Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Turkish Airlines: Nejlepší byznys třída po Evropě?

Turkish Airlines
Jan Johansenn, CC BY SA 2.0, wikimedia
Zdeněk Pečený

Turecký národní dopravce Turkish Airlines letos oslavil 90 let a provozuje 437 letadel. Co je na něm zajímavé, je skutečnost, že narozdíl od ostatních evropských dopravců provozuje skutečnou byznys třídu i na kratších letech. Nedostanete sice plně polohovatelné sedadlo, ale není to ani tradiční evropská parodie na business class v podobě sedadla z ekonomické třídy se stejně minimálním prostorem pro nohy a prázdným prostředním sedadlem. U Turkish Airlines jsou sedadla obchodní třídy vždy vizuálně jiná. Ty nejzákladnější připomínají širší verzi sedadel prémiové ekonomické třídy na dálkových letech.

Reklama

V posledních měsících patří nabídky letenek v byznys třídě s TurkishAirlines – především do asijských destinací – k tomu nejatraktivnějšímu na trhu.

Na letišti

Tento let byl součástí itineráře z Dubaje, veškeré odbavení tak proběhlo již tam. Po příletu z Dubaje jsme měli něco málo přes dvě hodiny času. Istanbulské letiště má těžko pochopitelné systém vyhodnocení „bezpečnosti“ destinací. To určuje, zda cestující musí při transitu v tureckém dopravním uzlu znovu projít bezpečnostní kontrolou, či ne. U příletu z Prahy nemusí, naopak při příletu z Dubaje či Švýcarska musí.

Kdo má hrůzu z toho, že by se mu nepovedlo splnit denní normu deseti tisíc kroků denně, bude na istanbulském letišti jako v ráji. Všude se to zdá daleko. Rozsáhlé, vzdušné a moderní letiště otevřelo teprve před pěti lety a od centra Istanbulu přes 40 kilometrů daleko.

Lounge

Salonek Turkish Airlines na jejich domácím letišti je často ostřílenými cestujícími opěvován. Upřímně to není něco, z čeho bych si sedl na zadek. Ano, lounge je prostorná, pěkná a i výběr jídla a pití není špatný – nechybí různé stánky s tureckými delikatesami jako jsou grilovaná masa, turecká „pizza“ či bagel. Dojem z této lounge ale velmi kazí její přeplněnost ve specifických časech dne. Nejhorší jsou rána, kdy odlétá řada spojů do Spojených států.

Šampaňské a voda hned po nástupu na palubu

První třída British Airways je spíš business class. Solidní šampaňské, ale žádný kaviár

Vlajkový dopravce Velké Británie je často terčem posměchu za to, že jeho první třída spíše připomíná povedenou byznys třídu. A možná oprávněně. Sedadla svým designem opravdu evokují byznys třídu. Oslnivý luxus, na který lákají jiné aerolinky, se tu nekoná. Stejně tak chybí kaviár. Málo aerolinek v první třídě neservíruje kaviár. British Airways je bohužel jednou z nich.

Přečíst článek

Několikrát jsem při své návštěvě v ranních hodinách pouze rychle vypil kávu ve stoje, vzal si lahev vody a zase odešel „sbírat“ kroky do rozlehlého terminálu, protože si nebylo kam sednout. Dokonce i mini stoly a židle v dětském koutku byly plně obsazené. Dospělými. Když je ale přeplněná lounge, to stejné platí i pro zbytek letiště. Zdá se, že nové istanbulské letiště je již na své kapacitě. Jako by se opakovala historie. Předchozí istanbulské letiště otevřelo v roce 2002 a již o 12 let později se začal stavět jeho nástupce.

Sedadlo a kabina

Byznys kabina v tomto deset let starém Airbusu 321 měla 16 sedadel ve čtyřech řadách po čtyřech v konfiguraci 2-2. Sedadla již na pohled měla to lepší za sebou, ale stále jsou pohodlná. Nabízejí poměrně štědrý sklon a prostor na nohy. Obrazovka zábavního systému se schovává zastrčená mezi sedadly a pro použití je třeba ji vyklopit. Její ovladač je pak pod loketní opěrkou.

Mezi sedadly jsou také nabíjecí USB porty a konektory pro sluchátka zábavního systému. Na novějších typech letounu 321, takzvaných Neo, mají Turkish Airlines instalovaná modernější sedadla s obrazovkou zábavního systému v zádech sedadla před vámi.

Letadlo Aeroflotu

Zdeněk Pečený: Proč nás aerolinky berou na hůl?

Letenky z Prahy patří poslední dobou k těm nejdražším v Evropě. U delších letů se při odletu z jiného evropského města dají ušetřit desetitisíce korun.

Přečíst článek

Jídlo a pití

Krátce po nástupu se podávaly předodletové (tedy nealkoholické) nápoje. Hned deset minut po odletu dorazil horký ručník a sbíraly se objednávky nápojů a jídla. Za dalších deset minut se již podával předkrm – poměrně vydatný salát s krevetami. Za další čtvrthodinu dorazil hlavní chod. Vybral jsem si filet z hovězího. I když vypadal suše, chuťově bylo hovězí dobré. Posádka působila poněkud roboticky a ne úplně přátelsky, což je u Turkish Airlines pravidlem nežli výjimkou. Na kratších letech se to dá omluvit tím, že servis je na posádku poměrně náročný.

Verdikt

Na kratších letech v rámci „rozšířené“ Evropy potěší opravdová sedadla byznys třídy. Servis také překoná většinu evropských dopravců na letech trvajících 2-3 hodiny. Největším problémem Turkish Airlines se zdá být jejich rychlý růst a z toho důvodu přeplněné istanbulské letiště, které se přitom otevřelo teprve před pěti lety.

Číslo letu: TK1769
Třída: Business
Trasa: Istanbul(IST) ->Santiago(SCL)
Délka letu: 2h 40m
Typ letadla a registrace: Airbus321 (TC-JSJ)
Sedadlo: 2F
Datum letu: srpen 2023

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Češi častěji do exotiky létají z Vídně nebo Mnichova. Je to mnohem levnější než z Prahy

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme