Reklama

Revoluce v letecké dopravě? Švédové poprvé využili udržitelné palivo na komerční let

Ilustrační foto
iStock
 ČTK

Švédské aerolinky Braathens Regional Airline uskutečnily jako první na světě let komerčního letadla poháněného výhradně udržitelným leteckým palivem (SAF). 

Reklama

Na zkušební let z města Malmö na jihu země na letiště Bromma u Stockholmu nasadily turbovrtulový letoun od výrobce ATR. Palivo dodala firma Neste Oyj, uvedla trojice zúčastněných společností v prohlášení.

Udržitelné letecké palivo se považuje za nejrealističtější cestu k dekarbonizaci letectví, připomíná Bloomberg, podle nějž si technologie letadel poháněných elektřinou nebo vodíkem ještě vyžádají roky práce. Společnosti ATR a Braathens chtějí získat certifikaci pro letoun poháněný ryze udržitelným palivem do roku 2025. Výrobce turbovrtulových strojů patří společnostem Airbus a Leonardo.

Při projektu firmy nasadily prototyp letounu ATR 72-600. Bylo to poprvé, co udržitelné palivo pohánělo oba motory, v tomto případě z dílny Pratt & Whitney Canada.

Jedním z dosud posledních projektů společnosti Brunnthaller byl kravín pro Agrodružstvo Lhota pod Libčany - Osičky dokončená v prosinci 2021.

V Česku vzniká fond zaměřený na farmy. Zainvestuje miliardu

Na český trh vstupuje investiční fond skupiny Verdi Capital, který nabízí investice zejména do malých a středních zemědělských firem zabývajících se rostlinnou a živočišnou výrobou. Fond uvedl, že už vlastní podíl ve třech zemědělských podnicích v ČR a v následujících letech plánuje investovat do nákupu farem až miliardu korun. Cílem je restrukturalizací a efektivním řízením zvyšovat jejich hodnotu.

Přečíst článek

Magazín Premium Guide ESG

Přežije ESG krizovou dobu? Rozhodně ano, říkají šéfové tuzemských firem

Zkušenosti lídrů tuzemského byznysu ukazují, že zavádění postupů udržitelnosti do jejich podnikání již nepřináší jen náklady, ale také zisky. Na jedné straně díky ESG mohou firmy dosáhnout na výhodnější úvěry, na straně druhé zákazníci stále častěji vyžadují „zelené produkty“. Konkrétní zkušenosti českých firem nabízí magazín Premium Guide ESG, který na trh společně uvedlo vydavatelství A11 a byznysový portál newstream.cz.

Přečíst článek

Magazín Newstream CLUB

Tématem druhého čísla byznysově - lifestylového čtvrtletníku je návod, jak globálně uspět, jak dobýt svět a užít si ho.

Na titulní straně představujeme neurologa Martina Tolara. Jeho společnost Alzheon je nejblíž ze všech farmaceutických firem světa k dosažení schválení léku na Alzheimerovu nemoc. Co všechno musel obětovat a jak těžké bylo prosadit se v USA?

„Amerika je kouzelná v tom, že když máte chuť něco dělat, máte výdrž a nadšení, tak vám pomůže. Ona je to země plná lidí, kteří tam přišli s jedním kufrem a vybudovali si tam z ničeho, jen ze svých snů, celý život,“ říká Tolar v hlavním rozhovoru magazínu.

A magazín dále přináší řadu příběhů osobností, kterým se ve světě podařilo uspět. Eduard Kučera například vypráví, jak těžké bylo hledat vhodného správce majetku a vysvětluje, proč se nakonec rozhodl většinu investic mít v USA.

Architekt Petr Štefek pracoval v Londýně u Normana Fostera a popisuje rozdíly mezi globální londýnskou scénou a Prahou.

Legendární investor Gabriel Eichler pak popisuje svou cestu z USA zpět do Československa a jak tu jeho know-how pomáhalo budovat svobodnou ekonomiku.

Jak dostat dítě na Oxford?

Připravit svým potomkům ty nejlepší startovní podmínky pro život, kariéru a úspěch ve světě je snem každého rodiče. Stojí to však peníze a čas. A také je k tomu potřeba učinit celou řadu správných rozhodnutí od volby střední školy přes kroužky a další mimoškolní aktivity. Odměnou ale může být studium na některé z nejprestižnějších univerzit světa na obou březích Atlantiku i Pacifiku. Jak ta správná rozhodnutí skutečně učinit poradí nejpovolanější odborníci ve druhém čísle magazínu Newstream CLUB, který právě vychází.  K dostání je v síti trafik Lagardère i online

Příští číslo magazínu Newstream CLUB vyjde již v březnu. 

Související témata

Miliardáři

Vzdělávání

Biohacking

Reklama

Související

Nadzvukové dopravní letadlo Concorde

Dvacet let od konce letounů Concorde. Slavnou éru letectví ukončilo ohnivé peklo

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme