Ocelářství v krizi. Zjevná spotřeba oceli v Česku je nejnižší za deset let

Zjevná spotřeba oceli v Česku dosáhla v letošním třetím čtvrtletí 1,37 milionu tun, nejméně za posledních deset let, uvedla Ocelářská unie, která sdružuje podniky z hutnictví a ocelářství v ČR. Nízká spotřeba podle ní odráží nedobrou situaci v českém průmyslu a stavebnictví i stagnaci v Německu.
Problémy českého, ale i evropského ocelářství jsou dlouhodobé. Za celý loňský rok klesla zjevná spotřeba oceli v Česku meziročně o více než milion tun, tedy zhruba 16 procent, na 6,6 milionu tun. Unie letos v březnu uvedla, že to byl největší pokles za posledních deset let. Šlo ale o pokles z vysokého základu, protože po covidovém propadu spotřeba v roce 2021 vyletěla nahoru. Předseda představenstva Ocelářské unie Daniel Urban uvedl, že i tak ale šlo o silný signál nejistoty v zákaznických odvětvích.
[[Twitter status: https://twitter.com/OcelarskaU/status/1731940979689607673]]
Výroba surové oceli v Česku loni meziročně klesla o 11 procent na 4,2 milionu tun a objem vývozu oceli z ČR o 18 procent na čtyři miliony tun. Export tak byl nejnižší od finanční krize v roce 2009. Vliv na výsledky měly podle unie boje po ruském vpádu na Ukrajinu, bezprecedentní ceny energií, vysoká inflace a drahé emisní povolenky.
V Dubaji se v těchto dnech scházejí politici a klimatičtí odborníci, aby zamezili dalšímu plundrování planety. Jen tak od stolu to ale nepůjde. Pro změnu je důležitá politická vůle, ale i součinnost celého světa.
Karel Pučelík: Proč s námi alarmující klima nic nedělá?
Názory
Letos se propad ještě více prohlubuje. Za první pololetí se výroba surové oceli v Česku meziročně snížila zhruba o 20 procent. S poklesem výroby se snižuje i objem vyváženého zboží z Česka - v prvním pololetí loňského roku činil objem vývozu 2,2 milionu tun, letos za stejné období už jen 1,9 milionu tun.
„S ohledem na ochlazující se ekonomiku ale významně klesl i objem dovážené oceli. Za první pololetí letošního roku tak objem činil takřka tři miliony tun, což představuje meziroční propad o více jak 500 tisíc tun,“ uvedla už dříve unie.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.