Reklama

5G sítě jsou nebezpečné, tvrdí šéfové amerických aerolinek. Hrozí dopravní chaos

5G tower, ilustrační foto
iStock

Desítky tisíc Američanů mohou uváznout v zahraničí, varují šéfové největší amerických aerolinek. Extrémní chaos v letecké dopravě podle nich může vyvolat spuštění mobilní sítě páté generace (5G) v pásmu C, k čemuž se ve středu chystají telekomunikační společnosti AT&T a Verizon. Podle aerolinek může spuštění nové služby způsobit, že dopravci nebudou moci používat velkou část svých dálkových letadel, píše agentura Reuters.

Reklama

Šéfové aerolinek American Airlines, Delta Air Lines, United Airlines, Southwest Airlines a dalších společností odeslali varovný dopis řediteli Národní ekonomické rady Bílého domu Brianu Deesovi, ministrovi dopravy Petu Buttigiegovi, šéfovi Federálního úřadu pro letectví (FAA) Stevu Dicksonovi a šéfce Federální komise pro spoje (FCC) Jessice Rosenworcelové. Podle nich je potřeba přijmout nějaká opatření, protože by se mohl v zemi zcela zastavit obchod.

Aerolinky: 5G sítě ohrožují bezpečnost letů

FAA varoval, že nová síť by mohla případně vyvolat rušení, které bude mít vliv na citlivé přístroje letadel, jako jsou výškoměry, a výrazně ztížit provoz za snížené viditelnosti. Dodal, že bude nadále usilovat o to, aby zajistil, že cestování bude bezpečné i v době, kdy mobilní operátoři zavádějí 5G. S leteckými dopravci a mobilními operátory pracuje na tom, aby se v souvislosti se zaváděním 5G omezila zpoždění a rušení letů.

Letiště Praha

Aerolinky: Horší než omikron jsou nejistota a vládní veletoče

Naděje na zjednodušení cestování vzaly s příchodem nové mutace covidu, omikronu, za své. Jak celosvětově roste počet případů, státy sahají ke zpřísnění podmínek vstupu na svá území. Nová pravidla tento týden zavádějí Spojené státy i Velká Británie. Ale třeba Kanada to stihla již minulý týden.

Přečíst článek

Telekomunikační operátoři AT&T a Verizon loni v aukci získali téměř celé spektrum v pásmu C. Na začátku ledna se dohodli, že po dobu šesti měsíců vytvoří kolem zhruba 50 letišť ochranné zóny a podniknou další kroky, aby snížili případné riziko rušení. Dohodli se také, že po předchozím odkladu spuštění služby o 30 dní její zprovoznění kvůli obavám o bezpečnost v letectví odloží o další dva týdny. Tento odklad platí do středy. Tvrdí také, že 5G v pásmu C bylo úspěšně nasazeno v přibližně 40 dalších zemích bez problémů s rušením v letectví.

Lufthansa (ilustrační foto)

Letadla v Evropě létají prázdná. Dopravci se bojí, že kvůli Bruselu přijdou o místa na letištích

Nařízení Evropské komise, podle kterého letecké společnosti musejí povinně využívat stanovenou část startovacích míst na evropských letištích, jinak je ztratí, vyvolalo nevoli dopravců. Aby vyhověli požadavku, začaly v zimě létat tisíce jejich strojů téměř prázdných, jen aby letecké společnosti takzvané sloty udržely. Brusel si svým přístupem vysloužil i kritiku ekologických aktivistů, uvedl server CNBC.

Přečíst článek

Reklama

Letecké společnosti žádají, aby se sítě 5G nezaváděly na některých důležitých letištích ve vzdálenosti zhruba 3,2 kilometru od letištních drah.

Jeden z případných problémů, který by mohl nastat, se týká letadel Boeing 777. Existují obavy, zda budou moci tato letadla, a také některé nákladní stroje Boeing, schopna přistávat na některých amerických letištích i po zahájení služeb 5G, řekli zástupci aerolinek agentuře Reuters. Žádají proto alespoň, aby bylo zajištěno, že síť 5G nebude spuštěna v místech, kde jsou telekomunikační věže příliš blízko přistávacím a vzletovým drahám, dokud FAA neurčí, že je vše bezpečné.

FAA v neděli uvedl, že povolil přibližně 45 procentům flotily amerických komerčních letadel přistávat za nízké viditelnosti na mnoha letištích, kde bude spuštěna síť 5G v pásmu C. Očekává také, že vydá ještě další povolení. Aerolinky ale v pondělí upozornily, že seznam nezahrnuje mnoho velkých letišť.

autonomní vozy

Deloitte: Éra plně autonomních vozů se blíží, podmínkou jsou funkční 5G sítě

V polovině příštího desetiletí by mohlo být 43 procent aut na evropských silnicích plně nebo částečně autonomních. Podmínkou je vytvoření vhodného legislativního a regulačního prostředí. Vyplývá to ze studie Deloitte.

Přečíst článek

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme