Produkce Toyoty v domovském Japonsku byla nejnižší za půl století. Přesto obhájila post největší automobilky na světě

Skupina Toyota Motor loni opět předstihla německý koncern Volkswagen a třetí rok za sebou zůstala největším prodejcem aut na světě. Informovala o tom japonská automobilka, které se podařilo snížit dopad nedostatku čipů. Výsledky zahrnují i vozy automobilek Daihatsu Motor a Hino Motors, které patří do skupiny Toyota. Celosvětový prodej skupiny byl loni díky silné poptávce v Asii na stejné úrovni jako v předchozím roce. Toyota v roce 2022 prodala přibližně 10,48 milionu vozů, což znamená meziroční pokles o 0,1 procenta.
Japonský výrobce vozů uvedl, že jeho celosvětová produkce včetně automobilů vyráběných v Kolíně v Česku vzrostla o 5,3 procenta na 10,61 milionu aut. Posílené výrobní kapacity v Severní Americe a Asii firmě pomohly omezit nepříznivý dopad pandemie COVID-19 a nedostatku dílů.
Volkswagen zase druhý
Třebaže celosvětový prodej automobilů Toyota poprvé po dvou letech poklesl, objemem daleko předstihl konkurenční Volkswagen. Celosvětový odbyt německého automobilového koncernu loni v důsledku narušení dodavatelského řetězce klesl o sedm procent na 8,26 milionu vozů.
Automobilka Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně zastaví v únoru kvůli nedostatku komponentů výrobu, poslední směna je plánovaná na 31. leden, řekl mluvčí automobilky Tomáš Paroubek.
Kolínská Toyota nemá díly, v únoru zastaví výrobu. I na několik týdnů
Zprávy z firem
„Naším cílem není stát se špičkou v objemu prodeje. Naším cílem zůstává být společností, která se ve všech regionech těší důvěře," uvedla automobilka. Rekordního objemu produkce Toyota dosáhla v roce 2019, tedy před pandemií, kdy vyrobila 10,74 milionu vozů.
Nejhorší výsledek v domovském Japonsku od roku 1976
V případě samotné Toyoty se domácí výroba propadla o 7,7 procenta na 2,66 milionu kusů, což je nejnižší úroveň od roku 1976. Výrazně ji ovlivnil nedostatek dílů, protože mnoho modelů automobilů vyráběných v Japonsku je vybaveno pokročilými funkcemi a závisí na polovodičích. Domácí prodej se propadl o 12,7 procenta na 1,29 milionu aut.
Výroba osobních aut loni meziročně stoupla o 10,2 procenta na 1,218 milionu vozů. Na tuzemský trh směřovalo 87 736 vozidel, tedy o 9,7 procenta méně než v předchozím roce. Více než 92 procent vyrobených automobilů zamířilo na zahraniční trhy. Export vozidel tak v meziročním srovnání naopak zaznamenal 12procentní růst. Sdělilo Sdružení automobilového průmyslu (SAP).
V Česku se vyrobilo 1,2 milionu aut. Jen zlomek pro domácí trh
Money
Produkce samotné Toyoty v zahraničí vzrostla o 11,7 procenta na rekordních 6,38 milionu. Prodeje mimo Japonsko vzrostly díky silné poptávce v Asii o 1,7 procenta na rekordních 8,28 milionu.
Minulý čtvrtek automobilka oznámila, že její generální ředitel a prezident Akio Tojoda (66) k 1. dubnu odstoupí z funkce a stane se předsedou správní rady. Na jeho místo přijde Kodži Sató (53), který má ve firmě na starosti budování značky.
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?