobnosti, miliardáře, rozhovory, life-hacky. Nedílnou součástí je fashion, design, travel, styl, food, filantropie a taky budoucnost.
Za hlavní téma PRVNÍHO čísla magazínu Newstream CLUB s titulkem Work is Life jsme zvolili radikální změnu, která se odehrává na poli práce. Ostatně i tento magazín je výrazem této změny. Ještě před několika lety by takový časopis zaměstnal velkou redakci na několik týdnů. Díky současným technologiím jej dokáže připravit mnohem menší tým. Pokud je dost efektivní a 100procentně oddaný pro věc.
Aktuální číslo magazínu Newstream CLUB představuje na titulní straně manažerku a podnikatelku Michaelu Bakala, která prozrazuje, že zvažuje novou kariéru. Vydala se proto studovat psychologii do Kalifornie.
Headhunter Jan Bubeník v prvním čísle mluví o tom, jak se v poslední době změnily nároky na šéfy. „Dnešní šéf je kapitán na rozbouřeném moři,“ říká.
Miliardáři a investoři Libor Winkler, Ondřej Fryc, Andrea Ferancová Bartoňová či Radim Jančura sdílejí své tipy, jak nakládat s penězi a investicemi.
V magazínu je sekce věnovaná filantropii – představují se top české nadace včetně Cibulky manželů Vlčkových a nadace rodiny Kellnerových. Objevují se v něm také články z prestižního Harvard Business Review, které redakce na základě licence jako jediná přináší českému publiku.
K dostání je v síti trafik Lagardère. K dostání je také online i jako předplatné přes SEND.
Objednávejte zde.
Další číslo magazínu Newstream Club vyjde v prosinci 2023.