Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Devět z deseti prodaných aut v Norsku jezdí na baterie

Elektromobily loni měly v Norsku na prodeji nových aut podíl 88,9 procenta
ČTK
 ČTK

Plně elektrická auta loni v Norsku tvořila 88,9 procenta nově prodaných automobilů, o rok dříve to bylo 82,4 procenta. Vliv mají daňové úlevy a další pobídky. Nejprodávanějšími značkami byly Tesla, Volkswagen a Toyota, čínské elektromobily pak měly na celkovém prodeji nových aut podíl téměř deset procent. Podle dnešní zprávy agentury Reuters to vyplývá z údajů, které zveřejnila norská silniční federace OFV. Elektromobily loni dominovaly i na dánském automobilovém trhu.

„Norsko bude první zemí na světě, která z trhu s novými automobily do značné míry smaže vozy s benzinovým a naftovým motorem,“ uvedla šéfka norského svazu elektromobilů Christina Buová.

Norsko je předním evropským těžařem ropy. Majitele aut se spalovacím motorem ale země trestá vysokými daněni, zatímco elektromobily osvobozuje od dovozní daně a od daně z přidané hodnoty, aby je zatraktivnila, i když některé poplatky byly v roce 2023 znovu zavedeny. Tato politika funguje, protože je dlouhodobě konzistentní a protože ji nechávají v platnosti vlády různých politických přesvědčení, upozornili odborníci. Zemi pomáhá i skutečnost, že nemá vlivnou automobilovou lobby.

Donald Trump a Elon Musk

Elon Musk a jeho kamarádi zažili fantastický rok. Kdo všechno "políbil prsten"?

Technologický vizionář Elon Musk je nejen nejbohatším, ale i nejvlivnějším mužem světa. A svou moc již dokazuje. Kdo jsou ale další miliardáři, kteří na Trumpově prezidentování vydělají? 

Přečíst článek

„Nejsme zemí, která vyrábí automobily, takže vysoké zdanění automobilů v minulosti bylo jednoduché,“ řekl Ulf Tore Hekneby, který je šéfem největšího norského dovozce automobilů Harald A. Moeller.

Buová dodala, že důležité bylo i to, že země zavedla pobídky, ale nezakazovala benzinová a naftová auta. „To by (lidi) naštvalo. Lidé nemají rádi, když jim někdo říká, co mají dělat,“ uvedla.

Benzinových aut ubývá

Norská politika také znamená, že na norských silnicích loni jezdilo více čistě elektrických aut než vozů s benzinovým motorem. Podle údajů úřadu pro správu silnic v prosinci tvořily elektromobily 28 procent všech automobilů, které v zemi jezdily.

Hlavními kupci automobilů se spalovacím motorem jsou v Norsku autopůjčovny, protože mnoho turistů elektromobily nezná, uvedl Hekneby.

Rostoucí podíl elektromobilů na norských silnicích znamená, že se tomu musely přizpůsobit i další sektory. Na čerpacích stanicích je stále více stojanů na čerpání benzinu a nafty nahrazováno rychlými elektrickými nabíječkami.

Zájem o elektromobily v Polsku v posledních letech vzrostl

Zájem Poláků o elektromobily roste

Zájem o automobily s elektrickým pohonem v Polsku v posledních letech vzrostl. O koupi elektromobilu nyní uvažuje více než třikrát tolik Poláků než před čtyřmi lety. Vyplývá to podle agentury PAP z průzkumu, jehož výsledky zveřejnilo sdružení pro novou mobilitu PSNM. Zájem o koupi elektromobilů v nynějším průzkumu projevilo 24 procent respondentů, zatímco v roce 2020 to bylo pouze sedm procent.

Přečíst článek

„Do tří let budeme mít nejméně tolik nabíjecích stojanů, kolik máme pump na pohonné hmoty,“ uvedl manažer největšího norského prodejce pohonných hmot Circle K Anders Kleve Svela. „Do několika let bude více než 50 procent všech automobilů v Norsku jezdit na elektrický pohon. Podle toho musíme rozšířit náš nabíjecí park,“ dodal.

Pro řidiče ale přechod k elektromobilitě znamená, že v zimě jim kvůli chladnému počasí může nabíjení vozu trvat o něco déle. „Někdy mi chybí, že nemůžu jenom natankovat plnou a za pět minut vyjet,“ řekla agentuře Reuters na dobíjecí stanici firmy Circle K 28letá pečovatelka Desire Andersenová. „Ale s elektromobilem se mi jezdí pohodlněji. Je to lepší pro životní prostředí, naftová auta navíc smrdí.“

Přes polovinu nově zaregistrovaných vozů loni tvořily elektromobily i v Dánsku, uvedla s odvoláním na údaje z internetových stránek Bilstatistik.dk dánská oborová organizace Mobility Denmark. Loni činily 51,5 procenta ze 173 tisíc vozů prodaných v této severské zemi. V samotném prosinci to bylo 61,5 procenta. Podle šéfa organizace Madse Rörviga by letos podíl elektromobilů v Dánsku mohl přesáhnout 70 procent ze všech prodaných osobních vozů.

ZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Myslet na budoucnost. To je hlavní téma zimního vydání magazínu Newstream CLUB. Hvězdou magazínu je Rony Plesl, který v rozhovoru poodkrývá velké plány pro další roky, které chce strávit v novém ateliéru za Prahou. Dále si můžete přečíst rozhovor s miliardářem a investorem Michalem Zahradníčkem, který před rokem otevřel fond Life BioCEEd a hledá skryté poklady ve vědeckých laboratořích.

Se svými vizemi budoucnosti se podělí i další výrazné figury českého veřejného dění včetně technologického evangelisty Petra Máry nebo ekonoma a filozofaTomáše Sedláčka

O zachování hodnot, tradic a budování odkazu hovoří Štěpán Laichter, který opravuje rodový dům na pražských Vinohradech od architekta Kotěry.

Čeští a slovenští dolaroví milionáři prožívají dobré časy. A to nikoli jen kvůli úspěchům v podnikání, ale také díky situaci na trzích, ukazuje nejnovější vydání Wealth Reportu, který ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd připravila J&T Banka. Výnosy z akcií se vůbec poprvé staly hlavním zdrojem příjmů, když překonaly i výnosy z podnikání. A co je neméně podstatné: většina respondentů očekává, že dobře bude i nadále, třeba kvůli investicím do private equity. Kam dále tuzemští milionáři investují? I to zjistíte v novém vydání magazínu Newstream CLUB.

Desáté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo magazínu se můžete těšit opět na jaře.

Související

Šéf českého Lexusu Jakub Květoň

Šéf českého Lexusu Jakub Květoň: Češi věří hybridům, s elektromobily zatím váhají

Přečíst článek
Doporučujeme