Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

V Paříži se chystá souboj evropských a asijských automobilek

Mezinárodní autosalon v Paříži
Mondial De L'Auto
 ČTK

Letošní mezinárodní autosalon v Paříži se nese ve znamení souboje mezi evropskými a čínskými výrobci. Evropské automobilky, které se nyní potýkají s problémy, potřebují prokázat, že stále zůstávají ve hře, zatímco čínští konkurenti se snaží prorazit na evropském trhu. Pařížský autosalon, který je největší v Evropě, bude otevřen pouze pro zástupce tisku, veřejnost bude moci výstavu navštívit od úterý do neděle.

„Je to Čína proti Evropě a toto je ring, ve kterém se hodlají utkat,“ uvedl analytik Phil Dunne z poradenské společnosti Stax. „Evropané říkají, že toto je jejich teritorium, a Číňané přicházejí prosadit své nároky,“ dodal podle agentury Reuters.

Na pařížském autosalonu, který se koná každé dva roky, letos představí své nejnovější modely devět čínských značek, včetně firem BYD a Leapmotor. To je stejný počet jako v roce 2022, kdy čínské automobilky tvořily téměř polovinu značek na autosalonu. Letos je však jejich podíl jen zhruba pětinový. Je to důsledek mnohem větší účasti evropských automobilek, které tak signalizují odhodlání hájit své pozice na domácím trhu, píše Reuters.

Pařížský autosalon se koná v době, kdy se Evropská unie chystá uvalit dodatečná cla až 35,3 procenta na dovoz elektromobilů z Číny. Evropská komise (EK) jako exekutivní orgán EU plány na zavedení cel zdůvodňuje tím, že Peking výrobu elektromobilů nedovoleně subvencuje.

Toyota Camry

Recenze: Nová Toyata Camry jezdí úsporněji než rachotící turbodiesely

Zdálo by se, že velké sedany jsou vymírajícím druhem, ale v Toyotě si dali záležet, aby se devátá generace Toyoty Camry dostala i do Česka. V Evropě bude k dostání jen v zemích Visegrádská čtyřky a Pobaltských zemích.

Přečíst článek

Čínská kritika

Čínské automobilky dodatečná cla kritizují, zároveň však pokračují v realizaci plánů v Evropě expandovat. „Síla čínských ambicí v oblasti elektromobilů se tento týden naplno projeví na pařížském autosalonu,“ uvedl zakladatel poradenské společnosti Palmer Automotive Andy Palmer.

Na evropském trhu by se chtěla prosadit například čínská automobilka GAC. „Jsme novým dítětem ve městě, takže se stále snažíme lépe poznat evropský trh,“ uvedl šéf mezinárodních aktivit podniku Wej Chej-kang. Dodal, že GAC nyní velmi aktivně zkoumá možnosti výroby automobilů v Evropě.

Čínské automobilky se prostřednictvím zahraniční expanze snaží kompenzovat negativní dopady slabé poptávky a ostré cenové války na domácím trhu. Evropský trh je pro ně důležitý i proto, že se jim uzavírá přístup na trh ve Spojených státech.

Škoda Enyaq

Němci rádi Enyaq. Elektromobil od Škody vládne prodejním žebříčkům

Nejprodávanějším elektromobilem v Německu byla v září Škoda Enyaq. Modelu české značky se prodalo 3406 vozů.

Přečíst článek

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena v květnu oznámila, že se rozhodla zvýšit cla na dovoz elektromobilů z Číny z 25 na 100 procent. V září pak navrhla zakázat v USA čínský software a hardware v propojených vozidlech. Tedy v takových autech, která jsou vybavena technologiemi umožňujícími komunikaci s jinými vozidly, infrastrukturou, cloudovými systémy a sítěmi.

Evropské automobilky se v poslední době potýkají s čím dál většími problémy. Němečtí výrobci automobilů Volkswagen, Mercedes-Benz a BMW v uplynulých týdnech zhoršili každý svůj celoroční výhled, zejména kvůli slabé poptávce v Číně. Nadnárodní automobilová skupina Stellantis, která má kořeny v USA a v Evropě, pak zhoršila výhled kvůli problémům ve Spojených státech.

Volkswagen navíc nedávno varoval, že by mohl poprvé ve své historii přikročit k uzavírání závodů v Německu. Koncern Volkswagen je největším výrobcem automobilů v Evropě, jeho součástí je mimo jiné Škoda Auto.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Doporučujeme