Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Produkce Toyoty v domovském Japonsku byla nejnižší za půl století. Přesto obhájila post největší automobilky na světě

Toyota obhájila post největší automobilky na světě. Na snímku modely Yaris a Aygo, které se vyrábí v Kolíně
Toyota ČR
 ČTK

Skupina Toyota Motor loni opět předstihla německý koncern Volkswagen a třetí rok za sebou zůstala největším prodejcem aut na světě. Informovala o tom japonská automobilka, které se podařilo snížit dopad nedostatku čipů. Výsledky zahrnují i vozy automobilek Daihatsu Motor a Hino Motors, které patří do skupiny Toyota. Celosvětový prodej skupiny byl loni díky silné poptávce v Asii na stejné úrovni jako v předchozím roce. Toyota v roce 2022 prodala přibližně 10,48 milionu vozů, což znamená meziroční pokles o 0,1 procenta.

Japonský výrobce vozů uvedl, že jeho celosvětová produkce včetně automobilů vyráběných v Kolíně v Česku vzrostla o 5,3 procenta na 10,61 milionu aut. Posílené výrobní kapacity v Severní Americe a Asii firmě pomohly omezit nepříznivý dopad pandemie COVID-19 a nedostatku dílů.

Volkswagen zase druhý

Třebaže celosvětový prodej automobilů Toyota poprvé po dvou letech poklesl, objemem daleko předstihl konkurenční Volkswagen. Celosvětový odbyt německého automobilového koncernu loni v důsledku narušení dodavatelského řetězce klesl o sedm procent na 8,26 milionu vozů.

Toyota Motor Manufacturing Czech

Kolínská Toyota nemá díly, v únoru zastaví výrobu. I na několik týdnů

Automobilka Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně zastaví v únoru kvůli nedostatku komponentů výrobu, poslední směna je plánovaná na 31. leden, řekl mluvčí automobilky Tomáš Paroubek.

Přečíst článek

„Naším cílem není stát se špičkou v objemu prodeje. Naším cílem zůstává být společností, která se ve všech regionech těší důvěře," uvedla automobilka. Rekordního objemu produkce Toyota dosáhla v roce 2019, tedy před pandemií, kdy vyrobila 10,74 milionu vozů.

Nejhorší výsledek v domovském Japonsku od roku 1976

V případě samotné Toyoty se domácí výroba propadla o 7,7 procenta na 2,66 milionu kusů, což je nejnižší úroveň od roku 1976. Výrazně ji ovlivnil nedostatek dílů, protože mnoho modelů automobilů vyráběných v Japonsku je vybaveno pokročilými funkcemi a závisí na polovodičích. Domácí prodej se propadl o 12,7 procenta na 1,29 milionu aut.

Výroba automobilu

V Česku se vyrobilo 1,2 milionu aut. Jen zlomek pro domácí trh

Výroba osobních aut loni meziročně stoupla o 10,2 procenta na 1,218 milionu vozů. Na tuzemský trh směřovalo 87 736 vozidel, tedy o 9,7 procenta méně než v předchozím roce. Více než 92 procent vyrobených automobilů zamířilo na zahraniční trhy. Export vozidel tak v meziročním srovnání naopak zaznamenal 12procentní růst. Sdělilo Sdružení automobilového průmyslu (SAP).

Přečíst článek

Produkce samotné Toyoty v zahraničí vzrostla o 11,7 procenta na rekordních 6,38 milionu. Prodeje mimo Japonsko vzrostly díky silné poptávce v Asii o 1,7 procenta na rekordních 8,28 milionu.

Minulý čtvrtek automobilka oznámila, že její generální ředitel a prezident Akio Tojoda (66) k 1. dubnu odstoupí z funkce a stane se předsedou správní rady. Na jeho místo přijde Kodži Sató (53), který má ve firmě na starosti budování značky.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Doporučujeme