Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Čínská automobilka BYD dobývá svět. V prodejích předstihla Mercedes i BMW

Model automobilky Atto 3 na autosalonu v Bruselu v lednu 2023.
Profimedia
 ČTK

Čínský výrobce elektromobilů BYD se poprvé dostal mezi deset největších automobilek světa z hlediska prodeje, předstihl tak německé automobilky Mercedes-Benz i BMW. Informoval o tom japonský hospodářský deník Nikkei Asia, podle kterého tím čínská firma ukazuje, že elektromobily mění podobu automobilového průmyslu.

Reklama

V první polovině letošního roku se prodej nových vozidel společnosti BYD meziročně zvýšil o 96 procent na 1,25 milionu aut. Čínský podnik se tak posunul mezi první desítku světových automobilek, vyplývá z dat analytické společnosti MarkLines a výrobců automobilů.

Firma v žebříčku stoupá i bez spalovacích motorů

BYD loni upustil od výroby aut se spalovacím motorem. Ve stejném roce v žebříčku automobilek obsadil z hlediska prodeje 16. místo. Rok předtím, tedy v roce 2021, se automobilka nedostala ani do první dvacítky. Firma získala větší podíl na trhu rozšířením své modelové řady.

Tržní hodnota VinFastu první den na burze v USA překonala Ford či GM

Vietnamská automobilka VinFast způsobila poprask na americké burze. Její tržní hodnota překonala Ford či GM

Tržní hodnota vietnamského výrobce elektromobilů VinFast první obchodní den na burze v New Yorku stoupla na 85 miliard dolarů, tedy zhruba 1,9 bilionu korun. Společnost tak překonala americké automobilky Ford a General Motors, upozornil server zpravodajské televize BBC. Tržní hodnota Fordu činí 48 miliard dolarů a GM 46 miliard dolarů.

Přečíst článek

V prvním letošním pololetí vyvezla společnost BYD více než 80 tisíc automobilů čínské výroby. Rozšířila svou přítomnost v Thajsku i dalších zemích jihovýchodní Asie a také v Rusku, odkud se japonské, americké a evropské automobilky stáhly po invazi ruských vojsk na Ukrajinu. Její sportovně-užitkový vůz (SUV) Atto 3 byl v červenci nejprodávanějším elektromobilem ve Švédsku.

V Top 20 jsou další čtyři automobilky z Číny

V první polovině letošního roku se dařilo i dalším čínským automobilkám. Zhejiang Geely Group se umístil na 13. místě, Changan Automobile Group na 14. místě a Chery Automobile na 17. místě. Všechny zmíněné podniky vykázaly v prodeji dvouciferný nárůst.

Pořadí automobilek z hlediska objemu prodeje (za první pololetí 2023, v mil. kusů):

pořadí automobilka počet pořadí automobilka počet
1. Toyota 5,41 6. General Motors 2,96
2. Volkswagen 4,37 7. Ford 2,17
3. Hyundai, Kia 3,65 8. Honda 1,84
4. Renault, Nissan, Mitsubishi 3,2 9. Suzuki 1,52
5. Stellantis 3,2 10. BYD 1,25

Zdroj: MarkLines a údaje automobilek

V Číně ve stejném období prudce vzrostl vývoz aut, zatímco domácí prodej nových automobilů víceméně stagnoval. Hlavní čínské automobilky vyvezly v prvním pololetí 2,14 milionu vozidel, což je meziročně o 76 procent více, uvedl čínský svaz výrobců automobilů CAAM.

Volkswagen

Volkswagen se bez čínských technologií neobejde. Může to být problém i pro český autoprůmysl

Volkswagen a jeho Audi se v obavě ze ztráty trhu investičně spojují s čínskými automobilkami, startupem Xpeng a státním SAIC Motor. Německá automobilka totiž „jako sůl“ potřebuje pokročilejší čínské technologie a know-how, což je varovné pro celé Česko.

Přečíst článek

Čínské automobilové značky „snížily rozdíl proti výrobcům automobilů ve vyspělých ekonomikách, pokud jde o vybavení a funkčnost", uvedl Kentaro Abe, který je ředitelem oddělní pro strategii a poradenství ve společnosti PwC v Japonsku. Připomněl také nárůst čínského vývozu bezemisních aut.

Čínské automobilové značky snížily rozdíl proti výrobcům automobilů ve vyspělých ekonomikách, pokud jde o vybavení a funkčnost", uvedl Kentaro Abe, který je ředitelem oddělní pro strategii a poradenství ve společnosti PwC v Japonsku

Celkovým lídrem celosvětového prodeje automobilů byla v prvním pololetí už počtvrté za sebou japonská skupina Toyota, která prodala 5,41 milionu automobilů. Zbytek první devítky se proti předchozímu roku nezměnil. Toyota zaznamenala pětiprocentní nárůst celkového prodeje, což je první nárůst za poslední dva roky.

Celkový prodej druhého Volkswagenu, pod který spadá i Škoda Auto, vzrostl o 13 procent na 4,37 milionu vozů. V Číně, která se na celkovém prodeji této automobilové skupiny podílí zhruba z 30 procent, se ale prodej aut německého koncernu snížil o jedno procento na 1,45 milionu aut.

VW jedná s Číňany o koupi platformy pro elektromobily

Německý koncern Volkswagen jedná s čínským start-upem Zhejiang Leapmotor Technology o spolupráci na značce Volkswagen Jetta. S odvoláním na zdroje o tom ve středu informovala čínská média. Společnost Volkswagen China na žádost agentury Reuters o komentář odpověděla, že na spekulace nebude reagovat.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme