Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Praha vypsala obří tendr na vlaky bez řidiče pro linky metra C a D

Vizualizace stanice Olbrachtova
DPP
 ČTK

Pražský dopravní podnik (DPP) vypsal tendr s předpokládanou hodnotou zhruba 86 miliard korun bez DPH na nákup automatizovaných vlakových souprav určených pro linky metra C a D.

Součástí zakázky budou také další potřebné technologie a úpravy stanic a dep, sdělil vedoucí komunikačního odboru DPP Daniel Šabík. DPP předpokládá vybrání dodavatele a uzavření smlouvy s ním v říjnu 2025, dodávka vlaků by se měla podle dřívějších informací uskutečnit po roce 2029.

Tendr předpokládá nákup 53 souprav na linku C, 16 pro budovanou linku D a zahrnuje také nutné úpravy metra, jako jsou bezpečnostní stěny na nástupištích, nový dispečink pro obě linky, modernizace depa Kačerov a vybavení depa Písnice. V podmínkách je také zajištění údržby, v případě vlaků po dobu 35 let, u nástupištních stěn a dopravního systému pak na 25 let. Právě údržba bude podle odhadu DPP tvořit zhruba dvě třetiny hodnoty zakázky, peníze na ni se budou vyplácet průběžně.

Výstavba metra D

Kolem metra D je rušno. Policie prověřuje možné vydírání členů výběrové komise

Pražská policie prověřuje na základě trestního oznámení dopravního podniku hlavního města (DPP) možný pokus o vydírání členů hodnoticí komise v tendru na stavbu druhého úseku metra D, uvedla policejní mluvčí Eva Kropáčová.

Přečíst článek

Výběr dodavatele bude mít formu takzvaného soutěžního dialogu, kdy se výběru účastní více soutěžících splňujících profesní způsobilost a požadavky DPP na kvalifikaci. Ti dostanou za úkol mimo jiné spočítat simulaci provozu na obou linkách se zohledněním údržby a zálohy, podle které stanoví nutný počet souprav. Ten se tak od předpokládaných počtů ještě může na základě soutěže mírně změnit.

Soupravy se budou skládat z pěti průchozích vozů a v případě nutnosti je bude možné řídit i manuálně. „Pokud vše půjde podle předpokládaného harmonogramu, do konce letošních letních prázdnin bychom měli mít dokončenou kvalifikační fázi tendru a na podzim začneme s fází soutěžního dialogu, který poběží zhruba do příštího léta,“ uvedl ředitel DPP Petr Witowski.

Soutěžní dialog je podle něj sice časově náročnější, ale umožní podniku průběžně se zájemci o zakázku komunikovat a upřesňovat technické detaily. Ředitel dodal, že zadávací podmínky tendru nechal podnik posoudit protikorupční organizaci Transparency Interational.

Vlak je sestaven z motorové lokomotivy "Zamračená" řady T 478.1 a klasických kupátkových vozů zachovaných v původním provedení

Jak na víkend k Mácháči? Nejlépe vlakem. Je to za pár korun a bez starostí s parkováním

Z Prahy se dá znovu cestovat do kraje Karla Hynka Máchy přímo vlakem. O dopravu se postará víkendový Lužickohorský rychlík, který provozuje společnost KŽC doprava.

Přečíst článek

Witowski dříve řekl, že po podpisu smlouvy s dodavatelem budou v letech 2026 a 2027 následovat přípravné práce a vývoj samotných vozů. V letech 2027 až 2028 by pak měly být vyrobeny první vozy a následovat by měla jejich certifikace a homologace, na kterou naváže v letech 2028 až 2029 zkušební provoz.

Podnik chce nasazení vlaků na lince C zajistit bez toho, aby bylo nutné úplně zastavit provoz metra. Automatizace umožní na přetížené lince snížit minimální intervaly z nynějších 115 na 90 sekund. V případě linky D se s automatickým provozem počítá od počátku, v úseku mezi Pankrácí a Novými Dvory plánuje podnik nejprve nasazení deseti vlaků, zbytek dodá vybraný dodavatel po výzvě.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Doporučujeme