Český beton u fjordů. Technici z Metrostavu dokončili soubor mostů v Norsku

Stavbaři ze společnosti Metrostav dokončili další významné dílo v Norsku. Díky tomu odstartoval provoz na úseku silnice E39 Lønset – Hjelset, na kterém se pracovníci Metrostavu Norge v uplynulých letech podíleli výstavbou sedmi mostů.
„Stavba několika objektů zároveň byla logisticky i technicky velmi náročná, co se týče kontroly zrání betonu a nebo dočasného podpírání mostních konstrukcí. Zajímavostí projektu byla například montáž devatenácti mostních nosníků na mostě Hagaelvabru, které měřily 40,6 metru. Pro logisticky složitou operaci byla použita i loď, musely se rozšířit místní cesty a použít 500 tunový jeřáb,” popisuje vedoucí projektu Matěj Novotný.
Na stavbě pracovalo padesát stavbařů z Čech, kteří s projektem prožili i dvě náročné zimy s pověstným severským mrazem a sněhem. „Zažili jsme přes dvacet pod nulou i jarní povodně, které nám několikrát vytopily stavbu,“ dodává.
Čeští stavbaři z Metrostavu nedávno dokončili jednu z největších vodohospodářských staveb v Evropě, modernizaci plavebních komor na vodním díle Gabčíkovo. Bezmála pětileté dobrodružství plné dramatických epizod zakončili happyendem a k symbolu samostatného Slovenska vepsali velkými písmeny další český podpis.
Metrostav: Zvládli jsme Gabčíkovo, teď už si troufneme i na Panamský průplav
Newstream TV
Starý úsek silnice E39 byl úzký a obtížně průjezdný s nesčetnými výjezdy a proměnlivou rychlostí jízdy. „Na nové silnici řidič dosáhnete stabilní rychlosti 90 km/h a po celou cestu je silnice bezpečná,“ uvádí k dílu projektový manažer Halgeir Brudeseth z norské správy veřejných komunikací v tiskové zprávě. To je oproti staré silnici zásadní zlepšení, protože ta umožňovala pouze rychlost mezi 50 a 70 km/h.
Silnice E39 mezi Lønsetem a Hjelsetem je nejfrekventovanější silnice směrem na správní město Molde. Projede po ní zhruba šest tisíc aut denně. „Díky modernizaci se očekává, že číslo vzroste na osm tisíc, když se na jaře 2025 otevře nová nemocnice v Hjelsetu. Nová silnice je proto koncipována pro budoucnost, se dvěma a třemi jízdními pruhy a šířkou mezi 12,5 až 15 metry.
Severská tradice pokračuje
Premiéru s výstavbou mostů si stavaři z Metrostavu odbyli v roce 2018. Náklady na most přes fjord, který je součástí obřího projektu Mjonestamen, dosahl miliardy korun. A celý projekt byl dokončen zhruba před čtyřmi lety.
Projekt Mjonestamen není přitom nebyla první velká zakázka Metrostavu v severských zemích. Například na Islandu již dříve dokončil ražbu tamního nejdelšího silničního tunelu Norfdjördur. Cena projektu dosahovala 1,5 miliardy korun, z třetiny se na něm podílela partnerská islandská firma.
Čistý zisk skupiny Metrostav v roce 2023 meziročně vzrostl o 29 procent na 1,1 miliardy korun. Vzrostly také její provozní výnosy, tedy příjmy pocházející z hlavní činnosti firmy, a to meziročně o 3,5 procenta na 51,6 miliardy korun. Vyplývá to z výroční zprávy firmy.
Metrostav loni vydělal přes miliardu
Zprávy z firem
Stavba Dvoreckého mostu, který vzniká mezi Prahou 4 a 5, je komplikovaná z konstrukčního hlediska i geologickými podmínkami, uvedl to stavbyvedoucí Petr Koukolík z firmy Metrostav, která ve sdružení s firmami Strabag a Firesta Fisher pro hlavní město most staví.
OBRAZEM: Jak se staví nový most v Praze? Je to komplikovaná stavba, tvrdí jeho stavbyvedoucí
Reality
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.