Reklama

Seznamte se: Největší náklaďák na vodík na světě, který uveze 290 tun

Největší nákladní automobil na vodík na světě společnosti Anglo American Plc. s nosností 290 tun (květen 2022)
Anglo American Plc., se svolením
Dušan Kütner
duk

Automobilky ve světě v čele s Teslou stále řeší nesnadný úkol jak zvýšit dojezd svých elektroautomobilů. Americká těžební společnost Anglo American Plc. si vytkla jiný, možná nesnadnější cíl – vyrobit největší nákladní bezemisní automobil. Nyní představila jeho prototyp, který uveze na korbě 290 tun čehokoliv. Nebylo to levné – vývoj a výroba prototypu stála 70 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun), uvedla agentura Bloomberg.

Reklama

Před čtyřmi lety firma společnost Anglo American – provozující v Jihoafrické republice největší platinový důl na světě – nemohla najít žádné průmyslové partnery, kteří by podpořili její myšlenku nahradit monstrózní nákladní vozy s naftovým motorem v povrchové těžbě ekologickými vozidly na vodíkový pohon. 

Poté globální těžební firma sama investovala až 70 milionů dolarů na podporu takového konceptu. A minulý týden odhalila nové, 220tunové vozidlo – upravený náklaďák Komatsu 930E – schopné přepravit asi 290 tun rudy, aniž by přitom produkovalo emise globálního oteplování, uvedla agentura Bloomberg. Je napájen 1,2 megawattovou baterií a osmi 100kilowattovými vodíkovými palivovými články. 

Největší nákladní automobil na vodík na světě společnosti Anglo American Plc. s nosností 290 tun (květen 2022) Anglo American Plc., se svolením

„Je fér říci, že naše touha řídit něco takového byla vpředu před všemi dalšími ambicemi v tomto odvětví,“ řekl Tony O'Neill, technický ředitel Anglo American, v rozhovoru pro Bloomberg v jihoafrickém městě Mogalakwena, největším světovém povrchovém dole na platinu. Plánem je nyní do roku 2026 přeměnit 40 nákladních vozidel v dole Mogalakwena z nafty na vodík. To bude vyžadovat kapacitu 140 megawattů solární energie a masivní rozšíření zařízení na přeměnu a skladování vodíku na místě. 

Anglo American, stejně jako jeho konkurenti v čele s Glencore a Rio Tinto Group pociťují tlak ze strany investorů, kteří se obávají globálního oteplování, aby firmy snížily znečištění uhlíkem. Nahrazení nákladních vozidel pro odvoz rudy za vozidla poháněná vodíkem by snížilo emise v povrchových dolech Anglo American o 80 procent, což je klíčový krok k dosažení cíle společnosti, kterým je uhlíková neutralita do roku 2040.

Nákladní loď poháněná metanolem – zatím jen na obrázku, ale společnost Maersk jich má objednán plný tucet. První by měla vyplout příští rok.

Palivo budoucnosti? Metanol, soudí Maersk a staví lodě, které jím chce pohánět

Snahy zbavit se závislosti na fosilních palivech dostaly nový impuls v naléhavé potřebě nekupovat ropu a zemní plyn od Ruska. Protože svět se, bohužel, vyvíjí v krizích, je pravděpodobné, že se nyní hledání náhradních paliv zrychlí. Určitě už nezasáhne do současné války na Ukrajině, ale budoucnost může podstatně ovlivnit.

Přečíst článek

Reklama

Nákladní auta produkují velkou část společností vypouštěných skleníkových plynů, uvedla Natascha Viljoenová, generální ředitelka společnosti Anglo American Platinum, dceřiné společnosti, která provozuje důl Mogalakwena.

Prototyp nákladního vozu Anglo American je součástí firemního programu NuGen, který zahrnuje také solární systém pro výrobu zeleného vodíku na těžebních místech. Elektrolyzér využívá energii ze slunce k štěpení vody a vytváření vodíku. Anglo American požádalo o pomoc technologické a vodíkové společnosti včetně Engie, First Mode Holdings, Ballard Power Systems a NPROXX. 

Bezemisní letadlo na vodíkový pohon pro 279 cestujících podle projektu britského výzkumného Aerospace Technology Institute.

Británie představila koncept bezemisního tryskového letadla na vodík

Letadlo na vodíkový pohon přepravující 279 cestujících bez mezipřistání z Londýna do San Francisca stejnou rychlostí a pohodlím jako dnes, a to aniž by vyprodukovalo obláček CO2. Taková je představa britské výzkumné společnosti, kterou ukázala veřejnosti. Institut Aerospace Technology (ATI), v němž spolupracují britská vláda a soukromý sektor, zveřejnil i podobu nového letounu (na snímku).

Přečíst článek

Generální ředitel Anglo American Duncan Wanblad řekl, že společnost zvažovala i syntetická paliva a biopaliva, než bylo „křišťálově jasné“, že řešením je vodík. Firma automobil „postavila od nuly“, řekl o programu v projevu při prezentaci prototypu v dole, který se nachází 450 kilometrů severovýchodně od Johannesburgu.

Stále je však potřeba udělat hodně práce, aby se snížily náklady na přeměnu stávajících nákladních vozidel s naftovým motorem na vodík, podotkl O'Neill. Za vývoj a výrobu nového vodíkového prototypu podle něj společnost utratila desítky milionů dolarů. Cena běžných důlních nákladních vozidel s naftovým motorem se pohybuje mezi šesti a sedmi miliony dolarů (142 až 166 milionů korun) za kus. Jak se technologie vyvíjí, nastartuje to úspory z většího vyráběného množství a náklady klesnou, řekl.

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme