Volvo Trucks dodá Švýcarům tisícovku elektrických náklaďáků

Automobilka Volvo Trucks získala rekordní objednávku na 1000 elektrických kamionů. Dodá je švýcarské stavební společnosti Holcim.
Společnost Volvo Trucks podepsala předběžnou objednávku se švýcarskou stavební společností Holcim na dodání 1000 elektrických kamionů v příštích sedmi letech. Pro Volvo je to největší komerční zakázka na elektrické nákladní vozy, uvádí se v dnešním sdělení automobilky. Hodnota objednávky nebyla zveřejněna.
Prvních 130 vozů Volvo FH a Volvo FM by mělo být dodáno v období od čtvrtého čtvrtletí letošního roku do konce roku příštího. Vozidla chce Holcim používat mimo jiné ve Francii, Německu, Švýcarsku a Británii.
Škoda Auto chce mít do roku 2026 celkem šest plně elektrických modelů. Vedle modernizovaných vozů Enyaq a Enyaq Coupe nabídne malé SUV s pracovním názvem Small, kompaktní SUV pojmenované Elroq, velké sedmimístné SUV pod označením Space a nově do svých plánů zařadila také elektrické Combi. Kromě toho ještě letos uvede nové generace modelů Superb a Kodiaq, včetně hybridních verzí, a později také modernizovanou Octavii, Kamiq a Scalu, uvedli to zástupci společnosti.
Škoda šlape do elektromobility. Do roku 2026 bude mít šest modelů na baterky
Zprávy z firem
Elektřina i vodík
Nahrazením 1000 kamionů s naftovým motorem elektrickou verzí se může snížit produkce emisí oxidu uhličitého až o 50 tisíc tun ročně, tvrdí automobilka.
Generální ředitel Holcimu Jan Jenisch uvedl, že cílem firmy je, aby do roku 2030 tvořily těžké nákladní vozy s nulovými emisi až 30 procent vozového parku. Firma je zastoupena ve více než 60 zemích a má zhruba 60 tisíc zaměstnanců.
Poptávka po kvalitních nabíjecích bateriích, ať už v mobilních telefonech nebo elektromobilech, zvyšuje zájem o lithium, které je jejich nejdražší součástí. Výzkumníci tedy samozřejmě zkoumají možnosti jeho nahrazení. V posledních měsících se do popředí prodírá sodík. Jeho razantní tažení právě teď přichází z Číny.
Do popředí se dere levný sodík. V bateriích by mohl nahradit drahé lithium
Enjoy
Volvo Trucks plánuje, že do roku 2030 budou mít elektrické nákladní vozy na jeho celkovém prodeji podíl 50 procent. V posledních čtvrtletích zaznamenává vysoký příliv objednávek na elektromobily. Vzhledem k očekávanému růstu poptávky tak Volvo začalo zvyšovat výrobu ve třech závodech ve Švédsku, Francii a ve Spojených státech, ve třetím čtvrtletí chce zahájit výrobu v Belgii.
Všechny nákladní vozy pro Holcim budou bateriové. Volvo ale také pracuje na nákladních vozech poháněných vodíkem, které chce nabídnout ve druhé polovině tohoto desetiletí, uvedla agentura Reuters.
Mnozí lidé sice rádi opakují, že v českém autoprůmyslu jsou samé montovny, ale právě toto odvětví je největším investorem do aplikovaného výzkumu a vývoje v zemi. Člen představenstva Škody Auto Martin Jahn, který stojí také v čele českého Sdružení automobilového průmyslu, poukazuje na jeho vysokou přidanou hodnotu. „Kdyby tuzemské firmy neinvestovaly do vývoje, už by tu dávno nebyly,“ řekl v rozhovoru pro Export.cz.
Martin Jahn: Evropa není jedničkou v inovacích. Tradiční evropské automobilky ale pořád drží silné trumfy
Leaders
Automobilky ve světě v čele s Teslou stále řeší nesnadný úkol jak zvýšit dojezd svých elektroautomobilů. Americká těžební společnost Anglo American Plc. si vytkla jiný, možná nesnadnější cíl – vyrobit největší nákladní bezemisní automobil. Nyní představila jeho prototyp, který uveze na korbě 290 tun čehokoliv. Nebylo to levné – vývoj a výroba prototypu stála 70 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun), uvedla agentura Bloomberg.
Seznamte se: Největší náklaďák na vodík na světě, který uveze 290 tun
Zprávy z firem
Studie poradenské společnosti PwC a Světové energetické rady naznačuje, že poptávka po vodíku v nadcházejících letech prudce stoupne. Pro některé země včetně Česka to bude problém.
Budoucnost patří vodíku. Pro Česko to ale bude drahé
Money
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?