Reklama

Aerolinky začínají koketovat s nabízením bezplatného internetu v průběhu letu

ilustrační foto
Pixabay
Zdeněk Pečený

Zůstat online během dlouhého letu má stále punc nedostupného luxusu, ale cena za možnost zůstat připojený i ve dvanácti kilometrech nad zemí a oceánem je dostupná každému, kdo má na letenku.

Reklama

Soutěž se rozjela

Rychlá a bezplatná wifi pro každého během letu zatím zůstává hudbou budoucnosti, ale letecký průmysl se k takové budoucnosti pomalu propracovává. Řada aerolinek již nyní nabízí alespoň ochutnávku bezplatného připojení na omezenou dobu formou malého datového balíčku. Zpravidla jde o 30 až 60 minut či 10 MB dat.

Aktuálně v rámci testování nové generace internetu nabízí třeba americké Southwest Airlines cestujícím bezplatné připojení na vybraných letech namísto standardních osmi dolarů denně (zhruba 190 korun). Hawaiian Airlines pak minulý týden uvedly, že plánují nabídnout bezplatné připojení již v příštím roce prostřednictvím služby Starlink společnosti SpaceX, která by měla přinést rychlý internet cestujícím na dlouhých cestách přes Tichý oceán. Generální ředitel Delta Air Lines Ed Bastian zase opakovaně uvedl, že letecká společnost plánuje nabízet bezplatné připojení k internetu.

Za pár stovek

Není to tak dávno, co nastoupit do letadla znamenalo být po celou dobu cesty zcela nedostupný. Nezbývalo nic jiného, než vypnout mobily, tablety a notebooky a užít si dobrou knihu, zdřímnout si nebo spolehnout se na palubní zábavní systém.

V současném digitálně náročném věku stále více leteckých společností zavádí palubní wifi, aby turisté mohli sdílet svou cestu na sociálních sítích a obchodní cestující mohli využít čas letu produktivně.

Zhruba před deseti lety, kdy bylo se v letadlech začala objevovat wifi, bylo připojení drahé a pomalé. Šířka pásma sotva stačila pro několik notebooků a telefonů Blackberry - tehdy nejoblíbenějších manažerských mobilů. S rychlých růstem obliby chytrých digitálních zařízení nyní letecké společnosti zavádějí pokročilejší systémy. U řady především amerických aerolinií je standardem možnost bez poplatku prostřednictvím wifi sítě sledovat filmy a seriály z nabídky interního zábavního systému na vlastním zařízení. Tato varianta umožnila aerolinkám neinstalovat dotykové obrazovky do sedadel a ušetřit tak na váze letadla.

Reklama

Rychlý internet zdarma umožňující streamování videa po celou dobu letu je zatím výsadou první třídy pár aerolinek, například British Airways či Qatar Airways. Rychlý internet bez datového limitu na delších letech se dnes dá bez problému pořídit za 400 až 600 korun v závislosti na aerolince a délce letu. U British Airways jde o 15 liber (440 korun) na letech z Londýna do Spojených států, na nejdelším letu provozovaných British Airways mezi Londýnem a chilským Santiagem pak 22 liber. U Qatar Airways přijde neomezený internet na patnáctihodinových letech mezi Dauhá a Spojenými státy na deset dolarů (230 korun).

Jak wifi ve vzduchu funguje

Ale jak se vůbec internet dostane dvanáct kilometrů nad povrch země? Existují dva typy systémů pro internet v letadlech. Jde o systém vzduch-země (ATG), který odráží signály od pozemních vysílačů, a satelitní wifi, který využívá signály ze satelitů obíhajících kolem Země.

U prvního anténa na palubě letadla zachytí signály z nejbližší věže na zemi. Do určité nadmořské výšky zůstane spojení bezproblémové. To samozřejmě platí, pokud letadlo neproletí oblastí bez pozemních věží. V tomto případě pozemní věže vysílají signály nahoru. Také palubní antény použité v tomto případě jsou umístěny pod letounem. Tento systém využívají téměř výhradně americké letecké společnosti při vnitrostátních letech.

Pak je tu satelitní systém, který je vhodnější pro celosvětové využití. Na oceán by se samozřejmě vysílače umisťovaly špatně. U satelitních systémů je anténa umístěna v kupolovitém obalu na vrchu letadla. Postupem času se design těchto antén zlepšil tak, aby byly aerodynamičtější a produkovaly menší odpor, a tím letadla spotřebovala méně paliva při jejich nesení.

Martin Feč

Martin Feč: Private jetem se do Ruska dostanete. My to ale v žádném případě nenabízíme

Během pandemie obliba soukromých letů vzrostla, lidé se dostali do míst, kam by je běžné linky nedopravily, navíc se vyhnuli frontám a potenciální nákaze. Podle Martina Feče z brokerské společnosti Charter Advisory, která lety s private jety zprostředkovává, se tak cílová skupina této formy přepravy rozrůstá. „Už to není jen svět vlastníků firem, ale nově třeba i manažerů z korporátu,“ tvrdí.

Přečíst článek

Americké aerolinky, ilustrační foto

Jste v letadle? Nechovejte se jako hlupák. Americký úřad rozdal rekordní pokuty za nepříslušné chování

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) letos uložil rekordní pokuty v celkové výši dvou milionů dolarů (45 milionů korun) kvůli rekordnímu počtu  neukázněných cestujících. Nejčastěji si lidé odmítali nasadit roušku.

Přečíst článek

Byznys třída v Lufthanse nabízí německy odměřený servis. Neurazí, nenadchne

Cestování byznys třídou už není, co bývalo. Před rokem touto dobou to ale bylo opravdu jen pro otrlé. A to nejen kvůli úrovni servisu na palubě, ale i na zemi. Česko se v tu dobu kvůli výskytu covidu zbarvilo do ruda a spousta aerolinek přestala do Prahy létat, u jiných se zase vyskytly problémy s tranzitem z Česka. Jak probíhal v čase nejvyšších restrikcí let do Dubaje s Lufthansou? A stálo to za to? Čtěte v novém díle seriálu Business Class Zdeňka Pečeného.

Přečíst článek

Reklama

Související

Zakladatel časopisu Playboy Hugh Hefner před ikonickým firemním letadlem na archivním snímku z roku 1971.

Ikonické firemní letadlo Playboye zmizí ze vzdušného prostoru. Ztrátová firma jej prodává za 18 milionů dolarů

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme