Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Tři žaloby a 617 milionů. Dráhy chtějí po Škodě Transportation odškodnění za zpožděné dodávky

České dráhy
ČTK
 ČTK

V novém sporu jde o objednávku 31 jednotek RegioPanter, 50 vozů Interjet a pět jednotek s označením Push Pull. V souhrnu jde o miliardy korun.

České dráhy se třemi žalobami domáhají zaplacení víc než 617 milionů korun jako smluvní pokuty za opožděné dodání vozů od společnosti Škoda Transportation. Soud bude posuzovat důvody zpoždění u tří zakázek v souhrnu za miliardy korun. Podle výrobce dodání vozů zpozdila omezení zavedená za pandemie koronaviru. Napsal to dnes server e15.cz, podle kterého se spor může táhnout několik let. Dopravce se soudil se Škodou Transportation kvůli dodávkám už dřív.

V novém sporu jde o objednávku 31 jednotek RegioPanter, 50 vozů Interjet a pět jednotek s označením Push Pull. Škoda Transportation se ke sporu nechtěla vyjádřit, server poukázal na komentář ve výroční zprávě společnosti za rok 2023. „Převážná část prodlení s dodávkou jednotek vznikla v důsledku okolností vylučujících odpovědnost,“ napsala tam firma.

Mluvčí Českých drah Filip Medelský obecně uvedl, že dopravce uplatňuje smluvní sankce u dodavatelů při porušení smluvních závazků především u termínů dodávek. „Smluvní pokuty jsou zpravidla limitované deseti procenty celkové ceny zakázky. Pakliže nedojde k dohodě na uhrazení smluvních sankcí ze strany výrobců, brání České dráhy své zájmy soudní cestou,“ doplnil. Drahám podle něj vzniká finanční újma, protože kvůli nedodaným vozidlům čelí smluvním sankcím od objednavatelů dopravy.

Spory bude Obvodní soud pro Prahu 1 řešit odděleně. První jednání, které se týkalo žaloby za pozdní dodání Interjetů, soudkyně na konci ledna odložila naneurčito. Další soudní jednání je naplánované na příští týden. Pokud dopravce s výrobcem neuzavřou smírčí dohodu, definitivní výsledek sporu lze očekávat až v průběhu několika let, píše e15.cz.

Předchozí spor Českých drah a Škody Transportation uzavřel po zhruba deseti letech loni v listopadu Ústavní soud. Šlo v něm o objednávku 20 lokomotiv za zhruba 2,5 miliardy korun. České dráhy měly lokomotivy převzít v roce 2009, první stroje ale dostaly až v roce 2013. Škoda obhajovala pozdní dodání změnou předpisů během vývoje lokomotiv a obrátila se na arbitrážní soud s požadavkem na inflační doplatek kupní ceny. Dráhy se naopak dožadovaly miliardové pokuty za pozdní dodávku. Arbitráž v roce 2015 přiznala Škodě Transportation za lokomotivy doplatek 1,2 miliardy korun. Dráhy se rozhodnutí arbitráže snažily zvrátit soudní cestou, ale neuspěly.

Národní dopravce České dráhy (ČD) v loňském roce do provozu uvedl 144 nových vlaků za téměř 19 miliard korun

Rekordní rok pro České dráhy. Dopravce uvedl do provozu vlaky za 19 miliard

Národní dopravce České dráhy (ČD) v loňském roce do provozu uvedl 144 nových vlaků za téměř 19 miliard korun, uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Z hlediska modernizace vozového parku jde o rekordní rok. Pro dálkové linky dráhy převzaly osm vlaků ComfortJet, na regionálních trasách dráhy začaly provozovat nové RegioPantery a RegioFoxy. Letos dráhy do konce roku plánují nasadit do provozu 14 z 20 objednaných ComfortJetů pro dálkovou dopravu.

Přečíst článek

Škoda Transportation, ilustrační foto

Spor Českých drah a Škody Transportation o lokomotivy míří k Ústavnímu soudu

České dráhy se obrátily na Ústavní soud (ÚS) kvůli neúspěšné arbitráži se strojírenskou firmou Škoda Transportation. Arbitráž stanovila, že dráhy musí doplatit firmě 1,2 miliardy korun za dodávku lokomotiv. Následoval vleklý soudní spor, na přelomu roku však dovolání státního dopravce odmítl Nejvyšší soud. Podání stížnosti je patrné z justičních databází.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Doporučujeme