Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Obyčejný byznys: Na otevření nového servisu potřebujete nejméně milion, říká automechanik

Ladislav Rosička má zálibu i jízdě na silných motorkách
Michal Nosek/Newstream
Michal Nosek

V Česku je mnoho zajímavých provozů a podniků, prodejen a trhů či servisů, které zákazníci milují a majitelé pro ně dělají maximum. Představujeme je na newstream.cz v novém seriálu Obyčejný byznys. Tentokrát se vydáme do autoservisu Scuderia Strašnice Ladislava Rosičky.

Reklama

Pochází z „autíčkářské rodiny”. Automechanikem byl děda i táta, a tak byla volba profese jasná. Už jako dítě trávil u aut hodně času, proto neřešil jiné školy a po ukončení základky nastoupil do učení na automechanika, aby pokračoval v rodinné tradici.

Po vojně Ladislav nastoupil jako automechanik do tehdy ještě státního zastoupení Škodovky. Nyní srovnává rozdíl mezi tehdejší prací a tou současnou ve vlastním servisu. „Po profesní stránce bylo tehdy víc práce, protože lidé neměli jinou možnost než jezdit do velkých servisů. Soukromníků bylo začátkem devadesátých let velmi málo. Byznys se teprve rozjížděl. Navíc tehdy automobilka předepisovala první prohlídku u nových Favoritů po 1500 ujetých kilometrech,“ vzpomíná na své začátky.

Mechanické práce tehdy prováděl hodně, protože elektronika ještě v autech nebyla. Všechno bylo proto pracnější a náročnější na řešení závad. Ty dnes rychle odhalí počítač. Další rozdíl mezi soukromým  a státním podnikem je ten, že u velké firmy měl jasně zadaný úkol na každý den, a tak nemusel řešit kromě práce nic jiného.  

Milan Úbl ve svém království, které je plné audiotechniky

Obyčejný byznys: Opravám televizorů se roky vyhýbám, říká elektrotechnik

V Česku je mnoho zajímavých provozů a podniků, prodejen a trhů, které zákazníci milují a majitelé pro ně dělají maximum. Představujeme je na newstream.cz v novém seriálu Obyčejný byznys. Tentokrát se vydáme za odborníkem na opravy a instalace audiotechniky a majitelem firmy DJ Servis Milanem Úblem. 

Přečíst článek

„V soukromém podnikání tohle opravdu neplatí. Přibylo jednání se zákazníkem, domluvení podmínek, samotná práce, konečné předání auta, jednání s úřady a účetnictví. To pro mě při začátku podnikání byla největší změna,“ vzpomíná s tím, že ve státním podniku byl automechanik jen dělník, který plnil rozkazy přijímacího technika. 

Založit autoservis vyjde draho 

„Když mladý automechanik servis nepodědí a chce začít na zelené louce, tak si jen do začátku musí připravit tak milion korun. Dřív to bylo samozřejmě méně. Hraje v tom ale roli mnoho dalších faktorů. Tedy jaké chcete do servisu vybavení,“ vypočítává.  Základem servisu je jeden hever, vybavení pneuservisu, nástroje na drobnější klempířské práce a další nářadí, které je drahé. Řešením je koupit i funkční, ale použité. To je ovšem jen materiálová věc. Ke startu podnikání jsou potřeba i mnohé další kroky.

Abych pravdu řekl, tak dneska bych už podnikat nezačal,” hodnotí zkušený automechanik situaci a a byrokratické obstrukce v menším podnikání. Kdyby však zůstal ve velkém servisu jako zaměstnanec, nedostal by se k opravám unikátních vozů. Za nezajímavější stroj, který mu prošel servisem, považuje Maserati 424 biturbo, což je italský sedan vyrobený jako konkurence BMW E30 a Mercedesu 190. „Starší auta mě lákají nejvíc, protože to je práce, u které se musí hodně přemýšlet,“ dodává s tím, že jsou to neopakovatelné zážitky.

 Podnikatelem  z donucení 

Ale k přejděme k začátkům podnikání. Ve škodováckém servisu měl dobrou práci, a tak byl k podnikání v podstatě donucen. Firma, kde pracoval jeho otec, také automechanik, totiž zkrachovala. A on už vzhledem k vyššímu věku neměl kam jít.

„Proto jsem se pustil do podnikání, aby to mohl táta dotáhnout do důchodu. Tak jsem začal budovat vlastní podnik. Největší finanční zátěží byl tenkrát nájem. Začal jsem podnikat téměř před dvaceti lety a už tehdy stál pronájem potřebného prostoru 40 tisíc měsíčně a k tomu ročně 25 tisíc za topení a svícení. To ročně bezmála znamenalo téměř 600 tisíc jen za to, že jsem mohl začít pracovat a vydělávat,“ vzpomíná na svůj start s tím, že když odešel otec, tak nebyl schopen sehnat adekvátní náhradu. 

Jiří Blažek prodává zeleninu z farmy

Obyčejný byznys: Brambory budou brzy vzácnost, říká farmář

V Česku je mnoho zajímavých provozů a podniků, prodejen a trhů, které zákazníci milují a majitelé pro ně dělají maximum. Představujeme je na newstream.cz v novém seriálu Obyčejný byznys. Tentokrát se vydáme mezi farmáře a prodejce domácí zeleniny.

Přečíst článek

Před dvanácti lety se Ladislav přestěhoval do současné dílny, kde měl na praxi šikovného mladého automechanika, který měl o práci zájem i nápady. Po třech měsících se však sebral a šel jezdit taxíkem. To byl podle Rosičky jediný šikovný praktikant, který měl potenciál k dalšímu profesnímu růstu. Od té doby zůstal sám. Ti, co se hlásili nic neuměli, ale už před deseti lety chtěli čtyřicetitisícový plat. Tolik si tehdy nevyplácel ani on sám.  

Název Scuderia vznikl na závodech 

Ladislav se kromě práce ve svém servisu věnuje i závodům do vrchu. Do finanční krize v roce 2008 měl v týmu další dva jezdce, kteří závodili na svých vozech, které připravoval. Prvním závodním autem, které osedlal, byla speciálně upravená Škoda Felicie, kterou si kompletně přestavěl, pak navázal dalšími vozy. Pro Česko netradiční název Scuderia, který je známý díky italské stáji Ferrari, vznikl víceméně náhodou na závodech, když jeden ze soupeřů řekl: Tak kde máme tu strašnickou scuderii? Název se ujal, a tak ho začal využívat. 

„Mým snem je jet závod v americkém Coloradu na horu Pikes Peak, kterého se zatím zúčastnili pouze dva čeští jezdci – Petr Vojáček a Antonín Charouz. Je to jeden z nejtěžších automobilových podniků, kterému se říká Závod do oblak. Trať měří 22 kilometrů a po 192 zatáčkách končíte tam, kde začínají oblaka,“ popisuje vysněný závod, ale realisticky navazuje tím, že na start jsou potřeba obrovské peníze a bez sponzorů se účast nedá realizovat.  

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme