Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Tohle není nádraží, to je pergola z Dubaje. Projekt Dánů na nový Hlavák schytává kritiku

Takto by mělo v budoucnu vypadat Hlavní nádraží v Praze.
Se svolením Henning Larsen Architects
Petra Jansová

V pondělí představená budoucí podoba Hlavního nádraží vyvolává hlasitou kritiku. Vznikla už i petice, která žádá přepracování projektu, a hlavně zachování Nové odbavovací haly.

Reklama

„O Transgas jsme již přišli. Nebourejte nám, prosím, i Hlavní nádraží. Je to krásný dům, a hlavně z úcty k tvůrcům. ´Sjednocující´ (trochu méně krajkovou) střechu lze udělat i nad stávající objekt. Předem za to děkuji,“ reaguje na Facebooku architekt David Chmelař.

Podívejte se, jak si nové nádraží představují dánští architekti:

 

Takto by mělo v budoucnu vypadat pražské hlavní nádraží

Zmizí střešní parkoviště i obvodové stěny. „Nový Hlavák“ navrhnou dánské architektonické špičky

Odbavovací halu i okolí hlavního nádraží přemění Praha podle návrhu dánských architektů z kodaňského studia Henning Larsen Architects.

Přečíst článek

Razantní zásah do budovy Nové odbavovací haly kritizují vesměs všichni, nejenom kvůli architektonické kvalitě, i kvůli funkčnosti.

„Zbouráním téměř celé nové odbavovací haly dojde k výraznému zmenšení vnitřních prostor pro čekání cestujících (zůstává jen půl patro před přístupem na nástupiště), které je již dnes nedostačující. V zimě, v dešti i vedru či větru zastřešení nepřinese zvýšení komfortu, ale právě naopak. Prostor bude vystaven náporům klimatu i holubů,“ dodává někdejší náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.

Navíc je Nová odbavovací hala součástí památkově chráněné Fantovy budovy a z tohoto hlediska památkáři nesouhlasí s jejím zbouráním. „Je tedy obrovské riziko, že vítězný návrh není vůbec projednatelný. To znamená průtahy v projektu a další prodražení,“ varuje Scheinherr.

Zatím se počítá s investicemi ve výši dvou miliard korun.

„Logika nového provozu je zcela pochopitelná a estetické řešení na vysoké úrovni. Co je ale nepochopitelné je drastická demolice původního objektu a v podstatě rezignace na jeho integraci do aktuálního návrhu,“ konstatuje architekt a designér Roman Vrtiška.

„Já nevím, ale fakt mi přijde, že pražské hlavní nádraží muselo někomu provést něco strašlivého. Když se člověk dívá na to, jak se jeho bezprostřední okolí proměňovalo, tak to má setrvale sestupnou tendenci. Nejdřív magistrála a spol, a teď tam k tomu připlácnou tropické tržiště,“ píše uživatel Case na sociální síti X.

Na to, jak vypadá návrh, který se umístil na třetím místě se můžete podívat do následující galerie:

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry. 

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Takto by mělo v budoucnu vypadat pražské hlavní nádraží

Zmizí střešní parkoviště i obvodové stěny. „Nový Hlavák“ navrhnou dánské architektonické špičky

Přečíst článek
Praha se stává vlastníkem cenných pozemků u meandrů Botiče v Hostivaři.

Na pozemek u Botiče si brousili zuby developeři, koupila ho Praha. Stavět na něm nebude

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme