Na konci TikToku v USA může jeho konkurence těžce vydělat. Zátěžový test ale nemusí zvládnout

Možný zákaz TikToku na území USA, k němuž pravděpodobně dojde 19. ledna, přináší příležitost pro konkurenční platformy, jako jsou Instagram, Facebook, YouTube nebo Snapchat, aby zvýšily příjmy z reklamy převzetím části uživatelů TikToku. Upozornil na to server Financial Times (FT). Ten zároveň připomněl, že nahradit platformu bude pro konkurenci obtížné.
Společnosti jako Meta a Snap se na konec TikToku již připravují, například uvedením podobných formátů a investicemi do infrastruktury, aby zvládly očekávaný nárůst provozu, uvedl FT. „Meta a YouTube čelí zátěžovému testu, na který nemusí být připraveny. Reels postrádá sofistikovanost doporučovacích algoritmů TikToku, které jsou v oboru ekvivalentem raketového paliva, zatímco YouTube Shorts ještě nezvládly monetizaci tvůrců,“ poznamenal James Kirkham z digitální agentury Iconic.
Podle odhadů analytické skupiny eMarketer by 22,4 procenta reklamních příjmů TikToku mohlo přejít na Instagram a 17,1 procenta na Facebook. YouTube by se svým formátem Shorts mohl získat až 10,7 procenta přerozdělených prostředků, což by mohlo znamenat nárůst jeho příjmů až o 750 milionů dolarů (18,4 miliardy korun).

Alza.cz v roce 2023 měla navzdory poklesu trhu rekordní obrat téměř 46 miliard korun. Zisk meziročně navýšila o téměř 75 procent na asi 1,1 miliardy korun a počet zaměstnanců snížila o nižší stovky lidí. Vyplývá to z účetní závěrky firmy zveřejněné ve Sbírce listin.
Alza.cz předloni vydělala přes miliardu. A propustila stovky lidí
Zprávy z firem
Nahoru půjde Snapchat
Díky podobnému složení uživatelské základny, která se rekrutuje zejména z mladších ročníků, podle FT očekává nárůst příjmu společnost Snap provozující aplikaci Snapchat. TikTok za globální pandemie covidu-19 získal silnou pozici v generaci Z, která jej preferuje před tradičními reklamními médii, jako je televize. Tato dominance pomohla TikToku dosáhnout v USA v roce 2023 rekordního obratu 16 miliard dolarů (392 miliard korun).
Kvůli nespokojenosti s konvenčními alternativami TikToku zaznamenala v posledních dnech v USA nárůst popularity čínská sociální síť Xiaohongshu (v překladu Rudá knížka), známá v USA také jako RedNote. Platforma připomínající Instagram se dostala na vrchol žebříčků stahování na iPhonech v USA, ačkoliv se primárně zaměřuje na čínský trh.
Americký zájem o aplikaci, která je populární zejména mezi mladými čínskými ženami díky obsahu zaměřenému na cestování, krásu a módu, sice podle FT ukazuje na potenciál globální expanze, ale není jasné, zda o takovou cestu společnost stojí.
Hudební vydavatelství Supraphon má nového majitele, americkou společnost Sony Music Entertainment (SME). Cenu transakce firmy nezveřejnily. Supraphon bude ve své dosavadní funkci generálního ředitele nadále řídit Libor Holeček, sdělil mluvčí Supraphonu Vladan Drvota. Dosud Supraphon vlastnili podnikatelé Zdeněk Kozák a Miloš Petana.
Vydavatelství Supraphon nově patří Američanům
Zprávy z firem
Americký Kongres loni v dubnu přijal zákon, podle kterého zákaz sítě TikTok vstoupí v platnost v případě, že ji čínská mateřská společnost ByteDance do neděle 19. ledna neprodá. Aplikace by se nemohla aktualizovat ani by ji nebylo možné stáhnout z obchodů jako Google Play nebo App Store.
Zákon označují za problematický někteří prominentní experti na svobodu projevu v USA, vystupuje proti němu také Americká unie občanských práv (ACLU). Vláda a zákonodárci však argumentují tím, že TikTok pod hlavičkou ByteDance představuje bezpečnostní riziko a může sloužit čínským zájmům.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.