Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Obyčejný byznys: Silvestru stále vládne šunkový chlebíček s majonézou

Tradiční šunkový chlebíček je jedním ze symbolů českého Silvestra
profimedia
Michal Nosek

Jana Petráková, ve své malé pekárně a lahůdkách nedaleko Tábora, nachystala a před svátky prodala stovky vánoček, kila cukroví, nespočet domácích vek, a obložených chlebíčků.

Janin záběr je, na prakticky rodinný podnik, skutečně široký a před Vánoci má hlavní sezónu. Proto si mezi svátky vůbec neodpočine a rovnou přechází na přípravu silvestrovských pochutin. Tedy zejména dalších chlebíčků, domácích tyčinek a jiného slaného pečiva. Králem Silvestra dle ní zůstává tradiční šunkový chlebíček s vejcem a okurkou. Ostatní druhy v počtu objednávek výrazně zaostávají.

Lidé na Táborsku jsou velmi konzervativní a na své silvestrovské tradice si nenechají sáhnout. U chlebíčků se neobejdou bez majonézy, bramborového salátu se salámem a uzenin. Novinky tak přijímají velmi odtažitě. Mezi mladšími ročníky se ale již netradiční požadavky objevují. Proto jsem nastudovala veganské recepty a peču například i špaldové veky,” popisuje Jana rozdílné chutě zákazníků

Kvalita v poptávce ustupuje 

I na jejím byznysu je v letošních objednávkách vidět, jak lidé šetří. Navíc jí inflace donutila mírně zdražit. „Naštěstí mám stálou klientelu, která zdražení chápe, ale tito lidé již neplýtvají a objednávky sestavují skromněji, než v minulých letech,“ vykresluje podnikatelka aktuální zákaznické chování. Nových zákazníků jí ale letos příliš nepřibylo.

Názor na současnou situaci má proto jasný: „Běžný český člověk se již naprosto soustředí na akční nabídky v supermarketech a na dražší a kvalitnější alternativy ani nepomyslí,” hudruje s tím, že lidé jsou líní hledat unikátní sortiment malých živnostníků a pak nadávají, že jsou v Česku nejhnusnější potraviny v Evropě. Přitom nechápou, že i v Německu, nebo Francii si zákazníci musí za domácí malovýrobu také připlatit. 

Moravský alkohol láká

Již z tohoto důvodu se letos před Silvestrem rozhodla rozšířit svou tradiční nabídku o šumivá vína a pálenky z Moravy. Tím se jí podařilo nalákat jinou skupinu zákazníků. „Je totiž velká část lidí, kteří mají přípravu chlebíčků jako silvestrovský rituál a objednat si je z výroby by je ani nenapadlo. Tak je má nabídka nechává lhostejnými. Když se rozkřiklo, že mám navíc unikátní moravský alkohol, tak přišli na nákupy chlapi a tržby špatné zatím nejsou. Ještě to navíc bude narůstat,“ říká o svém nejnovějším nápadu. 

Až po Novém roce opadne lavina zájmu, tak se již těší, že si s rodinou udělá, byť opožděnou, ale pravou vánoční pohodu a následně vyrazí na hory. „Doufám, že zima s příchodem nového roku nekončí, a ještě nějaký sníh napadne,“ přemítá při pohledu na sluncem prozářené jihočeské louky

Lukáš Klucký ve svém salonu

Obyčejný byznys: Nejraději dělám účes blondýnám, říká kadeřník

Babička i maminka byly kadeřnice, tak měl Lukáš s výběrem svého povolání jasno. Po kadeřnické škole a dvouleté praxi u maminky si začal budovat salon Hair trend v Praze. Bylo to komplikované, protože v té době ještě bydlel v Jablonci. Podle svých slov šetřil každou korunu, v kadeřictví přespával na zemi a ráno čekal na zlevněné bagety. 

Přečíst článek

Tomáš Vávra, houslař

Obyčejný byznys: Housle z Číny nejsou nástroj, ale spíš nábytek, říká mistr houslař

Na rohu Lublaňské ulice a náměstí I.P. Pavlova, které představuje jednu z nejrušnějších lokalit hlavního města, má houslařský ateliér Tomáš Vávra. Z ruchu velkoměsta se zde rázem přenesete do jiného století. Tomáš je totiž již čtvrtou generací houslařského rodu, který zde svůj ateliér provozuje od roku 1967 a od té doby se zde příliš nezměnilo, protože výroba a opravy houslí nepodléhá módním trendům a je velice konzervativní. Co se nástrojů i vybavení dílny týká, je stejné jako před stovkami let.

Přečíst článek

Zájem o tradiční foukané vánoční ozdoby roste, říká zakladatelka Koulieru

Obyčejný byznys: Zájem o tradiční foukané vánoční ozdoby roste, říká zakladatelka Koulieru

V Česku je mnoho zajímavých provozů, manufaktur, prodejen a trhů, servisů i samostatných živnostníků, které zákazníci milují a majitelé pro ně dělají maximum. Představujeme je na newstream.cz v novém seriálu Obyčejný byznys. Tentokrát se vydáme za Kateřinou Šrámkovou do sklářské manufaktury Koulier, která se připravuje na třetí předvánoční sezonu.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Cizinci vystavili účet tuzemské gastronomii. Nejhorším pokrmem je chlebová polévka

Přečíst článek
Chlebíček v karlínském bistru Jana Paukerta

Pavel Maurer: Bez chlebíčků, čočky a ovocného salátu to prostě není Silvestr. Letos ale bude jiný

Přečíst článek
Doporučujeme