Šéf CzechInvest: Češi si potřebují vypěstovat kulturu úspěchu

Český vzdělávací systém dostatečně nepovzbuzuje mladé lidi k tomu, aby jednou začali podnikat. Je založený na memorování a hledání chyb, méně se pak zajímá o to, jak žák o věcech přemýšlí a jak dokáže rozvíjet probíraná témata, uvedl na konferenci Podnikavá budoucnost Česka generální ředitel státní agentury CzechInvest Jan Michal. Podnikat podle něj chtějí zhruba dvě pětiny mladých lidí, kolem 55 procent upřednostňuje být zaměstnanci.
Michal nicméně poukázal na to, že někteří zaměstnavatelé si důležitost povzbuzovat podnikatelského ducha v mladých lidech uvědomují, a se školami vyvíjí spolupráci. „V České republice jsme poměrně dobří v tom, jak spoustu věci děláme špatně a co všechno nám nejde. Já si myslím, že to, co tady potřebujeme pěstovat, je opravdu kultura úspěchu,“ uvedl Michal. Například v Izraeli je podle něj běžné považovat neúspěch za součást podnikání.
Státní tajemník ministerstva školství Ondřej Andrys na konferenci uvedl, že rozvíjet schopnosti důležité pro podnikání by se měly už v předškolním vzdělávání. „Musíme začít v mateřské škole s rozvojem kreativity, s rozvojem tvořivosti, s rozvojem dovedností orientovaných na spolupráci lidí ve světě,“ uvedl. Uvědomit si důležitost těchto snah ale podle něj v prvé řadě musí samotní učitelé.
Češi podnikání nevnímají pozitivně
Problémem je podle Michala také to, že česká společnost podnikání stále nevnímá zcela pozitivně. „Ještě jsme v takové fázi, kdy si k tomu vztah budujeme, byť si myslím, že více než 30 let od těch velkých společenských změn na přelomu let 1989 a 1990 je dostatečně dlouhá doba na to, abychom u nás ten rozvinutý podnikatelský systém a tržní ekonomiku měli,“ řekl.
Podpora podnikání je podle vrchního ředitele sekce digitalizace a inovací na ministerstvu průmyslu a obchodu Petra Očka součástí nové hospodářské strategie. Vysoké školy chce například motivovat k tomu, aby zakládaly podnikatelské inkubátory na univerzitách či podporovaly zahraniční praxe. Má rovněž zavést start-up víza pro zahraniční podnikatele, kteří usilují o založení firmy v ČR.
Rádi bychom postavili dalších 50 Alzheimer domů. A zvažujeme, že s nimi půjdeme za hranice Česka. Demografická křivka jasně říká, že služby „pro staré“ budou v příštích letech potřeba, říká Václav Jirků, partner skupiny Penta. Na starosti má rozvoj medicínského byznysu Penty, na který investiční firma hodně vsadila. Zároveň je investičním šéfem společnosti, pravou rukou hlavního akcionáře Penty Marka Dospivy. Přitom ještě před dvaceti lety pracoval Jirků jako anesteziolog v nemocnici v Kolíně. Vyšvihl se, nyní je partnerem velké investiční skupiny a rozhoduje o alokaci miliard korun. Penta nakupuje a provozuje nemocnice na Slovensku, v Polsku a v Česku. A rozhlíží se, kam jít dál. Penta je jedním z největších soukromých poskytovatelů zdravotní péče v zemi. „Vytvořili jsme jinou kvalitu a rozsah péče,“ říká Jirků.
Václav Jirků z Penty: Stárnutí populace je příležitost
Leaders
Mít fungující kvalitní tým je základ. Je třeba se nebát ani výzev, chyb, vzdělávat se a být pro vlastní tým oporou. To jsou principy, které dnes pomáhají nejlepším lídrům, nejen aby se jejich firmám dařilo, ale aby díky tomu zlepšovali i život celé společnosti. Shodli se na tom experti z byznysu a neziskové sféry i s nejznámějším hlavním vyjednavačem FBI Chrisem Vossem a prezidentem Asociace vyjednavačů Radimem Paříkem, se kterými přednášeli na konferenci Lídři budoucnosti v Lobkowiczkém paláci na Pražském hradě. Newstream.cz byl mediálním partnerem akce.
Experti: skutečný lídr musí umět vyjednávat, ale být i oporou pro svůj tým
Leaders
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.